Wat vind jij van de Ramadan?

Zoals jullie weten is de Ramadan aangekomen een veel moslims zijn nu aan het vasten.

Wat vind jij ervan en Waarom?

-----

Toevoeging van IKWILGEENNAAM:

Waarom vasten moslims?

Moslims over de hele wereld vasten tijdens de maand Ramadan. Waarom eigenlijk?

Het vasten is één van de vijf zuilen/pilaren van de Islam.

http://www.tipjes.nl/sub/koraansite/de%20vijf%20zuilen%20van%20de%20islam.jpg

Het is dus een plicht voor elke moslim, behalve degene voor wie Allah een uitzondering heeft gemaakt.

“De maand Ramadaan is die, waarin de Koran als een richtsnoer voor de mensen werd nedergezonden en als duidelijke bewijzen van leiding en onderscheid. Wie onder u daarom deze maand beleeft, laat hem daarin vasten. Maar wie onder u ziek of op reis is, een aantal andere dagen. Allah wenst gemak voor u en geen ongemak, en opdat gij het aantal zult voltooien en opdat gij Allah’s grootheid zult prijzen, omdat Hij u terecht heeft geleid en opdat gij dankbaar zult zijn.”
(De heilige Qoraan, 2:185)

“O jullie, die geloven, het vasten is jullie voorgeschreven zoals het was voorgeschreven aan degenen vóór jullie, opdat jullie godvrezend zullen worden.” [De heilige Qoraan, 2:183]

In deze maand moet je dus meer dan normaal proberen je niet te begeven aan je begeerte. Door de regels van Allah op te volgen (wat altijd moet. het is niet correct om 11 maanden te doen wat je wilt en deze 1 maand goed te leven) kom je dichter bij Allah. Een moslim moet dus ALTIJD de baas over zijn begeerte zijn, en vasten is maar één onderdeel om je begeerte baas te zijn.

Vasten om te voelen hoe armen zich voelen klopt dus niet.

1. Dit kunnen wij sowieso niet. Wij weten dat wij lekker kunnen eten in de avond (en hier horen wij Allah ook dankbaar voor te zijn! Zolang we netjes eten en niet verspillen is het goed), maar arme mensen kunnen dit niet.
  2. Dit zou betekenen dat arme mensen niet hoefden te vasten. Tjah, zij weten altijd hoe het is om arm te zijn. Maar dit is niet juist, ook zij moeten vasten! De grootste voorbeeld is de profeet Muhammad (vrede zij met hem), hij was arm maar ook hij deed mee met de Ramadan.

Het “vasten om te voelen hoe armen zich voelen” theorie klopt dus niet. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is! Schroom niet om je vragen te stellen en me te verbeteren/aan te vullen (:

Ik vast =D
ik heb nu honger
echt leuk & gezellig. =D
hier vroeg je denk ik niet om.

Ik vind het doel van de Ramadan heel mooi.
En verder weet ik er niet zoveel vanaf. :stuck_out_tongue:

Prima als ze mij maar met rust laten. En dus niet gaan zeiken als ik in de schoolpauze gewoon mijn brood opeet.(dat gebeurt dus bij mij op school).
En waarom ik dat vind? Ik ben geen moslima en mag dus gewoon eten. Ik ga echt geen honger zitten lijden op school alleen maar omdat zij niet mogen eten.

Wat zeggen ze dan? Vind het ook wel dom dat ze dan liggen zeiken. Natuurlijk heb je alle recht om gewoon je eten op te eten:)

OT:
Ik vast, en vind het helemaal niet zo moeilijk als ik verwacht had.
Heb nog steeds geen honger; Dus dat is al goed (:

Ik vraag me dan af of je mag drinken als het snikheet is en het dus levensgevaarlijk is om niet te drinken…

Mijn vriendinnen gaan dan altijd stiekem hun eten wegwerken als ik in de buurt ben.
Hoeft niet. Vind het wel lief ofzo xD

Ik vind het wel een mooi gebaar, maar ik vind het wel jammer dat de meeste zich 's avonds en 's morgens vroeg zich dan helemaal vol eten. Ik snap dat het zwaar is en dat je honger hebt maar als je het doet met het idee dat je probeert te leven zoals mensen in arme landen [hoewel ik van veel vrienden weet dat het hen daar niet echt omgaat] vind ik dat je in de avond niet veel moet eten, in die landen staan mensen op met honger en gaan ze met honger naar bed.

Ja dat ze het niet vinden kunnen dat wij eten als ze het kunnen zien(we zitten gewoon aan een andere tafel in de kantine, als je er zo’n moeite mee hebt ga dan niet in de kantine zitten) omdat zij zo’n vreselijke honger hebben en het zo moeilijk is allemaal.
Ik heb er echt respect voor, maar ik vind wel dat ze ook respect voor anderen die niet aan de ramadan doen moeten hebben. En dat merk ik in mijn omgeving jammer genoeg niet.

De gedachte is wel mooi. Dat ze het voor de armen doen, maar zodra de zon onder is, eten ze zich weer helemaal vol…

Yeah als het dan suikerfeest is zitte de macdonalds weer vol met hoofddoekken. True story

Als het levensgevaarlijk is wel. Als je ziek bent ook of zwanger of heel oud
of als je je kindje nog borstvoeding moet geven. Of als je flauw valt/kots…

(:

hahaha, ja dat is lief:)

Ja, dat is heel spijtig. Bij ons is dat dus niet…

Of Pizza Hut (a)
Ik en een vriendin gaan er dit suikerfeest naartoe.
& Dan gaan we naar onze families ‘echt’ feest vieren. :slightly_smiling_face:

Ik heb er enorm veel respect voor.

Nu krijg ik wel honger…

haha, probeer jij het eens anders?
Ookal is het maar voor een halve dag;
Je hebt iets om trots op te zijn, dat je het zo lang vol hield :slightly_smiling_face:

Als je midden in de dag medicijnen moet slikken hoef je ook niet mee te doen. Maar voor de rest is het gewoon doorbijten denk ik xD En anders moet je zorgen dat je genoeg water binnen krijgt in de ochtend.
Ik krijg barstende koppijn als ik geen 2x per dag koffie heb gehad. En daar heb ik nu last van xD Voor de rest heb ik niet zo heel veel honger. Heb vanochtend een bakje yoghurt, een sinaasappel en twee broodjes gegeten. Drinken lukt me niet echt in de ochtend x]

ik heb respect voor wat ze doen, maar ze zeuren dan de hele dag dat ze honger hebben. En niet 1x maar echt 20x ongeveer. Ik vind als je er zelf niet achter staat moet je het niet doen.´savonds vreten ze zich weer helemaal vol en een paar die ik ken gaan als de zon onder is ook nog eens stieken lopen drinken en roken ?
Dan denk ik wtf :S