Wat zal ik koken vandaag?

Omdat ik zelf nooit kan bedenken wat ik wil koken en daarom altijd uitkom op dezelfde gerechten, dacht ik, misschien is het een leuk idee om recepten en ideeën uit te wisselen die niet al te ingewikkeld zijn.

Wat vind jij lekker om te koken en te eten? Zet het recept erbij :slightly_smiling_face:

Ik zal beginnen met een macaroni-ovenschotel: (ook wel budgetvriendelijk)
Ingredienten:

• Macaroni
  • Geraspte kaas
  • Italiaanse kruiden
  • Knoflook 2/3 tenen
  • 1 ui
  • Paprika
    -Hamblokjes
  • 1 ei

De hoeveelheden zijn enorm afhankelijk van hoeveel je maakt en hoe je het zelf op smaakt wilt brengen. De hoeveelheden die ik aangeef gebruik ik meestal zelf voor ongeveer 4 personen.

Dus ik kook dan 4 kopjes macaroni, gaar volgens het pak. Knoflook, ui en paprika zo klein mogelijk snijden. (Kruiden ook zo fijn mogelijk snijden als het verse kruiden zijn) Als de macaroni gekookt is, afgieten en mengen met de fijn gesneden kruiden, knoflook, ui, paprika, het ei (rauw en kort geklopt), hamblokjes en een handjevol geraspte kaas. Even goed mengen/roeren, in de ovenschaal doen en een laag geraspte kaas op de bovenkant. 15-20 minuten in de oven op 180 graden en klaar is kees :slightly_smiling_face:

Je kan de hoeveelheden naar smaak aanpassen, en er iets bij doen als cherrytomaatjes oid, of de paprika of hamblokjes weglaten. Je mag het allemaal zelf weten!

Eet smakelijk :slightly_smiling_face:

Ik had gisteren fusili met spinazie ala creme en kip, supergemakkelijk.
Kook de fusili, bak intussen de kip, gooi de spinazie erbij en that’s it :grinning_face_with_smiling_eyes: Je kunt er ook nog tomaatjes, uitje, andere groente dingen doorheen gooien. Of ipv spinazie ala creme, gewone spinazie doen en dan zo’n cupje boursin erbij.

Ik maak het ook graag met gerookte zalm ipv kip (bereidingswijze is dan hetzelfde, alleen gooi je de zalm er op het allerlaatste moment bij ipv als eerste, volgorde is dan: spinazie, boursin, zalm) maar dat is ietsje prijziger.

Ik zag voor vanavond een heel lekker recept:

Zoete aardappel stampot
Benodigheden:
Zoete aardappelen (aanpassen aan met hoeveel mensen je eet)
Zak verse spinazie (als je met personen eet)
Stuk geitenkaas of feta kaas
eventueel: pijnboompitten of gebroken walnoten
klein potje gedroogde tomaatjes

Schil de aardappelen en snijd ze in stukken, kook de aardappelen in ongeveer
20/25 minuten gaar. Voeg eventueel wat zout toe aan het kookwater.
Tijdens het koken van de aardappelen: snij de spinazie, geitenkaas en tomaatjes klein.
Rooster de pijnboompitten in een paar minnuten in een koekenpan.
Als de aardappels gaar zijn, giet deze af en bewaar een klein beetje van het kookvocht. Prak de aardappels en doe er wat van het kookvocht bij voor de smeuïgheid. Voeg hier ook wat olie bij, je kunt ook de olie van de gedroogde tomaten gebruiken. Voeg bij de aardappelen de rest van de ingrediënten, meng het goed door elkaar. En klaar is kees.

Die klinkt heel lekker!

Ja, het is het ook! Hoewel ik hem wel wat heb opgekruid, want anders was het wat flauw, haha