Wat te doen?

Hoi iedereen,

Ik wist niet zo goed in welk forum ik dit moest zeggen, dus heb ik deze maar gekozen.

Punt is; ik heb hulp/tips nodig, misschien iemand om mee te praten.

Ik heb namelijk een probleem; Ik ben 17 jaar (Wordt dit jaar augustus 18) en ik wil heel graag het huis uit. Het liefst zo snel mogelijk. Ik heb wel spaargeld, maar lang niet genoeg (en het is ook grotendeels voor studie bedoeld). Ik heb op dit moment geen baantje, en daar is in mijn geval vanwege een afwijking aan mijn knieëen vrij lastig aan te komen, aangezien ik niet mag staan tijdens mijn werk.

Zouden jullie me als je iets weet, een tip, of advies, of gewoon een gesprek me willen noten, of hierop willen reageren?

Ik wil het namelijk vanwege omstandigheden écht zo snél mogelijk veranderen.

Alvast bedankt!

Ga je studeren? Dan krijg je uitwonende studiefinanciering wat al een beetje scheelt.

Steunen je ouders je hierin? Krijg je nog geld van hun als je uit huis zou gaan?

En zou je niet als kassamedewerkster kunnen werken? In supermarkten zoeken ze best vaak naar kassamedewerksters.

Dankjewel dat je reageert! Ik studeer al, alleen helaas, (vanwege het feit dat ik dus nog geen 18 ben) krijg ik nog geen studiefinanciering, dat kan ik pas in mei dit jaar aanvragen. Mijn vader daar heb ik geen contact mee, en mijn moeder is mijn moeder niet echt, dus ik verwacht niet veel steun van mijn “ouders”. Dat zou inderdaad wel kunnen, en dat ben ik ook aan het proberen, alleen krijg ik vaak het antwoord: Wij nemen liever iemand aan die jonger is, dat is goedkoper. :hammer:

Ik zou dan in ieder geval nog wachten tot mei, tot je recht hebt op die studiefinanciering. Dan kun je namelijk ook goedkoop lenen via de DUO. Verder zou ik niet in een grote stad gaan wonen, want dat is vaak veel duurder.

Misschien dat je trouwens via een uitzendbureau of iets dergelijks aan een baan kan komen? Gewoon daar eens langs gaan en overleggen wat je mogelijkheden zijn.

Het punt is helaas alleen dat er best haast achter zit, het is thuis niet echt meer uit te houden, en ik merk dat ik steeds ongelukkiger wordt. Ik wil het liefste geen geld lenen van welke instantie dan ook. En ik ben denk ik helaas ook gebonden aan de stad, daar waar alles waar ik echt aan vast zit in Amsterdam zit.

En dat uitzend bureau is misschien wel een heel goed idee, kost dat geld?

Maar je moet wel realistisch blijven. Je krijg geen studiefinanciering, geen geld van je ouders, je gaat niet lenen, en je werkt niet. Dus je inkomsten zijn 0 euro per maand, terwijl je uitgaven honderden euro’s zullen zijn. Dan houd je het niet lang vol op spaargeld…

Ik geloof dat inschrijven bij een uitzendbureau geen geld kost, maar ik heb er zelf geen ervaring mee, dus dat zou je dan even moeten nazoeken/vragen.

Dat klopt, inderdaad. Daarom vraag ik ook om tips. natuurlijk ben ik erg op zoek naar een baan, en ik krijg op dit moment wel zak- en kleedgeld, ik denk alleen dat dat stopt zodra ik het huis uitga.

Hmm, same problem here, maar ik heb (nog) wel een baantje. Nou ja, waarschijnlijk word ik dit jaar ontslagen. Albert Heijn, hè…

Lekker is dat he. Nog op school ook?

Misschien is bij een call center werken wat voor jou?
Daar zit je veel, dus je krijgt geen last van je knieën.
En dat je in Amsterdam woont is ook een voordeel, daar is best veel werk aanbod.

Wat je ook eventueel kunt doen is oppassen, maar dan heb je natuurlijk geen vaste uren enz.

Huh, maar hoezo krijg je geen studiefinanciering? Ik ben ook 17, wordt 18 in april en ik krijg gewoon stufi… Maar de kinderbijslag wordt dan wel stopgezet (niet dat dat tegen de stufi opweegt, maargoed) en mijn stufi begon 1 maandje later.

Jup, zit in mijn eindexamenjaar (vwo), daarna natuurlijk de studie. Maar wil eigenlijk het huis uit, omdat het niet als ‘thuis’ voelt…

Dat is misschien wel een heel goed idee! Ik weet alleen niet echt hoe ik daarbij kom haha

Inderdaad daarom dus, en mijn moeder wil die niet stopzetten, plus dat ze boven het gemiddelde verdient, en ik dus bijna nergens recht op heb

Yea, heel herkenbaar, inderdaad. Zit nu zelf in m’n eerste jaar Pedagogiek, en doe hem versneld, dus volgend jaar eindexamen, maar ik vind er niets aan :dry:

Wacht even. Je zegt dat je nog geen 18 bent en het pas in mei kan aanvragen, waarom zou je het pas in mei kunnen aanvragen? Als je HBO doet kun je al gewoon studiefinanciering krijgen.

Je kan studiefincanciering pas drie maanden voordat je 18 wordt aanvragen, en in mijn geval (Omdat ik jarig ben in augustus en een maand ervoor dan nog de “laatste” kinderbijslag gestort wordt) krijg ik dat pas in oktober. Ik doe trouwens MBO, en geen HBO :cold_sweat:

Dat is omdat ik liever niet alles meteen zo vrij uit op het internet gooi haha, ja, dat is ben ik bang wel zo, alleen de situatie thuis valt niet meer op te lossen

Ah vandaar. Dan snap ik hem

Wat ik je wel even wil zeggen is dat als jouw vader geheel uit beeld is dat dit dan wel invloed heeft op de hoogte van de kinderbijslag/stufi. Het is dan wel een hoop papier/regel werk maar dat zou ik er wel voor over hebben als ik jou was.