Wat vinden jullie?

Moet er nog iets aan verandert worden? Het is wel 'n tentamencijfer, dus of jullie even willen helpen xd.
We moeten 'n inleiding thuis alvast schrijven voor een betoog. Mijn onderwerp is: “Nederland moet minder geld geven aan ontwikkelingshulp”

Vanaf 2006 geeft Nederland 0.82% van het Bruto Nationaal Product aan ontwikkelingshulp. Dat is zo’n 4,7 miljard en daarmee behoort Nederland tot de meest gulle gevers van de wereld. Maar is dit wel zo goed? Vergelijk Nederland eens even met andere landen uit de Europese Unie. In vergelijking is Nederland heel erg klein, maar toch hoort het bij de 5 landen die als enige de OESO-norm hebben gehaald. Waarom moet Nederland zoveel geld geven? Waarom gebruiken we het niet eerst voor ons eigen land? Gaat al het geld wel echt naar de landen toe? En gaat het niet te ver?

Reacties?

te veel vragen, je moet overtuigende overkomen, het is tenslotte een betoog. Verder goed onderwerp.

't is 'n inleiding he?

Helemaal goed naar mijn idee!
tis allemaal heel duidelijk

Klinkt goed. Misschien kun je met een interessanter voorbeeld komen zodat je meteen de aandacht hebt van je klasgenoten? Maar dit is ook goed zo hoor.

Nog iemand anders?

Ben het wel een beetje met pokiewokiehokie eens. Het is een goede inleiding, alleen hij kan sterker. Probeer een paar vragen anders te formuleren, bijvoorbeeld met; ‘Ik vind…’ of ‘Mij lijkt het…’ Dan maak je meteen jouw eigen standpunt duidelijk (wat immers de bedoeling is van een betoog). Verder lijkt hij me prima. Succes!

Als inleiding vind ik hem erg sterk! Je lokt nieuwsgierigheid uit, mensen zijn nu benieuwd naar de antwoorden.
Goed gedaan!

Is het alleen voor op papier ? Zoja dan is het iets teveel spreektaal,
bijv: ‘‘vergelijk Nederland eens even’’.
Voor een debat zou het een hele mooie inleiding zijn, je stelt vragen en zet mensen daarmee aan het denken. Maar een schriftelijk betoog moet wat zakelijker zijn, vooral wat taal betreft!