Wat te doen met onze vriendschap?

Hee!

Ik heb sinds de middelbare een vriendin, ik noem haar Y. Y en ik konden het altijd goed vinden, deden leuke dingen bij haar thuis, film kijken, soms naar het terras, iets eten samen, naar schoolfeesten, ‘chillen’ etc. Maar, ik twijfel sinds kort aan onze vriendschap.

Ze is eigenlijk de enige persoon/vriendin in mijn stad/dorp, waar ik mee afspreek. Mijn andere vrienden zie ik meer als kennissen, en Y weet redelijk veel van mij. Het punt is… ze kan erg opdringerig zijn, ze wilt bijna elke week wel afspreken, iets eten/drinken, terrasje… etc. En dat kost me gewoon geld, ik heb het niet heel breed en vaak verzin ik een smoesje zoals ‘druk met school, geen tijd, heb al plannen’ om er onderuit te komen. Omdat ik weet dat als ik gewoon ‘nee, sorry’ zeg, dat ze door gaat drammen om toch af te spreken.

Ik wil graag duidelijk tegen haar zijn, maar toen ik dat een keer was, heb ik bijna twee weken niet met haar gesproken omdat ze boos was. Ze is een aardige meid, maar als ik goed nadenk hebben we niet veel gemeen.

We kunnen het uren hebben over dingen die zijn gebeurd op school, we kunnen lachen samen, maar ze is gewoon heel anders als ik, qua muziekstijl, kleding stijl, interesses… Ik weet dat dit misschien lullig is, maar ik word soms een beetje moe van het velen afspreken.

Mijn vriend heeft eens voorgesteld dat ik ook bij mij of haar thuis kan afspreken, omdat dat goedkoper is, maar altijd als we bij haar zijn, zitten haar moeder, vader en broertje ook in de kamer, kijken we tv of spelen we een spel en raar genoeg vind ik dat soms gewoon irritant, bij mij thuis zitten mijn ouders ook vaak erbij, en omdat zij niet van gamen houd, kunnen we dat ook niet doen. De inspiratie is een beetje op en vaak wilt ze dingen doen wat geld kost, en dan houd het voor mij gewoon op.

Heeft iemand advies?
Sorry voor mijn lange verhaal

Ik zou aan haar uitleggen dat je het niet echt breed hebt en samen brainstormen om leuke, gezellige én goedkope dingen samen te doen.

ik weet niet of je het leuk vindt, maar misschien kunnen jullie een keer een fotoshoot doen ofzo, en dan gwn allebei iets leuks (matchende outfits misschien?) aandoen, en dan gwn foto’s maken met een camera of telefoon ofzo?
en je kan ook iets gaan bakken, of DIY doen ofzo. En ze vaak uit eten wil, waarom stel je dan niet eens voor om samen zelf te gaan koken!
xxx