Wat zou jij doen als…

-Je een portemmonnee op straat ziet liggen met gegevens van de persoon die het kwijt is geraakt (dus bijv. id) en een groot geld bedrag. Zou jij het geldbedrag houden of meteen teruggeven?
-Je een dure telefoon op straat ziet liggen? De eigenaar vinden of gewoon zelf houden/verkopen?
-Je geld op straat vindt zonder dat je weet van wie het is? Wat zou je doen met een briefje van 5? En wat met een briefje van 500? Geven aan de politie of zelf houden?

Allemaal heel random, maar ik keek vandaag naar een social experiment op youtube, deze:

En ik vraag me gewoon af hoe jullie DENKEN hoe jullie op zoiets zouden reageren?

Ik kan me bijv. herinneren dat ik ooit een grafische rekenmachine vond in de aula van onze school en dat gaf aan de concierge en een schoolvriendin zei toen tegen me dat ik ‘te goed ben voor deze wereld’. :’) Iig, ik had het er laatst over met een vriendin van me en die zei dat ze een telefoon nooit zou teruggeven als zij het gevonden had ‘want dat is diegene’s schuld en diegene had dan maar beter moeten opletten’

Dit is een onzintopic dus niet serieus bedoeld, ik vraag het me gewoon af :'D DUS wat denken jullie dat jullie zouden doen?

Het 1e is mij overkomen en toevallig zag ik dat hij viel en heb hem netjes terug gegeven.
Mobiel zou ik ook proberen terug te krijgen naar de eigenaar via fb of zo.
En dat laatste is mij ook overkomen ik had 100,- gevonden en van mijn vader moest ik het aan de supermarkt geven waar ik het had gevonden ik had het denk ik zelf wel gehouden maar blijkbaar had iemand het later nog wel weer opgehaald!

Ik zou een portomonnee wel naar de politie brengen, en een telefoon ook. Als ik geld op straat zie liggen, tja als ik eerlijk ben zou ik dat wel zelf houden. :flushed:

Ik zou bij alles ‘het goede doen’, behalve bij het briefje van 5. Gun mij ook eens iets. Het briefje van 500 zou ik wel weer geven.

Het losse geld zou ik houden. Maar als ik een portemonnee of telefoon vind, zou ik er alles aan doen om die weer bij de eigenaar te krijgen.
Ik zag een keer een aflevering van RamBam, en daarin was te zien dat gevonden portemonnees die afgegeven worden bij de gemeente/politie, ineens weg blijken te zijn daar. Dus ik zou het liever zelf regelen.

Zelf heb ik overigens laatst een iPhone gevonden met vrienden, we wilden het sws teruggeven aan de eigenaar maar wisten niet hoe, want er zat een code op. Een jongen hield de telefoon bij zich, en de volgende dag werd er door de eigenaar naar de telefoon gebeld, dus die is nu ook weer bij de eigenaar terecht (:

portomonnee of telefoon zou ik naar de polititie brengen
geld op straat houd ik zelf. Ik heb ooit een briefje van €50 gevonden en wel gewoon meegenomen, maar of ik dat ook met €500 zou doen weet ik niet…

Portemonnee en mobiel zou ik echt niet houden,
Ik ben ook een keer mijn mobiel verloren, en was zo blij dat iemand zo eerlijk was om hem naar het politie bureau te brengen.

Verder zou ik als ik geld zou vinden op straat, eerst even om me heen kijken of iemand geen geld zoekt. En daarna zou ik hem denk ik zelf houden, dit omdat het de eigenaar toch nooit meer zou gaan treffen denk ik.

Als ik los geld op straat zie liggen, is het van mij. Als ik het naar de politie breng doen ze er toch niets mee.

Als ik een portemonnee zie of telefoon oid dan breng ik het wel naar de politie. Geen twijfel over mogelijk.

Een portemonnee of een dure telefoon of wat dan ook zou ik ergens afleveren politiebureau/congierge/winkel waar ik het vond, als je zoiets houdt vind ik dat gewoon écht diefstal. Ik zou het ook fijn vinden als iemand anders dat voor mij deed. Zou kapot gaan van schuldgevoel als ik dat lekker zelf zou houden.

500 zou ik óf laten liggen, of naar politiebureau brengen. 5 euro zou ik óf laten liggen of zelf meenemen :’) Wat kun je nou helemaal met 5 euro, en denk niet dat iemand daarvoor naar politiebureau gaat.

Ik zou de portemonnee en mobiel sowieso naar de politie of gevonden voorwerpen of iets dergelijks brengen, want ik vind het echt niet kunnen om zoiets dan zelf te houden.

Geld op straat ligt een beetje aan het bedrag, vijf euro zou ik wel houden denk ik, vijfhonderd of naar de politie brengen of gewoon lekker laten liggen :’)

Portomonee zal ik altijd in gevonden staat terugbrengen of mee naar de politie gaan. Ik zou ook alles er in laten zitten. Zou het zelf ook ontzettend vervelend vinden als ik mijn portomonee kwijt was en er iets uitgehaald was.

Gsm zou ik ook altijd voor zorgen dat die terugkwam. Ik ben zelf eens mijn gsm verloren in de ikea en de o zo vriendelijke vinders van mijn telefoon hebben mijn telefoon uitgezet toen mijn vader hem belde. Die was ik dus kwijt.

en 5 euro zou ik oprapen, en 500 ook :’)

Ik zou een portemonnee en een gsm terugbrengen maar gewoon geld op de grond zou ik oprapen

ik zou alles terugbrengen behalve het brief van 5

• Als zijn gegevens er in zitten, teruggeven. Zo niet, bijhouden.
  • Proberen terug te geven.
  • Geld kan je niet traceren, dus bijhouden.

Ik voel me echt een schooier, ik zou alles houden…