Wat moet ik doen?

Haii,

Ik wild heel graag op theaterles vanaf me 10de. Maar dat mag niet van me ouders. Waarom? Ik heb echt geen idee. ( ik mag niet op hockey want dat is een kakkerssport, ik mag niet op paardrijden want paarden stinken etc etc) Maar ik wil echt super graag op theaterles en breng het regelmatig ter spraken. Gister zei ik het tegen me vader en toen zei hij. “ Ja het mag, maar dan zorg je nu ook voor je zelf en betaal je telefoonabonnement, theaterkosten etc zelf” Ik ben pas 14 dus ik verdien überhaupt niet veel met folders. Ik kan niet eens de telefoonabonnement zelf betalen.

Ook kom ik niet in aanmerking dat school het betaald. Mijn moeder werkt niet maar me vader heeft net genoeg inkomen dat het buiten de boot valt. Ik had tegen me vader gezegd dat we misschien dan samen met school konden praten omdat, ik het niet kan betalen en me vader het niet wilt. Dat wilde hij niet en zei toen “ Als je dan plaatsen ze je uit huis”. Het gaat om theaterlessen een keer iets wat IK wil. Ik zit nu 4 jaar lang op karate. De mensen enzo zijn aardig alleen ik wilde nooit karate doen en nu nog steeds niet. Me ouders begrijpen gewoon niet dat ik iets wil doen met theater.

Ik weet ook gewoon niet wat ik moet doen. Het klinkt misschien dramatisch maar ik vind het gewoon kut. Altijd moet iets beter ik wilde ook op hockey maar moet op karate. Ik wil op toneel maar moet dan ALLES zelf betalen. Ik moet betere cijfers halen want een 6,5 is te laag want dat vak is toch makkelijk. Ik moet niet te veel leren. Ik moet beter me best doen bij (ik doe ook mijn best). Ik moet dit niet en dat niet. Ik mag dat niet en dat niet. Ik wordt er gewoon gek van. Als ik met me ouders praat over hoe iets beter kan moet ik maar op me zelf wonen. Want, ja dat kan al op je 14de😕.

Ik wil gewoon heel graag op toneel zonder op school er bij te betrekken. Gewoon een keer wat ik wil. Ik mocht mijn middelbareschool ook trouwens niet zelf kiezen.

Ik geloof niet dat ze me uit huis kunnen zetten als me ouder mijn toneellessen niet willen betalen.

Maar weet iemand of het echt zo is? En hoe ik nu met de situatie om kan gaan. Want, met mijn ouders praten helpt niet.

Probeer meer je best te doen en betere cijfers te halen.

Ik veronderstel dat je elk jaar inschrijving moet betalen voor karate. Hou vol tot het einde van het jaar, verbeter je cijfers en probeer het inschrijvingsgeld te gebruiken van karate om theater te volgen.

Dat is dus het probleem. Mijn ouders betalen karate en willen theater niet betalen :’(

En waarom willen ze je zo perse op karate hebben dan? Je ouders klinken niet alsof je er een volwassen gesprek mee kan houden.

Wtf waarom niet? Vinden ze soms dat je aan zelfverdediging moet doen of zo en vinden ze theater onzin?
Als ik het zo hoor, lijkt het net of je ouders jouw leven bepalen, maar je woont (nog) bij je ouders, dus zul je je aan hun regels moeten voldoen.
Je hent trouwens ook goedkope abonnementen, ik weet niet hoeveel je nu betaalt
Als je trouwens wat ouder bent (vanaf 16 mag je achter de kassa) dan kun je al meer verdienen

Snap heel goed dat het frustrerend voor je is! Maar als je van karate afgaat, kunnen jouw ouders toch net zo goed het lesgeld voor theater betalen? Of willen ze dat je karate er sowieso bij blijft doen?

Probeer erachter te komen waarom ze willen dat je op karate zit? Wat is de reden hierachter? Zou je een middenweg kunnen vinden, of een ultimatum kunnen stellen? Bijvoorbeeld: ik blijf een jaar op karate en ik beloof dat ik deze cijfers omhoog breng, en dan mag ik op toneel. Probeer te onderhandelen als een volwassene. Helaas betekent thuis wonen soms dat je ouders stomme regels hebben, maar je kunt wel proberen zelf jou beste kant te laten zien, misschien verandert er dan bij hen ook wat.

Ugh ik heb het net besproken met mijn ouders. Als ik 15 ben ga ik er alvast voor theater werken. Mijn ouders zeggen dat ik op karate moet blijven. Want, er worden zoveel meisjes verkracht etc. Veder is het gewoon omdat, ze het zelf stom vinden net zoals hockey. En ik mag er pas vanaf als ik de zwarte band heb geweldig :rage: . Mijn ouders gaan ook schreeuwen etc als ik mijn menig geef of vertel waarom ik het zo graag wil…

ohwja theater les is op donderdag en karate is op zondag en donderdag. Dus ik kan ze ook gewoon allebei doen maar dat wordt te “druk” volgens me ouders.

Als ik jou was zou ik dan gewoon niet meer naar de karate trainingen/wedstrijden gaan. Als je er niet heen gaat, zullen je ouders denk/hoop ik wel inzien dat ze ook rekening met jou moeten houden en niet alles voor jou kunnen bepalen.

Haha dit doet me denken aan een meisje dat ik ken. Ze werd altijd door haar ouders afgezet bij de muziekschool en dan bleef ze gewoon in de hal wachten tot haar ouders haar weer op kwamen halen. Ze had tegen haar lerares gezegd dat ze was gestopt en haar ouders dachten dat ze braaf naar de les ging :’’’’)

Maar inderdaad, hopelijk zien ze dan in dat ze jou niet voor eeuwig kunnen dwingen om bepaalde dingen te doen. Je bent geen 2 meer.

Zeg gewoon tegen je ouders dat je niet meer naar karate gaat

ik heb het geprobeerd maar als ik zou doorga is de kans nog kleiner dat ik erop mag volgens me ouders :flushed:

update: Ik ben als twee weken niet naar karaten geweest. Mijn ouders zijn woedend! Ik mag nergens meer naar toe en als ik er over wil praten worden ze boos. Ik vroeg of ik kan dan een keer per week naar karate mocht een een keer naar theater. Mijn moeder werdt zo boos dat ze me probeerde te slaan. Ik moet ophouden met dit soort dingen zei ze. Ik huil nu serieus. Ze willen niet praten en ik moet alles maar doen omdat, ik onder hun dak woon. Had ik trouwens ook al gezegd dat ik er niet af mag pas als ik mijn focking zwarte band heb.

^Heb je geen andere familieleden om erover te praten? Ooms, tantes, etc.?
Ik vind het overigens niet echt positief dat je ouders zeggen dat ‘veel meisjes verkracht worden, waardoor het beter is om op karate te blijven’; angst moet geen middel zijn om je ergens van te overtuigen.

Hoe stom het is om dit te horen, maar is het geen optie om nog een paar jaar door te zetten en op je tanden te bijten? Ik bedoel met die ruzies/het weigeren win je niets.

Je ouders lijken niet voor redelijke argumenten open te staan. Dat is onwijs naar en klote. Maar misschien kan je proberen het voor nu te slikken en inderdaad zodra het kan gaan werken om je eigen theaterlessen te betalen.

Ik snap oprecht dat dit voor jou niet de beste oplossing is en heel naar. Maar zodra je meer verliest dan dat je wint, gaat er ergens iets niet goed.

Wil oprecht tegen je zeggen dat ik het heel naar vind dat je ouders doen zoals ze doen en niet open staan voor jouw argumenten.

Door een familieruzie zie ik ze niet meer. Maar je argument is goed alleen argumenten kunnen hier niet in dit huis.

Ik snap wat je bedoelt. Alleen zoveel jaren wil ik er al op. Ik wordt er gewoon gek van me ouders zijn gewoon zo onredelijk het ergste is dat ze niet eens willen luisteren. Ik heb ook een mening maar me ouders begrijpen dat gewoon niet.

Wow dit is best heftig!
Zet even door zo, hoe stom dat ook klinkt en hou jezelf bij elkaar. Heb je vriendinnen waar je hiermee met hen over kunt praten? Zij kunnen misschien ook jou ouders vertellen dat zij bijvoorbeeld op een sport/hobby mogen die ze leuk vinden en misschien dat je ouders na een goed gesprek iets anders denken, niet dat de kans groot is maar niet geprobeerd is altijd fout.
Als het niet werkt, doorbijten meid.
Ik leef met je mee, maar you can handle this.

Liefs

Heyy,

Ik heb een stom vraagje maar ik weet echt niet goed wat ik moet doen…

Ik ben 17 en tot nu toe nog nooit uitgeweest omdat het me niet zo interesseerde en mijn vriendinnen dat ook niet doen. Nu hadden we laatst met school een stedentrip en gingen ik en mijn vriendin met een paar mensen die we daarvoor nog niet echt kende een drankje doen. Een meisje die ik erg aardig vind vroeg aan mij en mijn vriendin om een keer een drankje te doen. Ik wilde wel maar mijn vriendin niet. Nu weet ik dus niet zo goed of ik op dit ‘aanbod’ moet ingaan. Een drankje doen met z’n twee lijkt me namelijk een beetje apart maar ik ken haar vriendengroep ook niet dus ik weet niet wat ik moet doen… Heeft iemand goed advies?

Ik zou het gewoon doen! Ze heeft het zelf voorgesteld dus het is zeker niet apart. Als je open staat voor nieuwe dingen, beleef je nog eens wat!