Wat moet ik doen??

Hee meiden!

Ik heb dit jaar examen gedaan op het vmbo
ik ben net met een 5,5 geslaagd en ga nu naar de havo.
maar iedereen zegt je redt het niet en de leraren wijzen het me af.
alleen ikw eet echt nog niet wat ik wil doen voor opleiding
ook niet welke richtign
wat moet ik nu doen ik kan naar de havo gaan of nog een jaar vmbo maar
dat zie ik niet zo zitten want dan vindt iedereen me dom

Graag advies!!

Je moet zelf doen wat jij denkt dat het beste is. Probeer niet naar de andere mensen te luisteren, dat kan je alleen maar motiveren! Als ze zeggen dat jij het NIET kan, bewijs dat je het WEL kan!

Als je denkt dat HBO bij jou past later, moet je HAVO doen. Als je meer praktijkgericht bent, kan je naar het MBO, dan moet je op VMBO blijven.

^
Dat hierboven dus.

als je naar havo gaat waarom ook niet
dan weet je zeker dat als helemaal dat je het geprobeerd hebt

jaa ik wil het wel graag maar ik ben echt bang dat ik naar de herfstvakantie al moet stoppen omdat het zo slecht gaat.
ik ben net met een 5,5 geslaagd en had veel geleerd
gemiddeld stond ik een 6,5 op rapport omdat ik niet veel deed op vmbo dus ivnd het een hele lastigek euze

Hmmm, ja als je op het VMBO al wat lage cijfers had, is de kans aanwezig dat je dat ook hebt op de HAVO. Maar als je echt vastberaden bent om alles eraan te doen om wél te slagen op de HAVO, waarom niet?! Als je toch merkt op de HAVO dat het niet goed gaat, probeer dan extra hulp te regelen (bijlessen etc.)

Die instelling kan je ook gebruiken op het VMBO, als je merkt dat het weer niet goed gaat en laten zien dat je het WEL kan!

Het is jouw keuze, maar als je zelf al aangeeft dat je met moeite met een 5.5 voor het vmbo geslaagd bent, denk ik dat de havo waarschijnlijk te hoog gegrepen is voor je.

Je geeft al aan dat je niet veel deed. Je zult er wel veel voor moeten doen, maar als je het heel graag wilt dan kun je het vast!

Als ik 1 ding heb geleerd, is luisteren naar jezelf en niet de leraren wat betreft niveau. Iedereen zat er constant naast. Want als jij het echt wil, kan je het. Maar je moet er wel voor werken. Met niks doen krijgen ze gelijk.

Als jij de havo echt wilt, kun je dat ook echt wel. alleen zou je er dan veel tijd in moeten steken.
Als je gewoon nog niet weet wat je wilt gaan doen, en daarom iets nodig hebt om dan te doen in het jaar, zou je ook gewoon een tussenjaar kunnen nemen en bijvoorbeeld gaan werken, sparen voor later, en tegelijkertijd orienteren op wat je het jaar erna wilt gaan doen. :wink:

ik mag niet een jaar gaan werken omdat ik minderjarig ben
ik vind dit zo’n lastige keuze
aangezien ik eerst wel alles voor havo overhad en nu niet zoveel meer
omdat ik niet meer gemotiveerd ben door de mensen om me heen en leraren
ik wil wel een jaar vmbo doen maar dan dnek ik dat ik niet veel ga doen maar
het lijkt me wel leuk
DILEMMA

Als je niet niet probeert, zul je ook nooit weten of je het eventueel hebt kunnen halen.

Idd, liever spijt hebben van iets wat je hebt gedaan dan als je het niet hebt gedaan. Ik zou het proberen maar je moet wel echt moeite voor school doen.

gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis.
maar hoezo nog een jaar vmbo? je hebt je diploma toch al?
heel veel succes, met motivatie kun je al heel veel bereiken.

Iedereen zei vorig jaar ook dat ik niet over kon naar 5V, dat ik maar Havo moest gaan doen, dat ik geen VWO-leerling was, en ik ga nu lekker naar 6V. Jij kent jezelf het beste, je kunt altijd Havo proberen en als het niet lukt na een jaartje stoppen.

als ik nog een jaar vmbo doe dan hoef ik niet te slagen omdat ik mijn diploma dit
jaar al gehaald hebt. ik kan nog wel een keertje 4 vmbo overdoen en dan dat ik me heel erg op me vervolgopleiding richt en zo erachter kom wat ik wil

waarom ga je niet een orientatietraject doen op het mbo?
Daarmee begeleiden ze je met wat je wil (het wie ben ik, wat kan ik wat wil ik geval) waarbij je ook stage gaat doen in iets wat je aantrekt.
Lijkt me wel nuttig voor jou.

Maar serieus nog een jaar 4 vmbo? Das toch raar die leerlingen verklaren je voor gek en zeggen jij hebt je diploma al? wat doe je hier dan bij ons? Dan krijg je alles weer opnieuw… das ook niet motiverend…

Tsja met een 5,5 mag je bij ons echt geen havo doen, om havo te doen moet je aan een lijstje voldoen waarbij 1 regel is minimaal een 7 of 7.5 met je examen.
Omdat als je een 8 haalde op het vmbo, haal je voor net zoveel werken op de havo een 6.
Ik had wel hoge eindexamencijfers maar gemiddeld was ik niet zo heel goed met so’s of reps. Ik heb keihard moeten werken voor die havo en alles op moeten geven maar uiteindelijk is het gelukt. Alleen bleek hbo nog zwaarder te zijn dus heb ik een mbo gedaan.
En ja het is ook zonde als je de havo niet haalt, bij ons moesten er een aantal weg voor de kerst.

Dat je überhaupt naar de havo mag doorstromen als je een 5,5 gemiddeld staat op je examens!

Je moet doen waar je je goed bij voelt, maar je moet weten dat het echt superlastig is om met jouw cijfers een niveau hoger te gaan doen.