Wat versta jij onder..

jezelf zijn?
Laatst zat ik in in een klas, en toen vond daar een discussie plaats. Het ging over 2 stellingen:

1. Ik ben een lichaam
  2. Ik heb een lichaam
    Nou, daar vond dus een hele discussie over plaats, maar achteraf ging ik daar nog over nadenken. Want wat is een persoonlijkheid eigenlijk? Geloven jullie in een ziel, of heb je gewoon hersenen? En als we niet weten wat een persoonlijkheid is, wanneer ben je dan jezelf? Heel veel filosofische vragen ja, maar ik vraag me dus af waar jullie aan denken bij jezelf zijn… Dus brand los! (:

Dat je dingen doet waar je jezelf fijn bij voelt en er zelf ook achter staat.
Dat je gewoon je eigen karakter kunt tonen.

Jezelf zijn is andere niet nadoen. Gewoon doen wat jij wilt doen, en zeggen wat jij wilt zeggen.

Lastig uit te leggen eigenlijk.

Ik ‘geloof’ in ‘ik heb een lichaam’. Laatst ben ik ook naar een symposium over ‘de noëtische wetenschap’ geweest, wat er ook wel mee te maken heeft, google maar eens, maar het is superlastig om het te doorgronden, ik snap er zelf ook nog maar de ballen van.

1. Wie je écht bent, dat je je niet anders voordoet als iemand anders.
  2. Dat je op je gemak bent.

Kijk sommige mensen hebben hele grote mond tegen iedereen en doen zich arrogant voor. Maar in werkelijkheid zijn ze heel onzeker. Dus zijn ze nu niet hoe ze zelf zijn.

Ik ben overigens wel altijd mezelf. Boeit me niks als andere mensen mij saai vinden,

Maar, hoe weet je überhaupt of je jezelf bent? Want jullie zeggen dus allemaal ongeveer dat je jezelf echt voordoet, maar hoe weet je of je iemand echt bent? Je wordt namelijk heel erg beinvloedt door je omgeving, als ik andere ouders had die bijv. veel strenger waren was ik waarschijnlijk ook heel anders. Wat is een persoonlijkheid in het algemeen eigenlijk?

Wacht effe, ik snap het niet meer. Gaat dit nou over de filosofische vraag of wij een lichaam zijn of hebben?
Of over jezelf zijn en beïnvloed worden door mensen, eigen mening durven hebben etc?

^ Allebei eigenlijk, want van die stellingen kwam ik op deze gedachte, sorry voor mij onduidelijkheid. Maar de vraag ging meer om je persoonlijkheid en jezelf zijn. Al vindt ik het ook goed als mensen over dat andere gaan praten. :’)

Gewoon gevoelsmatig. Ik voel me bij sommige dingen goed en bij andere dingen niet goed.

Ik vind dat je een lichaam hebt. Een lichaam is een opeenhoping van cellen die samen een organisme vormen.
Wie je bent is gevormd door genetische factoren en factoren van buitenaf.
Je bent jezelf als je handelt naar je eigen ideeën en principes.

Jezelf zijn is denk ik gewoon je gedragen zoals je karakter en persoonlijkheid is. Of zoiets. En je persoonlijkheid is genetisch bepaald en wordt ook door je omgeving gevormd. Maar ik heb geen idee hoe dat genetisch bepaald wordt eigenlijk.
En ik vind ook dat je een lichaam hebt. Alleen je persoonlijkheid zit wel in je hersenen vastgelegd volgens mij en die horen weer bij je lichaam. Dus ja dat wordt een beetje lastig :stuck_out_tongue:

Ik ben van mening dat je een lichaam hebt.
‘Ik’ is in mijn optiek de geest, de ziel, het geweten. Dat zit in een lichaam.

Ik denk ook: aangezien je weet welke genen iemand heeft, weet je dus welke eigenschappen iemand heeft. Hierbij meegenomen ook karaktereigenschappen, dus je weet wel of je jezelf bent. Dat voel je.

ik heb een lichaam. ik ben een ziel die huist in mijn lichaam.

ik heb een lichaam, en ik ben uhm ik weet niet wat ik ben dat wat in mij zit en bepaalt wat ik doe en laat .

en jezelf zijn is dat je dingen doet waar je jezelf goed bij voelt, die volgens jou wel kunnen (:

Ik heb een lichaam… Ik vind het dualisme aanneembaarder dan het monisme.

Jezelf ben je wanneer je je naar je oprechte ‘zijn’ handelt. Dus geen ‘masker’ maar ‘je ware gezicht’!

Mooi topic :slightly_smiling_face: ik hou van dit soort filosofische vragen!
Mijn idee van persoonlijkheid komt heel erg in de buurt van die van Dormant

En jezelf zijn… Als je niet twijfelt over kleine keuzes die je moet maken, als je weet wat je wilt en zeker bent van hoe jouw persoonlijkheid is. Je niet dingen op laten dringen door andere mensen.

Ik heb een lichaam. Mijn ziel zit in mijn lichaam. Je lichaam is als het ware een harnas voor je ziel, zodat hij daar ‘‘vast’’ blijft. Als je meer wilt weten zou je de theorieën van o.a. Aristoteles, Plato, Kant en Descartes kunnen lezen. Die hebben daar hun eigen opvattingen over (: