Wat te doen in tussenjaar ? deel je ervaringen

Hi ! Ik zit met het idee om een tussenjaar te nemen.

Ik zit nu in mijn examenjaar van de Havo, het valt nogal zwaar en vraagt erg veel van me en ik weet ook nog niet wat ik later wil gaan doen dus even een tijdje bijkomen en meer over mezelf leren is ideaal voor me. Je hoort iedereen wel over reizen, backpacken of high school wanneer je een tussenjaar neemt, maar ik wil gewoon in Nederland blijven voor in het begin van mijn tussenjaar zodat ik kan wennen aan vooral de zelfstandigheid van zo’n jaar.

Ik zou graag jullie ervaringen willen weten over je tussenjaar en wat je allemaal gaat doen of hebt gedaan.

xoxo

Ik werk vooral, maar je kan er niet vanuit gaan dat je werk kan krijgen. En als je alleen even rust wilt is die periode na je examen van juni tot september echt best lang hoor.

Ik weet ook nog niet wat ik voor opleiding wil doen en heb daar veel stress over.
Mijn interesses zijn nog niet helemaal duidelijk dus ik twijfel ook over veel opleidingen.

Hier is een topic over gemaakt laatst! Ik zal hier even posten dat ik daar heb gepost

Leuk dat je een tussenjaar gaat nemen! Ik heb er op dit moment een. Je moet echt opletten dat je niet in een ‘dip’ valt en jezelf wel bezig blijft houden. En dan bedoel ik niet alleen door werken, want ik weet van mijzelf dat als ik meer dan 3 dagen per week werk dat ik het zat ga worden. En als je iets NIET wilt in een tussenjaar is werk dat je eigenlijk zat bent. Wat ik heb gedaan/doe/ga doen:* 3 dagen per week werken bij een bedrijf in zowel in het restaurant, als administratief medewerker (lekker afwisselend)* EHBO-diploma halen. (niet voor iets specifieks, ik merkte dat prima voor mijzelf kan zorgen op gebied van koken, belastingaangifte e.d. maar dat ik op medisch gebied echt niets weet. ookal is het diploma maar paar jaar geldig, kennis blijft je lang bij en ik vond het leuk om te leren!)* Rijbewijs halen* Kaakoperatie. Moest hoe dan ook ooit gebeuren, en ik zou er 2 weken ziek thuis van zijn, vandaar dat ik het dit jaar heb gedaan.* 2 maanden vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika en Kenia* 5 maanden reizen in Zuid-Oost-Azië* Sporten, en bezig zijn met leren koken voor als ik op kamers ga volgend jaar* Ik was veel bezig met het vinden van de perfecte studie, en de aanmelding daarvan heeft ook veel tijd en moeite gekost* Lekker veel tijd met mijn vriend, alleenstaande moeder, en 2 lieve katten besteden. Ik ga veel reizen en ook verhuizen naar de andere kant van het land Ik hoop dat ik je hiermee wat inspiratie kan geven!

Dankje voor je antwoord, heb er veel aan ! Weet je ook nog misschien welke topic ? Kan het niet vinden namelijk haha. Een EHBO-diploma en rijbewijs halen is zeker een goed idee en ik kan nog veel leren als het over koken gaat. Ik ben dan net 18 dus komt het ook allemaal wel van pas. Je hebt me zeker inspiraties gegeven. Succes met alles !

Au pair worden, werken, reizen, backpacken etc.

Ik heb een tussenjaar en ik werk nu 40 uur in de week en ik ben bezig met mijn rijlessen. Ik wil ook nog een thuiscursus Spaans gaan doen, staat later altijd goed op je CV.

Ik zit momenteel in m’n 2e tussenjaar, en werk gewoon al die tijd. Zo’n 30-35 uur, zo kan ik lekker sparen en verminderd m’n kans op lenen (en dus een schuld opbouwen) enorm. Reizen is natuurlijk ontzettend leuk, maar je verdiend geen geld en je geeft alleen maar veel uit…

Tussenjaren vallen vaak tegen omdat het zo lekker klinkt geen school zelf geld verdienen en reizen oid maar de werkelijkheid is (vaak) heel anders. Ik heb 2 tussenjaren gehad waarvan 1,5 jaar kut waren en een half jaar dat ik in het buitenland zat heel leuk en vooral leerzaam. Maar misschien is het voor jou anders realiseer je gewoon wel dat het niet altijd zo mooi is als het lijkt en vooral als je hier wilt blijven.

Ik heb nu een semi-tussenjaar (1 uur per week school/om de 8 weken 1 toets) en ik vind het verschrikkelijk saai. Ik heb een tijdje in een café gewerkt wat uiteindelijk heel erg begon te vervelen omdat dat zo rustig was en dat het enige was dat ik deed in de week, terwijl ik mij nooit verveel met werken. Nu doe ik niks en kan ik eigenlijk niet doen wat ik wil. Ik ben wel 1 weekje op vakantie gegaan en ga volgende maand weer 2 weken maar dat is het ook wel. Ik wilde graag een tussenjaar om te gaan reizen of om als au pair te werken maar dat kan ik nu niet doen, en Nederland heeft ontzettend veel beperkingen vind ik zelf. Dus als je een tussenjaar gaat nemen zou ik echt goed bedenken wat je wilt gaan doen en dit ook plannen, of lekker naar het buitenland gaan

Hee!
Ik ben er ook over aan het denken om na mijn vwo-opleiding een tussenjaar in te plannen en wat me erg aantrekt en leuk lijkt is om naar een arm land te gaan om mensen zoveel mogelijk te helpen. Ik weet alleen niet hoe en wat dus ik denk dat ik maar eens moet gaan googlen. Ik weet ook nog helemaal niet wat ik na vwo voor studie zou kunnen gaan doen, dus ik ga dit topic even volgen :slightly_smiling_face:

http://forum.girlscene.nl/forum/lifestyle/tussenjaar-20162017-330500.msg277255624.html#msg277255624

Ik snap wat je bedoelt, ik zou dan het liefst in Nederland willen blijven en dan bijv. later pas misschien met een jongerenreis mee willen gaan maar dat ik eerst geld ga verdienen en mijn rijbewijs ga halen, cursussen ga volgen enz.