Wat moet ik hiermee?

Ik ga proberen alles zo goed mogelijk uit te leggen, daar ben ik meestal niet zo goed in haha.

Ik heb twee ‘beste’ vriendinnen. De ene noem ik E, de andere noem ik P. Vriendin E heeft al bijna een jaar een vriend en kiest hem een soort van ‘boven’ ons, dus boven mij en vriendin P. Ze heeft tegen ons gezegd dat als dat zou gebeuren, of iets dergelijks, we het dan moesten aangeven. Hierover hebben vriendin P en ik al twee keer een gesprek met haar gehad, niks is er veranderd. Naja, kan. Moet ze zelf weten, maar het begint ongelooflijk irritant te worden. Als ze samen zijn (wat ze bijna letterlijk altijd zijn…), praat haar vriend nog meer tegen vriendin P en mij dan dat onze vriendin doet.
Hierdoor kunnen we af en toe moeilijk dingen bespreken. En hieraan verandert niks. Moeten we nog een keer met haar praten of het zo laten?

Oke, nu die andere vriendin. Vriendin P wordt steeds ‘bitchiger’ zeg maar… Ik krijg ongeveer zeven keer per dag te horen ‘dat ik het weer eens niet snap,’ (oke. Ik maak af en toe onlogische opmerkingen, maar ik ben niet dom. Ook al zeg ik het zelf…) maar zij diegene die is blijven zitten en we zitten alle drie op vwo… Naja, dit vond ik in het begin allemaal niet zo erg, maar ze laat het je voelen alsof we veel minder zijn dan haar of zo. En als je dit tegen d’r zegt heb je waarschijnlijk ruzie… Ook zegt ze altijd: ‘ben je dom ofzo?!’ En dat gaat dan niet op een grappige manier…

Dit klinkt allemaal heel kinderachtig, maar ze gaat ook echt altijd discussies met je aan om ons ervan te overtuigen dat zij bijv. gelijk heeft. Maar ik weet toch zelf echt wel beter dan haar of ik op school een begrippenlijst of iets dergelijks heb gekregen. Dit is zijn allemaal onnuttige discussies en het wordt echt heel irritant… Hoe kunnen we dit haar het beste duidelijk maken? Het lijkt wel of ze zichzelf veel beter vindt dan ons ofzo.

Wauw, nu ik dit zo opschrijf klinkt het heel… uh… Raar, en kinderachtig (wat het ook is…) maar hierdoor komen er steeds meer irritaties tussen ons drieën wat eigenlijk helemaal niet nodig is.

Uh ja, dit is langer geworden dan ik had gedacht, maar iemand tips…? :flushed: Dankjee

Ik voel frustratie die over 3 verschillende persoonlijkheden gaat.

Vriendin E: Niet meer afspreken met haar als zij haar vriend meeneemt. Je kunt aangeven dat ze haar vriend een keer thuis moet laten en anders hoeft ze niet te komen. Klinkt hard, maar het is aan haar.

Vriendin P: Wilt graag gehoord worden dat ze ook goed is en erbij hoort. Geef aan dat je haar opmerkingen over dom zijn niet waardeert omdat ze kwetsen. Ze hoeft zichzelf en jullie niet te overtuigen van dingen, ze kan gewoon normaal blijven doen.

Bedankt voor je reactie! Maarja, over vriendin E: ik was er vergeten bij te zetten dat dit ook heel erg op school is… Hij zit ook op dezelfde school als wij, niet in dezelfde klas, maar in de pauzes en na school dan is hij er altijd bij. Op school kun je haar moeilijk ‘verbieden’ niet met hem om te gaan. En over dat niet meer met haar afspreken als ze haar vriend meeneemt heb je een goed punt!

Vriendin P: hoe kan ik dat haar duidelijk maken zonder bot over te komen? Ze wordt eh nogal snel boos, en dan blijft ze boos totdat je toegeeft…

Ik heb ook een vriendin (P.) gehad die soms best bazig kan overkomen. Als weer zo’n opmerking maakt over dat ze iets beter weet, moet je het gewoon voorbij laten gaan. Of iets zeggen in de aard van ‘oke’, gewoon afkappen. Ze zal begrijpen dat je geen zin hebt in een discussie.
En aangezien je al tegen E. hebt gezegd dat haar gedrag je een beetje stoort en ze niks verandert, kan je niks meer doen. Je kan haar niet opeisen. Het enige wat zij kan doen is begrip opbrengen voor jullie, en als ze dat niet doet dan hoeft het niet meer. Ga om met jullie twee, en als het uit gaat oid en ze gewoon weer lekker wilt terugspringen, zou ik wel voet bij stuk houden en haar zeggen dat ze jullie heeft verwaarloosd en je dit toen niet echt okee vond.