Wat van België is gelijk aan Nederland

Hey,
ik heb 2 vraagjes.
ik woon in belgie en weet het dus niet, als jij het weet laat een reactie na!

Wat is een examen jaar in nederland want mijn vriendin(uit nl) zit nu in haar 4de jaar en toch doet zij nu al haar examen jaar? (ik snap het niet zo goed)

in belgië heb je Aso,Tso,Kso,Bso en in nederland: VMBO,HAVO,VWO(misschien nog meer) en weet er nu iemand wat van: B gelijk is aan NL?
X sara

VMBO (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs) is verdeeld in verschillende niveau’s. Hiertoe behoort ook het laagste middelbareschoolniveau dat Nederland kent.
Over je VMBO doe je 4 jaar. Een vervolgopleiding, MBO, kost ook 4 jaar.

Dan hebben we HAVO (hoger voorbereidend onderwijs). Dit is hoger dan VMBO. Je doet er 5 jaar over om je HAVO af te ronden. Daarna kan je door naar HBO. Hier doe je 4 jaar over om je Bachelor af te ronden, dan kan je nog een Master doen, dat kost twee jaar.

Tot slot VWO (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) Hier doe je 6 jaar over. Hierna kan je naar WO (universiteit) en kan je een bachelor van 3 jaar volgen. Dit staat gelijk aan een HBO-Bachelor. Hierna kan je ook een Master volgen van 2 jaar.

Eigenlijk is er ook nog Gymnasium, maar dat is met latijn & grieks. Op vwo (atheneum) kan je op sommige scholen latijn als keuzevak nemen.

Het verschil is inderdaad dat in Belgie alles 6 jaar duurt terwijl het bij ons aan je niveau ligt hoelang het duurt… :stuck_out_tongue: