Wat moet ik doen?

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie me misschien kunnen helpen.
Ik ken al 4 jaar een jongen,we hebben namelijk dezelfde hobby (tennis) :slightly_smiling_face: . Toen ik hem 4 jaar geleden ontmoette tijdens tennis raakte ik met hem aan de praat en kwamen elkaar regelmatig tegen en spraken elkaar vaak op facebook,ik had toen al het gevoel dat hij me leuk vond. We hadden veel gemeen en konden het wel goed met elkaar vinden. Na een paar maanden vroeg hij mij om samen eens naar de film te gaan of te gaan uit eten (ik weet niet welke van de twee,het al 4 jaar geleden). Ik zei tegen hem dat ik nog niet klaar was om iets met een jongen te gaan doe (dat was ik ook echt,niet dat ik hierover had gelogen),hierop gaf een respectvol antwoord en zei dat hij welk kon wachten of dat ik er misschien over wou praten. Een paar dagen geleden vroeg hij me weer uit. Wel wil ik zeggen dat in die 4 jaar tijd best wel veel tussen ons is gebeurt. Hij steunde me altijd wanneer ik met iets zat,vroeg altijd hoe het met me ging en luisterde altijd goed wanneer ik iets te vertellen had en flirten soms met me en gaf me oprechte complimentjes (niet overdreven of te veel). Ik kwam er ook achter dat hij me wel erg leuk vond (en dat hoorden ik ook van vriendinnen die ook tennis doen,dat hij vaak na mij keek). Ik voelde me wel speciaal als ik met hem sprak. Maar hier komt het probleem waar ik hulp bij nodig heb: Ik heb hem afgewezen omdat ik niet zoveel voor hem als hij voor mij,ik wou wel gewoon vrienden blijven. Sindsdien heeft hij niet echt meer met mij gesproken en ik heb hem niet meer gezien bij tennis. Het is ook akward omdat hij mijn ouders wel goed kent en zij hem ook. Volgens mij heb ik hem erg gekwetst,wat moet ik doen!? :cry:

Ik heb vaker gehoord dat jongens niet graag ‘gewoon vrienden’ willen blijven,is dat zo?

Uhu, maar om heel eerlijk te zijn zou ik ook in het begin even een paar deukjes hebben in mijn ego en iemand even niet meer willen zien. 4 jaar is lang hoor.

Maar je zou het kunnen proberen, hoewel dat ook weer totaal tegenovergesteld kan werken though als je hem dan alsnog afwijst.
Maar anders zou ik het even laten rusten en kijken of hij bijdraait en anders toch het initiatief nemen en het erover hebben. Dan is het vaak(niet altijd) iets minder pijnlijk.

Heel veel jongens willen inderdaad meestal geen vrienden zijn als je ze afwijst, maar aan de andere kant zijn er ook heel veel jongens die wel vrienden willen blijven. Ik denk dat je die jongen even een tijdje met rust moet laten. Waarschijnlijk is hij wel gekwetst, maar jij hebt het juiste gedaan door duidelijk te zijn en hem niet aan het lijntje te houden. Misschien dat je ook met hem kan gaan praten, maar ik weet niet of dat zo verstandig is in deze situatie… Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Die jongen is al 4 jaar verliefd op jou, 4 jaar is heel erg lang.
Na 4 jaar heeft hij eindelijk de moed verzameld om je weer uit te vragen, en als je hem dan weer afwijst snap ik wel dat hij zich gekwetst voelt. Jij kan er wel niet aan doen dat je niet hetzelfde voelt voor hem als hij voor jou. Ik zou hem een tijdje met rust laten, en dan eens met hem gaan praten. Gewoon eerlijk zeggen wat je van hem vind, dat je hem een zeer goede vriend vind, maar dat het niet zou gaan om samen te zijn ofzo. Dat moet hij wel begrijpen denk ik.

Dankjewel voor jullie advies. Ik voel me echt rot dat ik hem zo heb afgewezen,ik heb 4 jaar laten wachten en dan wijs ik hem af,heb ik hem dan toch niet aan het lijntje gehouden? Is er misschien iets wat ik voor hem kan doen?