Wat te regelen als aankomend student/ 18-jarige?

Hoi dames!

In augustus word ik 18 en dan begin ik ook aan een nieuwe studie.
Via school hoor je alleen helemaal niks over wat je allemaal moet regelen.
Natuurlijk weet ik dat je voor je studie aan stufi/OV-kaart moet denken en
je zorgverzekering. Daarnaast ben ik er ook al achter gekomen dat ik
mijn rekening om moet zetten in een studentenrekening.
Als 18-jarige is het slim om je meteen in te schrijven bij een woningvereniging.

Maar zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken/op moet letten?

Ik zou het niet weten mijn ouders regelen dat allemaal voor mij.
Met de OV hebben ze al jaren geleden aangevraagd omdat je daar best snel bij moet zijn anders duurt het best wel lang voor je zo een krijg (zeggen mijn ouders).

Met die woningvereniging wist ik niet!
Waar kun je dat doen dan ? Gewoon op internet ofzo.
Ik wil namelijk binnenkort het huis uit.

DigiD
Studielink
Zorgverzekering

:slight_smile:

Oh handig! dit topic hou ik even in de gaten :'D

Ik ben er ook hard mee bezig op 't moment!
Zorg iig dat je een DigiD hebt (www.digid.nl), daarmee moet je vaak inloggen en daarmee moet je ook je stufi aanvragen (www.ib-groep.nl). Bij studielink moest ik me ook aanmelden voor m’n opleiding, weet niet of dat ook zo bij jou is. Verder…ehm, www.studentenwoningweb.nl daar moet je je ook aanmelden voor een kamer.
Verder weet ik t even zo gauw niet… succes!

Een DigiD aanvragen.
Stufi aanvragen.
Zorgtoeslag aanvragen.
Via Studielink inschrijven ( voor iedereen)

digiD Heb ik al een paar maanden, maar die heb ik niet nodig voor mijn opleiding om me aan te melden xD En via studielink heb ik me ook niet aangemeld (het is namelijk een particuliere opleiding en niet via de overheid). Maar thanks voor de suggesties =D

Wat voor particuliere opleiding is dat dan? Luzac ofzo?

Jaren geleden? Die heb je gewoon op tijd in september als je hem nu aanvraagt :stuck_out_tongue:

Handig topic, hou het even in de gaten! Wordt zelf ook binnenkort 18.

Nee, het TIO. Daar hebben ze opleidingen voor de toerismebranche :slightly_smiling_face:

Inschrijven op kamernet.nl is erg handig, zo heb ik mijn kamer gevonden.

Moet je je rekening omzetten in een studentenrekening?
Wat is het verschil?

(Ik heb Rabobank)

De studentenrekening is gratis. Je houdt ook gewon je eigen rekeningnummer en alles en je kunt aanvullende producten met korting kopen (bij de ING). Als je dat niet doet wordt je rekening na je 18e verjaardag omgezet in een basispakket ofzo, en dan moet je betalen.

Oh, 18 jaar zijn is echt vermoeiend. Je moet aan zoveel dingen wennen, zoals de administratie, digid en stufi. Ik wens je veel succes haha.

Ook inschrijven bij de plaatselijke studentenhuisvestingsvereniniging. Liefst zo snel mogelijk. En kamernet inderdaad, veel op kamers ed reageren, want dat valt tegen hoe lang het duurt.

Nou, heb het pas allemaal geregeld:
-Zorgverzekering.
-Uitvaartverzekering
-Studiefinanciering, of in mijn geval tegemoetkoming.
-DigiD aanvragen
-Zorgtoeslag aanvragen
-Mijn betaalrekening omzetten naar een studentenrekening.

En als je op kamers gaat is het handig je in te schrijven bij de plaatselijke studentenhuisvestingsvereniging etc., naar een kamer te zoeken en reageren op kamers en te denken aan wat je nodig hebt op kamers, maak een lijst bijvoorbeeld. En dat aanschaffen indien nodig.
Oh en verzekeringen natuurlijk; inboedelverzekering etc. Maar dan zou ik eerst de studentenrekening aanvragen dan krijg je korting op je verzekeringen =)

Daarnaast is het misschien wel handig een baan in de plaats te zoeken waar je op kamers gaat/wil gaan.

Dat.

Verder is het niet verplicht om je rekening om te zetten in een studentenrekening, maar wel handig idd :’).

Meer dan er is opgenoemd zou ik ook niet weten eigenlijk -.-’ (Zorgverzekering en -toeslag, woningstichting/kamernet, bij sommige kamers kan je trouwens huurtoeslag aanvragen, DigID, Studielink)

Ik wilde eerst ook naar de TIO. maar ik mocht niet, want me moeder zei dat het duur was :frowning_face:

zinloze reactie, beschouw het maar als up dan

Up