Wat vinden jullie van de PC cultuur dat word aangeleerd in school?

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.frontpagemag.com%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fstyles%2Farticle_full%2Fpublic%2Fuploads%2F2016%2F06%2Fcrkmodoueaaxgzn1.jpg%3Fitok%3DDiiVLs_p&f=1

*PC betekend Politiek Correct.

Most dangerous faggot :sunglasses:

PC cultuur is een cultuur van “safe-spaces” enzo. Het is een cultuur zonder echte vrije meningsuiting. Zoek er iets van op als je wilt. Mijn mening is het maakt de wereld nogal onkleurrijk.

Het word aangeleerd in school. Ook in Belgie/Nederland. Zoek maar wat van op. (PC is een afkorting van Politiek Correct)

Nou, naast de ‘politiek-correcte cultuur’ mogen ze jou ook opnieuw leren schrijven. Het is blijkbaar ‘het cultuur’ geworden? :’) Mijn klachten zijn meer over de kwaliteit van het Nederlands in het onderwijs dan de politiek-correcte cultuur die zogenaamd wordt aangeleerd. Nooit wat van gemerkt, hoor.

Huh? Ik kan mijn mening gewoon uiten op de uni hoor :’) Het is juist heel belangrijk dat je een eigen mening vormt.

Ja maar het is een opkomende cultuur. Ik ga met je akkoord je moet zeggen wat je wilt maar veel mensen zijn in de problemen gekomen met dit wat je nog alleen maar een “cult” kunt noemen.

Als die cultuur inhoudt dat studenten hun taal zo mogen verwaarlozen, dan hoop ik maar dat er snel verandering in komt.

Ja dat houd het exact in. Een free-pass voor pestkoppen die exact weten hoe dit te misbruiken en een schouderklopje krijgen van de directeur :confused:

aha, het is iets persoonlijks dus :’)
maar voor de rest ben ik het eens met coldemort (whut? :’) )

PC is trouwens geen cultuur.

Op zich denk ik dat dit best een interessant discussie onderwerp zou kunnen zijn, maar geloof niet dat iemand hier echt serieus is haha :cold_sweat:

Overigens denk ik wel dat we in Nederland vrij hard bezig zijn met alles maar “politiek correct” doen, en dat we daar best wat vrijer in mogen worden. Dat ook meningen wel eens op een hardere manier gezegd worden, mits het niet bedoeld is om mensen te beledigen.

Een van de filmpjes die to post over die jongen met dreads en dat meisje dat vindt dat die jongen geen dreads mag dragen omdat die blank is en dreads iets is voor zwarte mensen… wtf? Ik snap dat ‘cultural appropiation’ nooit zo. Maar ik snap ook niet wat dat met het politiek-correct-onderwerp te maken heeft.

Voldemort in de winter is coldemort :"D

Cultuur of cult. Hoe je het ook wilt noemen het kan niet snel genoeg sterven.

Dit dacht ik ook hahaha.

Maar ontopic.
Nederlanders willen over het algemeen graag goede dingen doen en staat niet zo standvastig voor de Nederlandse cultuur als in andere landen. In principe vind ik dat iedereen zijn eigen mening mag hebben en uiten maar moet dit wel op een respectvolle manier doen. Kijkend naar bijvoorbeeld Sylvana Simmons: ik vind het niet kunnen dat er een plaatje is gemaakt waarbij er allemaal lijken hangen en daar haar hoofd op is geplakt maar ik vind wel dat ze zeikt, overdrijft en als ze het nu opeens zo afschuwelijk vreselijk vind ze best weg man gaan.

Ik vind dit zo vreselijk he, en bij ‘safe-spaces’ kan ik ook alleen maar denken aan van die aanstellerige tiener Amerikaantjes die de hele dag op het gekkenhuis genaamd tumblr zitten.

Maar zonder geintjes, safe-spaces op school zijn echt no-go’s. Er zijn zelfs universiteiten die ze in hebben gesteld. Ik vind dat het discussie belemmerd, wat juist zo belangrijk is op school. Als het zo door gaat zijn leerlingen niet meer in staat om hun eigen mening te vormen, hun angsten onder ogen te komen en de uitdaging aan te gaan. Sterker nog, zomenteen mogen we helemaal niks meer zeggen want; wat stel dat je iemand beledigt of TRIGGERD!!!1!

Dan denk ik dat je je er wat meer in moet verdiepen. Er zijn zat artikels over beroemde zwarte mensen (zoals Rihanna, Zendaya (haar ken ik niet zo goed maar ze is wel best up and coming)) die dreadlocks dragen naar bv. een red carpet event en waarover wordt gezegd dat ze eruit zien alsof ze stinken, dat het onprofessioneel is enz. En als een wit persoon dat doet (bv. Kylie Jenner) is het meteen “gedurfd” en een " mode-statement". Dit gebeurt ook op scholen, waar kinderen erom gepest worden.

Vind je het misschien ook raar als meiden een band shirt dragen van bv. The Rolling Stones maar niet weten wie ze zijn, ze vonden het shirt gewoon mooi? Ik weet dat veel mensen daar écht boos om kunnen worden, en daar zou je het mee kunnen vergelijken.

Je kunt het ook vergelijken met een verslag dat jij hebt geschreven en waar je een 1 voor krijgt, terwijl een klasgenoot het heeft gekopieerd en er een 10 voor krijgt.

Dreadlocks zijn iets van zwarte mensen en hun haar, er zit een hele geschiedenis achter, en vaak worden ze er nog voor gestereotypeerd, gediscrimineerd en slecht behandeld ook als ze het dragen. Dáárom is het niet oké als een wit persoon dreadlocks heeft. Het is niet van ons.

Dat jij het probleem niet ziet betekent niet dat er geen probleem is (niet per se op jou gericht, maar op iedereen).

Verder, over politieke correctheid. Ik vind dat zo’n onzinterm zeg. Het is iets wat mensen zeggen als ze het vervelend vinden dat ze minderheden niet kunnen beledigen/discrimineren zonder erop aangekeken te worden. Natuurlijk mag je je mening uiten, maar als jij zwarten niet mag en mensen vinden dat raar, zijn zíj niet degenen die politiek correct zijn, maar ben jíj de racist. Het is gewoon een term om anderen de schuld te geven en niet naar jezelf te hoeven kijken.

Jammer dat dit zo’n niet serieus topic is, want er kunnen best wel interessante discussies plaats vinden.

Helemaal eens met AbsolutelyChuffed.

Daarnaast vind ik die safe-spaces juist een heel goed iets. Minderheden ervaren zo veel problemen omtrent racisme en discriminatie; het zou fijn zijn als zij ook een plek hebben waar ze naartoe kunnen om te praten over bijvoorbeeld hun geaardheid, religie of cultuur. Hulp kunnen vragen bij problemen omtrent dat soort zaken en gewoon een luisterend oor krijgen zonder veroordeling van anderen. Of juist gewoon lekker niet erover praten maar er gewoon zijn, leuke dingen doen zodat andere dingen wat naar de achtergrond verdwijnen. Nu is dat een hot-item, maar ik heb het idee dat het een soort praatgroep is en daar is verder toch ook nooit zo’n probleem over gemaakt? Op mijn middelbare school waren al dat soort bijeenkomsten; kinderen die het thuis niet zo fijn hadden gingen dan leuke dingen doen of samen huiswerk maken onder begeleiding. Ik was een paar weken op een cruise en daar werden zelfs twee praatgroepen aangeboden: een voor AA en de ander voor de LGBTQ±gemeenschap. Prima toch?

Daarnaast vind ik dat er niets mis is met ‘politieke correctheid’ of in wat normalere verwoording: tolerantie. Nee, je hoeft het niet overal mee eens te zijn, maar je kan dat wel op een normale manier verwoorden zonder haat te zaaien. Een tolerante wereld is iets waar we naar moeten streven, daar ben ik van overtuigd en ik snap niet dat er mensen zijn die daarin tegenstribbelen. Misschien dat we wat te ver doorslaan (ik zie dat niet echt, maar oké), maar dat wordt weer rechtgetrokken zodra er wat verbetering te zien is. Er moet een balans zijn en die balans krijg je alleen door er tijdelijk wat meer gewicht op te leggen.

Ik noem het complex vingerwijzen. Racisme bestrijden met schuldgevoelens te praten in blanke kinderen. Het is gewoon een slecht idee. Als je balans wilt zul je een oplossing moeten vinden zonder mensen af te zonderen. En ook zal het vrijheid van meningsuiting zo vernielen dat als je maar iets zegt over een persoon met een andere huidskleur dat je een publieke verontschuldiging moet geven en een boete krijgt of gewoon aangepakt word door mensen die geloven dat ze geweld mogen gebreuken omdat je “intolerant” bent. Nee compleet slechte benadering.

Ik snap dat er nog steeds mensen zijn die zwarte mensen discrimineren, maar waarom moeten mensen die dat niet doen daar de dupe van zijn? Als ik dreadlocks draag als blanke, doe ik dat niet om te pochen met “kijk mij eens met mijn blanke edgy dreadlocks”, dan doe ik dat omdat ik dat mooi vind (niet dat ik ze mooi vind, maar je snapt wat ik bedoel :stuck_out_tongue:). Dat er racisten zijn die dreadlocks bij zwarten vies vinden maar bij blanken mooi, daar kan ik niks aan doen. Ik hou van gothic kleren bijvoorbeeld, zat mensen die het duivelaanbidding vinden of iets dergelijks. Dat kan wel zijn, maar ik ben agnost en heb niks met duivels te schoften, ik draag (naja droeg) het omdat ik het mooi vind (vond), ik kan er niks aan doen dat er mensen zijn die er anderen ideeën aan hangen.

Kijk eens naar de andere voorbeelden die ik heb gegeven.

Hoe zou jij het vinden als je een verslag schreef en er een 1 voor kreeg, terwijl iemand die het heeft gekopieerd er een 10 voor krijgt? Of als jij een heel mooi kunstwerk maakt, en iemand zegt dat hij/zij het heeft gemaakt en met de eer strijkt?
Of het andere voorbeeld, waar ik me niet zo druk om maak maar ik weet dat heel veel anderen dat wel doen; Als iemand een bandshirt draagt van een band die ze helemaal niet kennen, ze vonden het logo gewoon mooi.
Of misschien als iemand een kruisje draagt alleen maar omdat ze het mooi vinden, maar zich verder niet interesseren in het christendom. Of zo’n stipje op hun voorhoofd, zonder dat ze hindoe zijn.

Het spijt me dan je het niet snapt, maar het is gewoon respectloos.