wat vinden jullie van de vooroordelen van Vmbo

Wat vinden jullie van de vooroordelen van het Vmbo
bijvoorbeeld dat ze dom zijn
Geen motivatie hebben Etc.
Ik zelf vind het een domme vooroordeel sommige mensen doen hun best maar dan lukt het niet…

In de straat van mijn school staan twee scholen, VMBO en TL en dat soort dingen, en HAVO/VWO/GYM school. Ik zit in HAVO, en bij ons wordt heel erg gepusht en vooral in de brugklas wordt je eigenlijk best weg bang gemaakt en de afstromers zijn 'sukkels, dom, hebben niet goed genoeg hun best gedaan.
"Kijk maar uit, anders kun je naar hiernaast."Dat soort dingen. Ik vind dat de vooroordelen wel voor een groot deel kloppen, maar ja, dat is mijn oordeel, dus geen haat please :wink:

Ik vind het dom. Want sommige mensen zitten bijvoorbeeld op vmbo basis, maar zijn zó gemotiveerd dat ze het tot vmbo tg schoppen. Dus ik vind een niveau niet iets zeggen over je motivatie.

Sowieso haat ik de vooroordelen over het vmbo en het mbo, vooral als mensen er heel erg neerbuigend over doen. Alsof ze beter zijn omdat ze een hoger niveau op school doen. :bored:

Bij ons werd er ook enorm gepusht om niet af te stromen want ja dan moest je naar de vmbo kader school!1!!1
maar ik vind het belachelijk :’) ik heb daar een super mooie tijd gehad en zit nu op 't HBO.

Het zegt meer over de mensen zelf (die zeggen dat VMBO’ers dom zijn) dan over diegene die vmbo doet… No offence.
Ik heb zelf vmbo, mbo en hbo gedaan. Dat betekend dat ik toch echt niet dom ben. En motivatie heeft al helemaal niets te maken met niveau en intelligentie.

Ik vind het echt heel dom. Maargoed, ik veroordeel zelf ook een beetje mensen die een lager niveau dan ik hebben gedaan, stiekem in mijn hoofd. Dus ik begrijp het aan de ene kant ook weer, vooroordelen zijn menselijk. Maar spreek ze gewoon niet uit.

Ja dat is waar, maar de ene helft is van havo naar basis gegaan bij mij ( diep gezakt…) en ook een deel doen heel gemotiveerd mee… Maar ze kunnen niet beter

hoezo :’) ik maak hier uit op dat je niet op het VMBO hebt gezeten dus eh, wat? hoezo :’) hier kan ik al helemaal niet bij.
je kunt toch helemaal niet weten of vooroordelen kloppen als je het zelf niet hebt gedaan? :’)

*haat*

:grinning_face_with_smiling_eyes:

Nee, het zegt inderdaad meer iets over mensen die zo denken dan over mensen die vmbo / mbo doen.

Onzin. :’)

Ik ga niet veel met VMBO’ers om maar bij mij op het VWO zijn er ook echt wel mensen die ongemotiveerd zijn en dom doen of juist mensen die heel ijverig zijn. Dus die zullen er ook vast wel zijn op het VMBO.
Ik vind het echt dom dat je over iemand gaat oordelen op basis van schoolniveau.

:grinning_face_with_smiling_eyes:

ik kon het gewoon niet laten :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik vind dat deze vooroordelen niet persé waar zijn, om het vooroordeel dat VMBO’ers ongemotiveerd zijn als voorbeeld te nemen; volgens mij verschilt dat gewoon per persoon. Ik heb vriendinnen die VMBO doen en die zijn gemotiveerd, maar ik heb er ook een paar die dat niet zijn.
Hetzelfde geldt voor de vooroordelen van VWO’ers; verschilt ook gewoon per persoon. Ik doe zelf VWO en heb klasgenoten die gemotiveerd zijn, maar ook een hoop die dat niet zijn.

Oke heel lullig, maar ik heb wel vooroordelen over vmbo’ers. Maar dat is op zich geen schande vind ik, er zijn ook genoeg mensen met vooroordelen over vwo’ers.

^ Ik vind het wel een schande

Tja, dat is echt wel jammer. Ik zeg daarom ook altijd maar dat ik mavo heb gedaan (dat was het ook nog de eerste anderhalve jaar dat iki op de middelbare zat). Maar hoe vaak ik niet te horen heb gekregen dat men ‘verbaasd’ was dat ik op vmbo zat, omdat ik zo slim was. Alsof iedereen op vmbo een halve tamme is :’) Natuurlijk zitten die er wel maar het overgrote deel doet gewoon z’n best.

Veel mensen realiseren zich niet dat vmbo’ers en mbo’ers overal in de samenleving werkzaam zijn. De hele economie zou instorten als deze mensen er niet zijn. Ik zie namelijk niet heel veel mensen zelf hun lekkage verhelpen, cv ketel repareren, auto maken etc. Ik vind het echt erg als mensen meteen krijsen dat vmbo’ers dom zijn. Waarom zou jij beter zijn dan iemand anders?

Vmbo’ers zijn niet dom. Iedereen zit op zijn eigen niveau, maar dat maakt iemand niet dom of slim. En natuurlijk zijn er op het vmbo mensen die ongemotiverd zijn, maar die zijn er op het vwo ook genoeg (hoef alleen maar naar mezelf te kijken en dan weet ik t al). Net als dat er op het vmbo ook zat wel gemotiveerde mensen zitten.

Ik heb zelf zowel een vmbo als havo diploma, en ik moet zeggen dat VMBO’ers inderdaad wat ongemotiveerder/ongeconcentreerder zijn. Aan de andere kant zijn het ook vaak mensen die liever bezig zijn en later practische beroepen gaan uitvoeren dan dat ze de hele dag willen studeren. Mooi voorbeeld is mijn zusje, die kon havo aan maar is vmbo gaan doen omdat ze geen zin had om zich daar voor in te zetten.

Dit ja, had het zelf niet beter kunnen uitleggen. Ik vind het ook raar dat mensen denken dat VMBO’ers niet gemotiveerd zijn, het feit dat ze zich niet interesseren voor biologie, aardrijkskunde of economie en ga zo maar verder wil niet zeggen dat ze helemaal niet gemotiveerd zijn om iets te leren. Dit geeft in mijn ogen juist aan dat ze zich waarschijnlijk in een beroep interesseren, een beroep waar je met je handjes moet werken. Ik heb zelf 4 jaar op een VMBO-school gezeten, ik zit nu in mijn eindexamenjaar havo, en ik moet om heel eerlijk te zijn zeggen dat er op de havo ook luilakken zitten die niks willen. Je hebt op ieder niveau rotte appels, alleen sommige mensen halen een bepaald niveau nou gewoon met 2 vingers in hun neus.