Wat moet ik kiezen?

Hey :slightly_smiling_face:
ik moet eigenlijk vandaag al mijn profielkeuze inleveren, alleen ik ben nog heel erg aan het twijfelen.
ik heb nog geeeen idee wat ik later wil gaan doen, dus het leek me het verstandigste om NT te kiezen, want ze zeggen dat je daar later het meest mee kan gaan doen. Alleen mijn probleem is dus, dat ik echt heel erg slecht ben in wiskunde… Dus ik heb liever wiskunde A. Maar dan moet ik NG kiezen, en dan zit ik opgescheept met biologie.

dus ik ben benieuwd, wat zijn jullie ervaringen met biologie (is het moeilijk? veel? vergeleken met de onderbouw) en zijn er nog meer mensen die niks bakken van wiskunde en toch wisB doen?

xx :cold_sweat:

ik doe vwo trouwens

Hier kom je wel een beetje laat mee :cold_sweat:

Maar naar mijn ervaring is biologie in de bovenbouw heel anders dan in de onderbouw, je hebt veel te leren (de eindexamens zijn ook het langst qua tekst) en ze gaan echt meteen veel dieper op de stof in. Met wiskunde heb ik geen ervaring want dat heb ik toen zelf laten vallen. Oh en ik heb havo gedaan maar ik denk dat voor vwo wel hetzelfde geldt.

Ik doe zelf nu NG en EM. Volgend jaar stap ik nog over van EM van CM, dus ik doe eigenlijk twee profielen in een. Ik heb ook biologie en wij hebben in het derde jaar geen biologie meer in de onderbouw. Biologie is wel veel en lastige stof op vwo. Als je de lessen volgt dan moet het wel lukken denk ik. Het gaat niet meer over fotosynthese maar over genetica. Het is wel een hele omschakeling en je moet er wat voor doen! Ik doe wiskunde a en dat vindt ik al moeilijk genoeg. Heb je echt geen idee welke kant je op wilt? Want anders doe je toch NG met natuurkunde en wiskunde a. Wiskunde b is wel nodig voor sommige studies, maar daar zou je je op kunnen orienteren. Onze school heeft de mogelijkheid om van wiskunde b naar wiskunde a te gaan als wiskunde b echt niet lukt. Als dit ook op jouw school kan, kan je eerst wiskunde b proberen en later als het te moeilijk is overstappen. Je zou dat even aan de docent vragen die over de studiekeuze gaat (ben de naam vergeten). Veel succes alvast!

Ik zou liever biologie gaan doen dan wiskunde B! Als je moeite hebt met wiskunde B kan je het namelijk moeilijk leren(ervaring) wiskunde A is daarin makkelijker… En met biologie gewoon zorgen dat je vanaf de 4e echt voor elke toets leert, dan kan je het denk ik wel redden (:

-

Als je nog geen idee hebt wat je wil doen zou ik eerder biologie en wiskunde A nemen, dan wiskunde B en geen biologie. Biologie is verplicht voor vrijwel iedere studie die iets met de mens of de natuur te maken heeft terwijl wiskunde B alleen verplicht is voor studies met heel veel wiskunde en als je zegt dat je niet goed bent in wiskunde lijkt het mij niet heel realistisch dat je iets met zoveel wiskunde zou gaan studeren. Ik zou dus voor NG met biologie en wiskunde A gaan.

precies wat hierboven gezegd wordt! als je slecht is wiskB bent, heb je heel veel bijles nodig voordat je het snapt. Mijn vriendinnen doen ook n&G en je kan er uiteindelijk heel veel dezelfde dingen als n&t mee alleen niet de echte technische opleidingen (volgens mij)

Dit. Als je nu al slecht ben in wiskunde, ga je een technische studie echt niet aankunnen later. Dan kun je beter voor wiskunde A en biologie gaan, biologie heb je wat aan bij heel veel opleidingen en is ook wel te doen als je je huiswerk maakt en bij alle lessen oplet.
Ik had zelf CM met biologie, was aanpoten maar uiteindelijk met een 6,5 afgerond.

Wiskunde B moet je echt niet kiezen als het je niet ligt. Het is echt een manier van denken die je moet beheersen en die krijg je echt niet zomaar aangeleerd. Ik ken genoeg mensen die al hun huiswerk maken en alsnog vrijwel alleen maar onvoldoendes halen voor WiB. Voor biologie valt daarentegen prima te leren, als je er enigszins aanleg voor hebt. Dus dan zou ik, net zoals hierboven al meerdere malen gezegd werd, voor WiA met Bio gaan.

Nah zal gewoon iets kiezen wat je leuk vind :slightly_smiling_face:. Uiteindelijk heb je alleen voor sommige studies biologie of wiskunde b nodig. Heb je dat niet en wil je het toch nog doen kan je zo’n cursus doen en kan je het inhalen! Als je het niet leuk vind, dan ga je er meestal toch niks mee doen.

Als je al niet zo goed bent in wiskunde gaat B echt heel moeilijk worden…
Bij ons is bio trouwens helemaal niet leren en heel makkelijk, vreemd eigenlijk… haha.
Zelf ben ik trouwens overgestapt van wiskunde B naar A. Was in de onderbouw heel goed in wiskunde, maar B wilde gewoon echt niet lukken. Ik zou dus kiezen voor NG met wiskunde A en bio, maar je moet doen wat je zelf het leukste vind!
Trouwens, als je geen bio kiest kan je dus ook niet overstappen van B naar A als het te moeilijk wordt, toch? Dus misschien sowieso bio kiezen als “backup”?

Bij mij was het ook zo dat ik slecht was in wiskunde maar wiskunde A vond ik moeilijker dan wiskunde B :slightly_smiling_face:. Dus ik denk niet dat je automatisch kan zeggen dat wiskunde A veel makkelijker is want het is maar net welk deel je beter ligt.