Interessant! Ik vraag het me ook wel af dus ik ben even heel erg gaan zoeken. Sorry voor de lange citaten!
Nou, als cellen muteren is het dus een verandering. Dat zijn allemaal processen… Dus door een of ander proces muteren cellen.
Maar volgens mij zijn wetenschappers daar ook nog niet helemaal achter waardoor het komt!
Wikipedia says:
Weinig. Erg moeilijk te vinden. Wat ik wel vind;
Ontwikkeling van taal
Rondom de evolutionaire geschiedenis van taal zijn nog veel vragen onbeantwoord. Helaas laat taal geen mooi fossiel achter en daarbij heeft de mens in haar geschiedenis tot voor kort weinig aandacht besteed aan de ontwikkeling van taal. Oxford University bestudeert momenteel het zogenaamde FOXP2 gen. Dit specifieke onderzoek vond zijn oorsprong in het bestuderen van een 16-tal mensen uit één familie waarvan velen met een spraakgebrek. Hierbij hebben de wetenschappers succesvol het afwijkende FOXP2 gen geïsoleerd.
Wel of geen mutatie in dit specifieke gen, over het algemeen wordt aangenomen dat de ontwikkeling van taal samenhangt met de geleidelijke toename van de hersenmassa (en daarmee gepaarde intelligentie), of de ontwikkeling van een klein gebiedje in de hersenen (module) wat deze taken op zich neemt.
Tja.
Wel vind ik nog iets wat er op lijkt : (pas op, groot stukje)
Volgens het enkele-oorsprongmodel zijn echter alle soorten van het geslacht Homo op Homo sapiens na uitgestorven. Deze soort is tussen 100.000 en 200.000 jaar geleden in Oost-Afrika ontstaan en begon enige tijd later met een relatief recente uittocht aan de kolonisatie van de rest van de wereld. Volgens het enkele-oorsprongmodel traden er geen kruisingen op tussen deze recente migranten en de verspreide afstammelingen van eerdere uittochten. (…) Voor bewijzen ten gunste van hun stelling wijzen de aanhangers van dit model op fossielen en op het DNA, vooral op sequenties van mitochondriaal DNA en Y-chromosomaal DNA. (…) De genetische diversiteit in menselijke populaties is het grootst in het Afrikaanse continent. Er zijn nog vijftien mtDNA-afstammingslijnen ouder dan 80.000 jaar die allemaal kunnen worden teruggevoerd op een Afrikaanse oorsprong en maar één voor de rest van de wereld, die afstamt van L3. Dat wijst duidelijk op een vroege radiatie van anatomisch moderne mensen in Afrika voordat ze in andere continenten werden aangetroffen. Op basis van puntbronmutaties in mitochondriaal DNA (mtDNA) en het menselijke Y-chromosoom is vastgesteld dat de oudste veranderingen in ons genoom tussen 150.000 en 190.000 jaar geleden in Afrika zijn opgetreden. Op grond van archeologische overwegingen is het dan aannemelijk dat de anatomisch moderne mens (AMM) geëvolueerd is uit een archaïsche voorloper die sterk lijkt op wat vroeger Homo rhodesiensis werd genoemd.
Zij beweren dus, dat door het verspreiden van de mensen (na het uit elkaar breken van het Pangea (zie afbeelding onder)) verschillende soorten zijn ontstaan. Dus: dat mensen met verschillende genen bij elkaar zijn gevoegd en dat daar weer nieuwe soorten uit zijn ontstaan, zoals de Homo Sapiens.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/37/Map-of-human-migrations.jpg/330px-Map-of-human-migrations.jpg
Ik hoop dat je het snapt (en iedereen die het zich ook afvraagt), en anders note je me maar! 
Ik heb Aardrijkskunde én Biologie, dus dit vind ik wel interessant. xD