Wat vinden we van orka Morgan?

[i]Een jaar geleden werd orka Morgan ernstig verzwakt uit de Waddenzee gered. Inmiddels is de orka hersteld in het Dolfinarium in Harderwijk. Ze is te groot voor haar basin. Maar uitzetten in de natuur wordt volgens de door het Dolfinarium geraadpleegde wetenschappers haar dood. Het Dolfinarium wil daarom dat Morgan naar een adoptiefamilie in een zeepark op Tenerife zal verhuizen. Het zal daar ook shows gaan doen. Om dit te voorkomen hebben dierenactivisten zich verenigd in de Orka Coalitie. Zij willen dat Morgan teruggezet wordt in de natuur.

De Orka Coalitie wil via een voorlopige voorziening de verhuizing van Morgan tegenhouden. De Coalitie wil dat er onafhankelijk onderzoek wordt gedaan om te zien of het dier geschikt is om in de natuur te worden uitgezet. Gedaagde is het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Dit ministerie zal de export van Morgan moeten goedkeuren.[/i]

bron een Vandaag

Ik vind zelf dat hij naar Spanje moet want het Dolfinarium wil het beste voor hem en niet zoals de tegenpartij hem naar de familie sturen want dan redt hij het niet…

Wat vinden jullie?

Ik zie hem het liefst terug de zee in gaan. Meestal kunnen ze hem toch leren in het wild te leven? Maar als het echt niet anders zou kunnen en ook beter voor de orka is, dan zou hij naar Spanje moeten.

Ik vind dat die dierenactivisten heel snel roepen hij moet terug in de zee. Maar verder dan dat denken ze ook niet na. Dat beestje kan misschien wel helemaal niet meer in het wild leven en gaat dan alsnog dood.

Maar als ie zich gewoon kan redden in het wild zou ik zeker zeggen terug in de zee ermee.

Ik denk dat terug in de zee geen optie meer is, denk dat hij niet meer kan wennen… ik weet het niet… maar wat ik zeker weet is dat hij NIET gebruikt mag worden voor shows!

Ik vind dat ze hem gevangen moeten houden, ookal is dat niet ideaal. Ik denk niet dat hij terug kan in zee, volgens mij kan hij ook niet jagen. Orka’s jagen in groepsverband en dat kan er echt heel complex aan toe gaan, baby orka’s leren van jongs af aan hoe ze moeten jagen. En Morgan is best wel tam, doet kunstjes en zo en is heel erg gericht op mensen. Lijkt mij dat ie het in de natuur niet redt.

Ik denk dat als hij terug in zee gaat, hij geen groep meer vind, en zn familie sws niet en zn jaaginstict is denk ik ook helemaal weg, dus het lijkt me niet echt een optie.
Ik vind gewoon dat ze hem naar een ander park moeten brengen waar hij meer ruimte heeft en een gelukkig leventjes kan leiden, ook al is het in gevangenschap.

Ik denk dat ze eerst maar eens uitgebreid onderzoek moeten doen.

En dan hoop ik dat hij terug in zee kan. Anders is het slechts een commercieel speeltje.

Laat dat beest toch fijn verblijven in een dierenpark. Ook al moet ie dan shows doen, daar heeft ie wel altijd te eten en gaat ie niet snel dood… Orka’s leven in groepen, en als je zomaar een vreemde orka gaat uitzetten in de zee zal die het echt niet overleven.

Ik ben niet echt een voorstander van die parken in Spanje etc. Orka´s zijn zulke grote beesten die kun je bijna niet goed in gevangenschap houden. Ik denk niet dat hij daar gelukkig wordt. Dan heb ik liever dat hij wordt vrijgelaten in de buurt van een groep orka´s die de grootste kans heeft om zijn familie te zijn. En als dat niet werkt ja rot maar dan sterft hij tenminste gelukkiger dan als hij nog jaren in zo´n stom park moet leven.

Ik schrik best van sommige reacties hier.
Ik vind het ook gek dat jullie kunnen bepalen of een orka kan overleven in zee of niet. Alleen experts kunnen dat, en daarom is een onafhankelijk onderzoek nodig.

Een dierenpark is niet goed voor dolfijnen, orka’s, walvissen e.d, en zeker niet als ze kunstjes moeten doen. Orka’s hebben veel ruimte nodig, dat is iets wat ze nooit zullen hebben in een dierenpark/dolfinarium, hoe groot hun bassin ook is. Orka’s zijn dieren die graag van de ene plaats naar de andere trekken, dat kunnen ze niet als ze opgesloten zitten in een dolfinarium. Bovendien vervelen orka’s zich snel. Er zijn al verschillende gevallen bekend van dieren in dolfinariums die zelfmoord plegen. Het bekendste voorbeeld is orka Hugo uit het Miami Seaquarium. Hij beukte net zolang met zijn hoofd tegen de rand, tot hij overleed. (Met hun hoofd tegen de rand beuken is iets wat orka’s doen als ze gestressed zijn of zich vervelen)
In dierenparken zijn ze niet altijd even diervriendelijk. Dit hangt natuurlijk van dierenpark tot dierenpark af, maar een manier om orka’s kunstjes te laten doen is o.a. ze geen eten geven, tot ze -door de honger- genoodzaakt zijn om te gehoorzamen. Ze doen dus kunstjes in ruil voor eten. Dit is een vorm van dierenmishandeling.

Het kan natuurlijk zijn dat orka Morgan te lang buitengesloten is en daarom niet meer in zee kan overleven. Maar het kan ook zijn dat slechts een jaartje in gevangenschap niet zo erg blijkt te zijn. Daarom net is dat onderzoek zo belangrijk.

@ELAN_VITAL: De Coalitie wil dat er onafhankelijk onderzoek wordt gedaan om te zien of het dier geschikt is om in de natuur te worden uitgezet.
→ staat letterlijk in de tekst. De dierenrechtenactivisten willen in de eerste plaats wat goed is voor het dier. Als uit onderzoek blijkt dat ie beter in een dierenpark blijft, dan zullen de activisten daar akkoord mee gaan.

Ik had het meer over dierenrechtenactivisten in het algemeen. Van die schreeuwerds die je vaak op tv ziet. Geef toe dat stukje had ik niet helemaal goed gelezen hehe

Voor de rest blijf ik bij mijn mening. Als ie in het wild kan terug de zee in zo niet naar Spanje.