Wat vinden jullie van 4VWO?

Hee! Ik weet dat er best veel vwo’ers op Girlscene zitten, wat vinden/vonden jullie van 4vwo? Vind je het een groot verschil met de onderbouw? Haal je goede cijfers en heb je al veel se’s? Gewoon benieuwd haha:)

Ik zit nu in 4vwo, en ik vind het zelf moeilijker geworden, en als ik naar de cijfers om me heen kijk ben ik niet de enige. De lessen zelf zijn totaal niet veranderd en ze hebben mij altijd verteld dat je in de bovenbouw veel met werkwijzers gaat werken, maar daar merk ik absoluut niks in. Ik heb nu alleen nog SE’s voor ANW en Geschiedenis, maar ik maak er daar niet zo’n druk om.

Ik zit nu in 4VWO(gymnasium). Ik merk niet heel veel verschil, het is natuurlijk wel moeilijker maar dat wordt het ieder jaar. De vakken die ik lastig vond zitten niet in mijn profiel dus dat scheelt ook weer. Ik sta geen minpunten/tekorten dus dat gaat ook goed en ik heb alleen iedere proefwerkweek een se KCV en een se ANW, en opdrachten van KCV en ANW die ook meetellen voor m’n examen.

Het is zeker een groot verschil, in de 3e haalde ik met 1 keer doorlezen makkelijk 8en en 9ens, dat hoef ik nu niet meer te proberen haha. Het is moeilijker en het is veel meer. Het schijnt ook de moeilijkste overgang te zijn, als je dat hebt gehaalt red de rest ook wel. Maar goed dat is per persoon verschillend natuurlijk.

Ik zit nu in 6vwo
als ik terugkijk vond ik 4vwo moeilijker als 5vwo
denk dat dat komt door de overstap van onderbouw naar bovenbouw
in 4vwo had ik maar weinig se’s, voor anw, ckv en aardrijkskunde

Nou ik vond V4 juist makkelijker dan V3… Ben krap overgegaan van 3 naar 4, en in de 4e had ik alles boven de 7.
Het is maar net hoe je zelf bent: kun je goed plannen en je huiswerk bijhouden, dan is het niet moeilijk…
Het ligt er natuurlijk ook aan welk profiel je kiest…
Een vriendin van me is superslecht in grammatica maar heeft wel 3 talen. Dat is gewoon niet handig. Dus als je slim kiest en je huiswerk bijhoudt, dan lukt het je echt wel :slightly_smiling_face:

De stap is echt super groot, en al sta ik er goed voor het is gewoon heel veel werk! En Natuurkunde Biologie allemaal Se en economie soms ook.

Ik zit nu in 5vwo dus ik heb de vierde overleefd!
Ik had alleen in de toetsweken een aantal SE’s (Anw, gs, ckv, m&o), maar dat is wel te doen. Je merkt wel verschil, dus je moet gewoon iets harder werken.
Nu zit ik in de vijfde en dat is nog veeeeeeeeel moeilijker, maarja ieder jaar wordt het pittiger natuurlijk, dat is niks nieuws.

Succes in ieder geval!

het is neit van; wow ik ga doood.
maar je moet echt wel iets doen,
ik zit nu in 4vwo en ik moet sowieso meer doen dan vorigjaar:p

Nou ik moest ik 4vwo wel meer doen dan in 3 maar ik zit nu in 6vwo en nu ik terugkijk heb ik in 4vwo echt niets maar dan ook niets gedaan. Het valt echt reuze mee en is prima te doen. Ik haalde lage cijfers omdat ik niks deed (ben gewoon over gegaan). Achteraf vond ik mezelf echt verwent in 4vwo. Ik deed echt niks maakte nooit huiswerk sliep of spijbelde en voor toetsen las ik alleen wat door en nog zeuren dat ik veel moest doen:P
Nee prima te doen.

Ik vind het vooral grappig dat leraren maar blijven zeggen:

“Jullie zitten in 4vwo!!!”
(In de zin van: kan dat niet wat volwassener/beter?!)

:grinning_face_with_smiling_eyes:

haha ja echt typisch heel grappig!

Haha idd! Echt grappig dat bijna alle leraren dat doen…

Bij ons werd idd ook gezegd: je zult echt moeten gaan plannen en je krijgt studiewijzers enz., maar die krijg ik maar weinig. Eigenlijk wel jammer, want dan weet je zegmaar waar je aan toe bent.

Ik zit nu ook in 4 vwo, maar ik heb echt wel gemerkt dat je voor bepaalde vakken gewoon veel meer moet doen dan in de onderbouw. De leraren behandelen de stof veel sneller dus moet je meer bijhouden etc. Bij heel veel mensen gaan de cijfers achteruit, maar bij de meesten blijft het wel ongeveer hetzelfde als in de 3e klas.

Ik zit nu ook in 4vwo, en ik merk nauwlijks verschil!
Ja, natuurlijk is het wel wat moeilijker dan in de 3e. Maar dat is toch logisch?
De 3e was ook moeilijker als de 2e etc.

Ik haal nog steeds gewoon 7ens en 8en, dus als jij in de onderbouw goede cijfers haalt, kun je 4vwo makkelijk aan!

Ik zit nu ook in 4 VWO (eigenlijk gymnasium maar dat valt onder VWO). Ik heb in de 1e en 2e niks voor school hoeven doen, in de 3e wat meer en nu merk ik toch echt dat het niet zo makkelijk is haha. Ik sta wel minpunten maar ik denk dat het wel goed gaat komen dit jaar. Heb volgende week weer SE-week, maar heb alleen maar een se voor ANW en maatschappijleer dus dat valt wel mee! Nouja ik hoop maar dat ik het red, want 7 jaar middelbare school is me veel te veel!

Ik vond 4vwo echt het moeilijkst van alle jaren. Er zat echt een té groot verschil tussen de derde en de vierde…

Ja, bij mij in de klas zijn de cijfers ook veel minder geworden, maar eigenlijk is dat ook wel logisch. Als je in de derde een keer een onvoldoende haalde voor een vak haalde je dat met de andere 4 of 5 toetsen in die periode zo weer op, nu heb ik bijvoorbeeld voor economie maar één toets per periode (wat ook wel lekker is soms hoor!)

Ik vond 4vwo hartstikke goed te doen, amper verschil met 3vwo, maar ik hoorde dat de meesten het een hele grote overgang vonden. Ik vond vwo5 echt een breekpunt.