Wat sparen/kopen voor uitzet?

Sommigen vinden het ouderwets, sommigen (zoals ik) vinden het leuk om te doen: uitzet. Voor wie niet weet wat een uitzet is: het vroegtijdig beetje voor beetje sparen/kopen van spullen voor in je huis voor wanneer je op jezelf gaat wonen zodat je niet zoveel geld kwijt bent als je allerlei spullen in één keer moet kopen.

Ook ik ben de laatste dagen erg met het idee bezig om te beginnen met sparen voor mijn uitzet. Nu mij vraag aan jullie waar ook anderen iets aan kunnen hebben: wat sparen/kopen jullie voor jullie uitzet en wat (met een reden) absoluut nog niet?

Foto’s of lijstjes van je uitzet tot nu toe zijn ook van harte welkom! :slightly_smiling_face:

Ik doe het ook, scheeld je straks een hoop geld.

Heb al:

• Waterkoker
  • mixer
  • servies
  • bestek
  • londrink glazen, wijnglazen, theeglazen, senseobekers
  • pannenlappen, ovenhandschoenen
  • thee doos
  • spatels, kaasschaaf, schaar, stamper, rasp etc.
  • grote fotolijst

Gekregen heb ik ivm overleden familie , waar spullen anders naar de sloop zouden gaan:

• wasmachine
  • koelkast
  • vriezer

Wil nog keer een droogrekje, handzeeppomp, wc borstel, deurmat, handoeken/theedoeken/washandjes alleen kom er nog niet uit welke kleur ik graag zou willen haha

Een bank , tvmeubel etc echt de grote dingen, waar je ruimte voor moet weten en als je dat beetje in zelfde stijl wilt koop ik dan pas.

De kleine dingen kan je nu al wel kopen.

Ik koop nog niets voor mijn uitzet. Alles wat mijn ouders/ familie nu nieuw koopt aan grote aankopen, bewaren ze het oude voor mij. Verder koop ik dus niets omdat ik gewoon niet weet wanneer ik het huis uit ga. Ik ga bijvoorbeeld straks voor sowieso een jaar naar het buitenland.
Als ik nu al dingen ga kopen, zie ik het al helemaal gebeuren dat ik straks allemaal dingen heb die niet bij elkaar passen, haha!

Ik spaar voor mijn uitzet, maar ik koop nog niets. Sommige dingen heb ik sowieso wel al door op kot te gaan, zoals servies en bestek, een klein eettafeltje (Maar dat wordt sowieso vervangen als ik op een appartement ga wonen) een blender enz. Maar echt iets kopen voor mijn appartement later, daar wacht ik liever mee. Dingen die nu veel geld kosten, zijn tegen dan waarschijnlijk helemaal vernieuwd dus ik denk dat je met het geld dat je nu op doet, tegen die tijd veel meer kunt kopen.

Ik spaar ook al een tijdje spullen voor mijn uitzet, heb echt al heel veel. Denk aan servies, bestek, borden, handdoeken, waterkoker, keukengerei, etc… Maar dingen ter decoratie wacht ik nog mee, omdat ik nog niet weet hoe mijn huisje eruit komt te zien en welke kleuren ik het wil hebben! Heb daarom mijn spullen tot nu toe vrij basic gekozen, zo dat ik het tegen die tijd ook nog leuk vind.

Leuk, dankje!
Mag ik misschien vragen waarom je nu al de spullen als een mixer en een waterkoker hebt gekocht? Tegen die tijd is de garantie er toch al af? :flushed:

Ik spaar niet voor mijn uitzet omdat ik er niet bij kan dat je daar ruimte voor hebt, omdat ik het later gezellig met mijn vriend wil kopen en de techniek is dan al zo verandert, prijzen waarschijnlijk ook. En ik heb geen idee wanneer ik uit huis ga.

Ik denk ook echt dat als ik nu een servies zou kopen dat ik heel mooi vind, ik het over 2 jaar eigenlijk niet meer wil hebben. Ik ben wel bewust bezig met kijken wat ik zou willen kopen, maar spaar gewoon geld (of eigenlijk heb ik een spaarrekening waar ik niets van uitgeef).

Ik spaaral 4 jaar spulletjes. Het begon met cook en co cadeaubonnen. Afgelopen jaar zijn we steeds serieuzer gaan sparen en wat spullen kopen. Ik kan geen hele lijst posten want we hebben al 5 a4tjes vol spullen. Onder andere een hoekbank, eettafel met stoelen, vitrinekast (van mijn vriend haar zus omdat zij ging samenwonen en dubbele spullen had) verder veel mokken, bestek, kopjes, bewaarkommetjes, theedoosjes etc.

Ik ga er vanuit dat ik binnen nu en een jaar bij mijn vriend intrek, maar mocht er toch iets misgaan, dan heeft mijn moeder al wat spulletjes zoals servies en zo. Maar ik heb een speciale spaarrekening waar al jaren elke maand een vast bedrag naar over wordt gemaakt zodat ik spulletjes kan kopen voor in mijn huisje.

Ik zou elektrische apparaten achterwege laten. Straks gebruik je 't een jaar niet en doet het apparaat het niet meer na 2 keer gebruiken. Dan is je garantie dus ook weg.

Verder keukenspul, badkamerspul, decoratiedingetjes als je al weet wat voor inrichting je wil en elke maand wat geld opzij zetten voor grote aankopen als een bank, wasmachine/droger.

Zo heb ik het gedaan.

Ik spaar ook, voornamelijk door acties bij de supermarkt. Zo had de supermarkt hier in de buurt laatst BK kookpannen, ideaal. Zo heb ik ook al glazen, bestek, diepvriesbakjes en een messenblok met messen :cold_sweat:

Dit zou je nu al kunnen kopen;

• Bestek
  • Borden
  • Pannen
  • Kookgerei (spatels, opscheplepels, kaasschaaf (!) etc.)
  • Handdoeken en washandjes (wacht op Hema met een mooie actie)
  • Schoonmaakspullen als afwasborstel, vaatdoekjes, swiffer, plumeau etc.)
  • Pannenset
  • Drinkbekertjes, glazen en mokken
  • Decoraties als kussens, fotolijstjes, eventueel al kaarsen en een klein tafeltje

Maar hou in gedachten dat je wss nog geen idee in wat voor een soort huis/kamer je komt. Hoe groot het is e.d. Je kunt bijv wel een leuk bijzettafeltje kopen die je nu al kunt gebruiken, maar ik zou kasten, bed, bank etc. niet alvast kopen omdat dat misschien niet in jouw kamer past. Ik zou ook oppassen met badkamerspullen, als je in een studentenhuis komt is de kans groot dat je een badkamer gaat delen en dan hoef je niet speciaal voor jezelf een eigen badkamerkleed of douchegordijn te hebben. Handdoeken zijn wel een must!

Verder zou ik elektronica ook niet direct kopen. Op dingen als een stofzuiger of zelfs iets simpels als een waterkoker zit vaak 2 jaar garantie. Als het eerst 2 jaar bij jou opgeborgen ligt en het gaat bij gebruik na 3 maanden kapot dan ben jij je geld kwijt.

Ik zou eerder geld gaan sparen dan nu al spullen voor je uitzet.
Je smaak veranderd over de jaren en je hebt nog geen idee waar je later terecht gaat komen.
Je kan beter iedere maand een bepaald bedrag op een aparte rekening zetten, zodat je alles in 1 x kan kopen.
Koop ook zeker nog geen elektrische apparaten. De garantie kan vervallen en ze vernieuwen continu. Later kun je voor hetzelfde geld een veel nieuwer model kopen.

Ik ben zelf toen ik 16 was begonnen met sparen. Nu ben ik uiteindelijk naar België op kot gegaan en daar is het blijkbaar gebruikelijk dat je een kamer inclusief meubels huurt :stuck_out_tongue: Ik hoefde toen dus alleen keukenspullen, koffiezetapparaat/waterkoker, een stofzuiger en dat soort kleine zaken te kopen.
De grotere meubels komen later wel als ik mijn studie afrond.

Dankje voor je tips! Wat veel!

Ik heb servies gekregen van een vriendin die nieuw servies kocht.
En ben zelf kleine dingetjes aan het sparen als keukengerie en decoraties.

Ik zou ook geld sparen. Spullen nemen alleen maar ruimte in en je smaak kan nog veranderen. Daarnaast hoef je met winkels als Action en Xenos tegenwoordig niet meer te wachten op de aanbiedingen bij de V&D e.d.

Edit: je hebt trouwens bij tankstations en supermarkten of de HEMA wel eens acties dat je voor bijv. handdoeken of wijnglazen kunt sparen. Dat is misschien wel leuk om in de gaten te houden. En als mensen iets (bijna) gratis weg doen dan kun je dat natuurlijk ook overnemen.

Ik ben al een redelijk tijdje bezig met mijn uitzet, samen met mijn vriend. Wanneer we weer eens wat geld opzij hebben gezet ervoor gaan we altijd samen naar winkels (vooral action, geweldige winkel hiervoor! haha) om weer wat leuke dingen te kopen. De grote dingen haal ik nu ook nog niet, dat komt dan wel. Het liefst ga ik ook nog niet voor de apparatuur (ivm garantie etc.) maar heb al wel wat apparatuur gekregen van familie wat natuurlijk hartstikke leuk is! Ik moet zeggen dat we al best veel bij elkaar hebben en ik vind het leuk om te doen, zeker samen :laughing: