Wat moet ik zeggen

Wij doen met kerst surprises, nu ben ik er laatst achter gekomen dat mijn zus mij heeft. Gisteravond gingen m’n moeder en ik, ze woont op d’r eigen, film bij d’r kijken. In de reclame liepen zij en m’n moeder even weg en hoorde ik m’n zus zeggen dat ze bij de Xenos een deurstopper voor me gekocht heeft. Ik weet hoe dat ding er uit ziet (het is een uiltje van stof en is er in twee kleuren). Ik ben wel gek van uilen/uiltjes, maar deze vind ik er gewoon niet leuk uit zien, de kleuren vind ik niets (hij is er in het rood en in het paars/donkerblauw) en ik hoef ook geen deurstopper (je kunt hem ook neerzetten als knuffel en ik heb voor de lol nog wel wat knuffels maar vind deze niet leuk).

Nu ben ik altijd zo dat ik het altijd zeg als ik iets niet leuk/mooi vind. Misschien hard omdat zij d’r best gedaan heeft wat leuks voor me te vinden (ik had wel een lijstje gemaakt maar wist maar heel weinig te vragen), maar als ik 'm houd doe ik er toch niets mee of moet ik hem met tegenzin gaan neerzetten. Daarbij is het ook zonde van haar geld en ze heeft ook niet veel geld per maand te besteden en in feite betalen we allemaal onze cadeautjes zelf.

Wat moet ik zeggen als ik hem eerste kerst uitpak, wat kan ik tactisch en aardig er over zeggen? Waarschijnlijk ziet ze 't al aan m’n reactie en gezicht. En soms is ze dan al zo dat ze dan boos reageert en zegt dat ze nooit meer wat voor me koopt (ik geef wel toe dat het heeel moeilijk is om wat voor mij te kopen). Maar iedereen weet ook dat als 'ie iets koopt wat ik niet vraag dat het dan voor 80% ofzo zeker is dat ik het niet leuk/mooi vind. Zie nu al een beetje tegenop tegen eerste kerst, dan pakken we de surprises 's avonds uit) omdat er al weer dikke kans in zit dat ik ruzie met m’n zus hier over krijg, maar ik ga ook niet m’n mond er over houden. Hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.

Misschien kun je het bonnetje later, nadat iedereen alles heeft uitgepakt etc. vragen zodat je zelf iets kan uitzoeken en kan ruilen voor die deurstopper?

Ik vind dit wel ECHT heel lullig. Zij doet dr best om iets te vinden voor je en jij wilt het gaan ruilen. Zet 't maar gewoon neer en dóe alsof je het leuk vindt…

Wees er gewoon blij mee, dat is toch normaal dat bij kerst!

sorry hoor, maar vind jou behoorlijk arrogant. Je kan toch wel gewoon doen alsof je het leuk vindt en netjes dankjewel zeggen? Zij doet ook maar haar best om iets voor jou te kopen. maar serieus als je hier al een probleem van maakt, er zijn ergere dingen in de wereld hoor.

Eerste Wereldprobleem.

Mens, er zijn genoeg mensen die niet eens iets krijgen voor hun verjaardag, laat staan kerst en dan kom jij zeuren omdat je het waarschijnlijk niet mooi vind. Verwend nest.
Neem het gewoon aan, bedank haar en bewaar het of geef het uiteindelijk weg.

Ach joh, wees er blij mee. Je kunt er later altijd nog om lachen. ‘Dat spuuglelijke ding dat je van je zus hebt gekregen :stuck_out_tongue:’ Ze houdt toch van je, daar gaat het om.

Daarbij zeg je zelf dat ze niet zoveel te besteden heeft. Wees blij dat ze dan ûberhaupt nog iets voor je koopt. Mijn broertje zou 'n zakje snoep kopen.

Waarom zo kieskeurig… wees gewoon blij met wat je krijgt. Het is kerst en daar horen cadeaus bij en bij cadeaus hoor je eigenlijk toch niet echt te kiezen wat je wilt, en al helemaal niet als je ook niet echt veel op je verlanglijstje hebt gezet

Het gaat om het gebaar, niet om wat het cadeautje is

Het gaat inderdaad om het gebaar. Het is wel kerstmis, dat houdt in samen zijn en het gezellig hebben. De cadeautjes is maar een bijzaak. Doe alsof je er blij mee bent en wees niet zo’n ondankbaar kreng.

serieus?

Ik zou van narigheid al geen cadeautjes voor haar meer willen kopen -.-

Ik snap dat niet. Ik werk zelf in een winkel en verkoop redelijk vaak cadeaus. Wanneer ik dan vraag ´De bon ook in de tas doen?’ Krijg ik erg vaak; ‘Nee! Nee! Geef maar hier! Voor het geval hij/zij het nog wilt ruilen!’
Ik begrijp dat niet, als je nou iets koopt voor iemand die dat bepaald iets spaart, en hij/zij blijkt het al te hebben; a la. Maar gewoon een random cadeau? Wees blij dat je wat krijgt… Ik heb echt het lef niet om aan iemand die mij een cadeau geeft te vragen ‘goh mag ik de bon? ik vind het eigenlijk toch niet zo leuk, zoek ik zelf wel wat anders er voor uit’.

Dus je wil liever iets krijgen dat je leuk/mooi vindt, dan iets waar je zus moeite voor heeft gedaan? Apart.

Eerlijkheid duurt het langst toch?

ik snap het probleem ook niet echt , je komt heel verwend en arrogant over ?
ik bedoel kerst gaat om gezellig samen te zijn en niet dat je een cadeau niet leuk vind ? …

Ik zou het niet zeggen, soms kun je beter je eigen gedachtes niet hard op zeggen om anderen niet te kwetsen. Ten slotte gaat het er met kerst om het samen zijn. Niet om wat je krijgt…

Ja precies.

Ik weet niet, maar als ik de cadeau gever was dan zou ik graag willen dat degene eerlijk tegen me is. Dan kan je samen een nieuw cadeau uitkiezen, en zou ik een prettig gevoel hebben, dat iemand oprecht tevreden is met het cadeau.

Nou sorry hoor, maar als iemand dat tegen mij zou zeggen. zou ik het echt een ondankbaar kreng vinden