Wat vind jij échte vriendschap nou eigenlijk?

Hi girls,

Een tijdje geleden had ik een socratisch gesprek met filosofie. Klinkt misschien op het eerste gezicht ingewikkeld, maar het is kort gezegd een gesprek over een bepaald onderwerp. In dit geval was de vraag ‘Wat is échte vriendschap?’ het gespreksonderwerp. Ik vroeg me af wat jullie nou eigenlijk échte vriendschap vinden en wat maakt die vriend(in) nou echt een goede vriend(in)? Misschien hebben jullie wel voorbeelden van momenten dat je met een vriend(in) was en je dacht: Dat is echt een vriend(in)!

Het lijkt me ontzettend gaaf om jullie meningen te horen!

Kort samengevat:
[i]- Wat is echte vriendschap volgens jou?

• Noem een voorbeeld van een moment met een vriend(in) waarop je dacht dat is echt een vriend(in). Wat deden jullie, wat dacht je precies, waar waren jullie?[/i]

Ik vind echte vriendschap dat je voor elkaar klaar staat als diegene het echt niet meer ziet zitten even. Ik had dat moment met een vriendin van mij toen ik echt ‘op’ was. Fysiek en mentaal kon ik niets meer. Die avond heb ik zo hard gehuild bij haar wat ik nooit bij een ander durfde! Ik ben er trots op dat ik haar heb :slightly_smiling_face:

- Wat is echte vriendschap volgens jou?
Dat zijn veel dingen. Maar het komt erop neer dat: Een vriendin die ik kan vertrouwen, waar ik mezelf bij kan zijn, die me accepteert zoals ik ben en op wie ik kan rekenen.
- Noem een voorbeeld van een moment met een vriend(in) waarop je dacht dat is echt een vriend(in). Wat deden jullie, wat dacht je precies, waar waren jullie?
Toen er iets heel ergs gebeurd was en ik haar in paniek opbelde, zei ze meteen: Ik kom naar je toe. Ik zat op mijn kamer, ze kwam binnen en ging naast me zitten op bed. Ze sloeg een arm om me heen en dat was genoeg. Ik hoefde niets te zeggen, ze was er op dat moment echt voor me.
Dat moment van vriendschap vergeet ik nooit!

Een ander moment dat ik zoveel herinneringen heb met een vriendin en we nu nog dubbel kunnen liggen om allerlei kleine dingen!

Ik ben blij met mijn vriendinnen! =)

Een vriendin is iemand die altijd voor je klaar zal staan, no matter what.

Een vriendin is iemand die altijd voor je klaar staat, waarmee je kunt lachen maar ook sirieuse gespreken kunt voeren. En vooral iemand waarbij je jezelf kunt zijn!

Iemand waar je mee kan lachen& letterlijk huilen. Iemand aan wie je echt alles kan vertellen zonder dat je meteen beoordeeld wordt. Iemand die er altijd voor je zal zijn& iemand die je kan vertrouwen.

Een voorbeeld… Toen ik in het ziekenhuis lag werd ik overspoeld met kaartjes van twee vriendinnen, ze kamen 923480293x langs en toen ik thuis was weer. Altijd zo zorgzaam en zorgen dat ze me geen pijn deden enzo. En zelfs nu denken ze er nog aan. Dat ik bepaalde dingen niet mag doen en dan gaan zij me tegenhouden enzo haha. Ennnn toen mijn ex het had uitgemaakt voelde ik me zo kut. Omdat ik met hem nooit over heb kunnen praten, heb ik alles op één vriendin gestort. Ik heb haar echt héél vaak gesmst en te vaak uren over hem gezeken en gehuild. En ze werd het nooit zat. En natuurlijk erg dom doen en overal om lachen. Dat soort mensen noem ik echte vriendinnen. Ik hoop dat ik net zo goed ben voor mijn vriendinnen als zij voor mij.

Iemand waarbij je jezelf kan zijn en die er voor je is als het nodig is. En ook dat je elkaar tijden niet hoeft te zien en dat het gewoon weer als vanouds is als je elkaar ziet :slightly_smiling_face:

Je moet je problemen kwijt kunnen en lekker kunnen zeuren, maar je moet niet overdrijven. Ik vind het ook heel erg belangrijk dat je elkaar kunt vertrouwen, wat heb je aan een vriendin die niet doet wat ze zegt? En je moet jezelf kunnen zijn bij een vriendin.

Ik vind het eigenlijk niet zo erg belangrijk dat ze altijd voor je klaarstaat, je altijd steunt enz.
Ik vind het belangrijk dat je jezelf kan zijn bij een vriendin, dat je goed met elkaar kan praten, en dat je nooit bij haar na hoeft te denken of je nu wel de juiste dingen doet/zegt, dat ze NOOIT maar dan ook echt NOOIT over je roddelt en dat ze nooit jaloers op je is maar altijd als je iets goeds hebt gedaan waar je erg blij mee bent trots op je kan zijn al heeft zij het zelf bv niet zo goed gedaan. En dat als je ergens mee zit, ze precies de juiste dingen weet te zeggen.

Ik heb zo’n vriendin, we hebben samen misschien niet de allerleukste gesprekken en lachen ons elke keer dood samen. Maar het voelt gewoon altijd goed bij haar, we hebben het natuurlijk wel gezellig samen maar met andere vriendinnen is het soms gewoon leuker. Maar dat maakt mij niks uit, want ik weet dat zij de enige is op de wereld samen met mijn ouders die me echt het beste toe wenst. Die nooit een opmerking zal maken als ik ff zin heb om gek te doen. En die altijd trots op me zal zijn. Bijvoorbeeld toen ik een keer een zware onvoldoende had gehaald en ik moest mijn cijfer ophalen en ik had hard geleerd voor de komende repetitie, 3 dagen achter elkaar elke dag 2 uur ofzo. En ik had uiteindelijk een 9,8 en ik was zoo blij. Alleen van mijn vriendinnen op school hadden er 2 een onvoldoende en toen ik heel blij was met mijn cijfer en juichte. Zeiden zij: nou, dat is toch ook niet leuk voor ons. Wij hebben een onvoldoende weet je wel niet hoe kut dat nu voor ons voelt. En ik snap best dat ze niet helemaal met me mee gaan juichen als ze ook een onvoldoende hebben, maar ze hoeven me ook niet gelijk af te katten. En een andere vriendin had wel een goed cijfer maar die zei wel tegen me: hee goedzoo! Maar later toen ik een keer zei hoeveel ik geleerd had zei ze weer: oow, maar dat is wel erg veel, daarom heb je zo een goed cijfer. En oke dat was niet zo’n erge opmerking maar mijn beste vriendin die heeft zelf ook problemen met dat vak(natuurkunde) en ze zit op een andere school en toen ik dat zo heel blij vertelde zei ze: oow,wat goed van je!!! Ik ben echt blij voor je! En toen ik haar vroeg hoe het bij haar ging met natuurkunde zei ze: nou,niet zo goed, ik had laatst een 3. Maar ik ben toch heel blij voor je en misschien kan je me nu helpen ermee zodat ik ook mijn cijfer op kan halen.

Wow, beetje een lang verhaal. maar ik hou gewoon echt heel veel van haar :slightly_smiling_face:

Ik weet wat je bedoelt @lalalaland.
Ik heb ook zo’n vriendin die altijd voor me klaarstaat en en me steunt maar die niet echt blij voor me kan zijn als ik iets leuks heb of iets gehaald heb (een baantje bijvoorbeeld)
Dan is ze eerder jaloers of toont ze niet echt interesse. Ook als ik een crush heb die mij ook leuk vindt dan lijkt het net of ze het me niet gunt.
Maar als hij me niet leuk vindt, of ik heb een baantje niet gehaald, of het gaat gewoon wat rotter met me dan staat ze wel altijd klaar!
Terwijl een vriendin je ook de leuke dingen moet gunnen. En met je meeleeft daarin.

Verder is ze wel een lieve vriendin maar ik vind het wel jammer.

Hier sluit ik me bij aan.

Dat is een lastige vraag. Omdat ik denk ik wel snel iemand als een vriend zie. Maar dat is omdat iedereen gewoon goede vriendschappelijke kwaliteiten heeft, maar niemand ze echt allemaal heeft.
Zo heb ik:

• Vrienden die er altijd voor me zijn
  • Vrienden die precies dezelfde humor hebben
  • Vrienden die ik altijd help met advies geven enzo
  • Vrienden waaraan ik altijd advies kan vragen
  • Vrienden die weten wanneer ze dingen doen, die je als goede vriendin zijnde niet kan doen
  • Vrienden waarbij ik urenlang diepgaande gesprekken kan voeren
  • Vrienden waarmee ik urenlang gezellige gesprekken kan voeren, maar nooit over problemen en shit.
  • Vrienden die leuk zijn om een bepaalde activiteit mee te doen (zoals bijvoorbeeld stappen).

Het is zeg maar een beetje vanuit mij gedacht. Ieder mens heeft wel sociale behoeftes, en die bovenstaande zijn wel de belangrijkste van mij. Het is fijn dat ik voor ieder puntje wel minstens 1 of 2 personen heb en de meeste van mijn vrienden voldoen wel aan meerdere punten. Maar er is echt niemand die aan ze allemaal voldoet.
Daarom vind ik het ook belangrijker om gewoon meerdere vrienden te hebben, dan echt alleen maar 1 of 2 ECHTE goede vrienden .
Ik weet niet, de meeste mensen hebben het andersom, maar dit works fine for me !

Edit:
als ik er zo ff over nadenk, weet ik niet of ik wel ooit ECHTE vriendschap heb gehad dan. Tenzij het maar tijdelijk is, alhoewel je meestal wel achteraf nog kunt terugkomen bij zo’n personen, maar hetzelfde zal het nooit meer zijn…

De definitie die ik aan vriendschap geef is volgens mij een illusie die nooit waar kan zijn in een wereld en tijd als deze.

Maar zoiets heb ik nog nooit gehad eigenlijk, dus ik weet niet wat een vriend(in) voor je kan betekenen.

Maar zoiets heb ik nog nooit gehad eigenlijk, dus ik weet niet wat een vriend(in) voor je kan betekenen.

Ik weet het niet. De vrienden die ik heb zijn de mensen waar ik het meest mee overeenkom. Vriendschap is eigenlijk meer een noodzaak, je hebt ze nodig vanuit je instinct. En dan kies je degene uit waar je het meest mee overeenkomt. Ik voel me bij mijn vriendinnen meer op mn gemak dan bij andere mensen.
Maar ik vind dat vriendschap opzich een beetje raar. Iedereen heeft sociale behoeftes, maar de meeste vriendschappen gaan later toch uit elkaar, en mijn ídeale gedachten van vriendschap (die ik net dus niet heb opgenoemd en dat ook niet ga doen, het zijn er teveel) die zullen nooit uitkomen heb ik het idee.
Best lastige vraag eigenlijk. Misschien bestaat vriendschap wel helemaal niet.

dubbel

Iemand die alles over mij weet, echt alles, en mij nog steeds leuk vind.
Degene aan wie ik alles kwijtkan, zelfs de kleinste onzinnige dingen.
Samen lachen om humor die niemand snapt :slightly_smiling_face:.

Iemand die er voor je is al je het moeilijk hebt, maar ook de leuke momenten samen beleeft. EN dat als je ruzie hebt het altijd weer goed komt, omdat je elkaar het vergeeft.

Ikzelf vind het ook belangrijk dat je kunt lachen met elkaar, dus dezelfde humor hebt, ik vind niet dat mijn vrienden alles over me hoeven te weten

Wat is jou definitie?