Wat moet ik met een hele onzekere en gevoelige jongen?

Sorry, ik weet dat het een beetje veel lezen is,
maar ik heb echt even advies nodig!!

Ik heb dus een vriend, T. Het is best ingewikkeld, we hebben niks samen, maar we zijn wel net iets meer dan gewone vrienden. Hij is smoorverliefd op mij. Ik vond en vind hem leuk, maar ik vond hem nog niet leuk genoeg om met hem te nemen. Daarom had ik besloten om hem wat beter te leren kennen, want er was wel een kans dat ik nog verliefd zou worden. Tot nu toe is dat niet gebeurd. Ik vind hem wel nog steeds leuk en we praten heel veel met elkaar op msn, we spreken ook wel eens af en dan zitten we gewoon bij hem of bij mij thuis.

T. is totaal niet populair of wat dan ook, hij is ook nogal verlegen. Dat niet alleen, hij is ook onzeker en heel erg gevoelig. Op zich is dat geen probleem, kan juist best schattig zijn, tot op zekere hoogte.
Als hij een fout maakt gaat hij zichzelf namelijk helemaal de grond in boren en denkt hij gelijk dat hij alles fout doet. Als het gesprek tussen ons even stilvalt wordt hij boos op zichzelf omdat hij niks kan bedenken. Als hij iets tegen me heeft gezegd is hij meteen bang dat het lelijk overkwam en zegt hij dingen als ‘ik ben ook zo stom!’. Nou ja, ik heb op zulke momenten altijd tegen hem gezegd;
‘Neejoh, je bent niet stom, dat is toch niet jouw schuld, blablabla,’
maar ik krijg het gewoon niet uit z’n hoofd.

Kortom, ik heb dus te maken met een extreem onzekere jongen, die zich alles veel te erg aantrekt en denkt dat hij alles fout doet (& dan vooral dat hij alles fout doet en zegt bij mij). Ik wil hem wel de hele tijd helpen en opvrolijken, en ik wil ook niet dat hij zich schuldig voelt om dingen die niet zijn schuld zijn, want ik geef echt om hem. Het grootste deel van de tijd hebben we het hartstikkel leuk. Maar jullie snappen hopelijk wel dat ik soms gek van zijn onzekerheid word! Ik heb geprobeerd om het er met hem over te hebben, maar dat maakte het alleen maar erger; hij verweet zichzelf gelijk weer dat hij gewoon alles fout deed, etc. etc.

Wat moet ik doen? :anguished:?

Oja, ik heb er wel eens over gedacht om gewoon een tijdje geen contact meer met hem op te nemen,

1. … omdat dat beter voor mij zou zijn: ik vind hem leuk en geef om hem, en ik heb het vaak heel gezellig met hem. Maar als hij zo doet maak ik me meteen zorgen, terwijl ik weet dat het nergens op slaat wat hij zegt, maar dat vreet echt energie van mij.
  2. … omdat de kans zeer klein is dat het nog wat wordt tussen ons.

Maar ik kón het gewoon niet, hij is zo’n goede vriend van mij geworden, dan kan ik hem toch niet zomaar dumpen? Hij zou echt zooooo ontzettend verdrietig zijn als ik dat deed. Ik zou het zelf ook niet leuk vinden.

Jeetje, ik weet het niet. Up.

Het kan wel onwijs zielig voor hem zijn, maar je moet niet altijd hem op de eerste plaats zetten. Het gaat op jou leven, niet om die van hem. Tuurlijk mag je daar wel voorzichtig mee om gaan en hem niet te veel kwetsen ookal is dat haast niet te vermijden.

Je bent er haast zeker van dat het geen relatie wordt. Ik zou als ik jou was beginnen met dat stapje voor stapje voorzichtig door te laten schemeren.
Het wordt niks, daar moet hij van op de hoogte zijn. Je ziet hem blijkbaar als een goede vriend meer niet, dan is er kleine kans dat er meer komt, en misschien rekent hij daar juist wel op.

Zijn onzekerheid is zijn probleem. Tuurlijk je kan hem steunen daarin maar het probleem ligt bij hem zelf en dat kan jij niet verhelpen. Probeer er voor hem te zijn, maar vertel hem wel altijd de waarheid anders leert hij het nooit. De wereld is hard, daar moet hij wel een keer achter komen.

Succes ermee!

Ik heb hem inderdaad een keer voorzichtig proberen te zeggen dat ik eerlijk gezegd niet dacht dat het nog wat zou worden, dat was een heel pijnlijk moment en we zijn er niet meer op doorgegaan. Het lijkt er inderdaad op dat hij nog hoop heeft…

Oeps, er ging iets fout (de site liep vast)

Heeft iemand anders misschien nog advies? :bored:

Sorry dat ik zo vaak up maar ik wil heel graag de meningen van anderen weten!

misschien een gesprek proberen te beginnen over zijn onzekerheid? want wat voor reden zit daarachter dan?

Ja, ga alsjeblieft met hem naar de psycholoog.

Hij zegt dat hij mij zoooo leuk vindt dat hij bang is dat hij het verpest <_<
Dat doet hij dus juist op deze manier…

Ik zou um geen aandacht meer geven als ie zo zielig zou gaan doen. Sowieso word ik altijd boos als iemand zo gaat doen. Dan doen ze het niet meer hoor :’]

Haha, ik word er ook boos om maar dat zeg ik niet tegen hem,
want dat vind ik dan weer lullig xD

Volgens mij herken ik een vriend van mij, die nu bijna mijn vriendje is, hier heel erg in. Door allerlei omstandigheden is hij heel onzeker geworden en toen hij mij leerde kennen, kon hij voor het eerst zijn problemen kwijt. Hij werd daarna verliefd op me, maar was nog steeds heel onzeker. Ik werd daar vaak heel erg geirriteerd van, en hij was dan steeds kwaad op zichzelf dat hij het verpest had bij mij. Uiteindelijk is hij veranderd (hij is naar een pysch, kapper, opticien, H&M geweest) en nu is hij echt zeker van zichzelf. We hebben nu ook bijna nooit meer ruzie door zijn onzekerheid en het gaat goed tussen ons.

Ik raad je aan om geduld met hem te hebben en niet te hard voor hem te zijn, maar wel steeds te zeggen wat je denkt en voelt. Als je vindt dat hij zich aanstelt, zeg dat dan ook maar tegen hem. Heel veel sterkte, ik weet dat zoiemand heel slopend kan zijn, maar uiteindelijk kan zoiemand de liefste jongen van de wereld worden…

Hopelijk heb je er iets aan.

Dankje voor het advies! Het lijkt inderdaad erg op mijn situatie…
Ik ga het proberen, dankje!

zeg het gewoon tegen hem.
dat hij niet zo onzeker moet zijn :blush:
dat je hem leuk vind om zijn zekere kant
dat je daar voor viell… :grinning:

oud topic.