Wat moet ik nu doen?

Hee lieve meiden,

Sinds een half jaar zit ik op de opleiding maatschappelijke zorg en aan het eind van het blok waar ik nu in zit ga ik gehandicaptenzorg doen. In de eerste weken heb ik het ontzettend naar mijn zin gehad op school maar na mijn zelfbeeld presentatie is alles zo veranderd.

Een paar weken geleden moest ik een zelfbeeld presentatie geven en ik heb toen in de grootste lijnen mijn leven vertelt zoals in de opdracht stond. Ik merkte meteen dat de sfeer in mijn klas omsloeg richting mij. Zelf trok ik me ook ontzettend terug omdat ik niet achter die presentatie stond. Ik wilde hem niet geven omdat het ontzettend persoonlijk is en omdat ik bang was voor hetgeen wat nu gebeurd is. Mijn slb’er heeft toen in de volle klas tegen mij gezegd dat ik een ongevoelig kind was en dat ze niet wist of deze opleiding de geschikte opleiding voor mij was. Dit heeft me ontzettend geraakt en in de weken dat ik op school zit, heb ik ontzettend hard mijn best proberen te doen en ik heb me heel erg sterk gehouden en prive en school zoveel mogelijk gescheiden gehouden. Nu, na een paar weken zitten die opmerkingen mij nog steeds heel erg dwars en ga daardoor met heel veel tegenzin naar school.

De mensen tegen wie ik dit heb verteld, zeiden allemaal dat het wel over zou waaien. En ja, het is na sinterklaas op school twee of drie dagen goed gegaan en toen was het weer mis. Ik had me weer volledig aangesloten bij de groep maar mijn klasgenoten zijn ontzettend afstandelijk. Gisteren kwam ik erachter dat er over me geroddeld wordt. Dit doet me pijn en ik voel me hierdoor ontzettend alleen.

In elke klas waarin ik terecht kom, is dit zo. Ik sta er altijd buiten, ook al gaat het in het begin hartstikke goed.

Mijn andere probleem is dat ik het op school niet meer leuk vind. Ik vind de lesstof die ik krijg totaal niet interessant meer en ik kan het niet vinden met de leraren. Ik heb ook de grootst mogelijke moeite om mijn huiswerk af te krijgen. Ik kan me er gewoon niet toe zetten. Ik heb ontzettend veel andere dingen aan mijn hoofd die gewoon ontzettend veel ‘geheugen’ in beslag nemen. Als ik dit op school aangeef, dat door persoonlijke omstandigheden mijn opleiding niet lukt, weet ik zeker dat ik van mijn opleiding word afgegooid en dit is wel de opleiding die ik graag wil doen. Ik moet eigenlijk zeggen: dit is wel de opleiding die ik nodig ben voor het werk wat ik later wil gaan doen.

Ik heb morgen een gesprek op school met mijn slb’er, maar omdat ik het niet goed met haar kan vinden ben ik bang dat dit gesprek op niks uit gaat lopen. Ik moet dit gesprek even afwachten maar ik weet voor de rest echt niet meer wat ik moet doen.

Liefs,
Muis

Heb je een maatschappelijk werker of vertrouwenspersoon op je school? Misschien kan je dan met hem of haar praten. Anders is met je ouders praten of een psycholoog misschien ook een optie?
Ik wens je sterkte!

Misschien kan je naar een andere school gaan? Of er even over praten met degene die roddelen over je. Als je je niet echt thuis voelt op je school dan lijkt mij een nieuwe school het beste. Je kan misschien even met je hele klas praten maar ik denk dat je je gewoon niks moet aantrekken van die roddelaars. Je zei iets over dat je gevoelig bent? Mijn beste vriendin is ook heel gevoelig en vraagt altijd aan mij of ze iets fout doet. Ik dek dat jij daarom ook niet zo lekker in je vel zit. Die mensen die roddelen daar word jij alleen nog maar onzekerder van. Ik denk dat je nu gewoon niet moet denken aan die mensen die roddelen. Jij bent zoals je bent en dan kunnen ze wel gaan roddelen maar ze schieten er niks mee op. Je word er alleen nog meer onzeker van. :wink: Hopelijk heb je iets aan dit bericht gehad. Veel succes!

^
Naar een andere school gaan is, financieel gezien, niet mogelijk. Ik heb het hier al over gehad met mijn moeder, maar die kan er ook niet zoveel aan doen.

Oké. Dan zou je er misschien met je leraar over kunnen praten?