Wat moet ik doen?

Hoi!
Ik ben dus al 6/7 jaar vriendinnen met een meisje dat vroeger bij mij op de basisschool zat. We zitten allebei nu op andere middelbare scholen maar ze woont vlak bij mij dus we spreken nog regelmatig af. Maar nu is het zo dat onze vriendschap op de basisschool is ontstaan doordat mijn moeder mij soortvan verplichte met haar te spelen omdat ze niet echt vriendinnetjes had en mijn moeder vond dat zielig. Uiteindelijk ging ik uit mezelf met haar afspreken en kregen we wel een leuke vriendschap. Maar zij heeft ook op de middelbare school niet echt vriendinnen, ze is een beetje een apart type, wel aardig maar beetje apart. En mijn vriendinnen en klasgenoten vinden het ook echt raar dat ik vriendinnen met haar ben. Maar ondanks alle vervelende reacties ben ik er wel altijd voor dr geweest. Ze heeft het heel moeilijk gehad, haar vader is overleden en ze had het moeilijk op school en ik was de enige bij wie ze echt terecht kon. Dus ik ben wel altijd vriendinnen met dr gebleven. Maar twee weken geleden had ze een soort woede aanval en ging ze heel erg tegen haar moeder schreeuwen. En ik heb nu eigenlijk zoiets van, ik wil geen vriendinnen meer met dr zijn. Maar als ik als ik onze vriendschap beëindig ben ik bang dat ik haar echt heel erg veel pijn doe en ze echt heel alleen wordt. Wat vinden jullie dat ik moet doen? Tnx als je helemaal tot hier hebt gelezen, veel liefde vor jou​:hugs::heart:

Dus je wilt geen vriendinnen meer met haar zijn, alleen maar omdat ze tegen haar moeder heeft geschreeuwd?

Tja, lastige situatie. Volgens mij ligt het niet perse aan die woede-aanval, maar twijfelde je sowieso wel, of begrijp ik het nu verkeerd? Ik zou in ieder geval niet meteen de vriendschap beëindigen. Dat gaat pijnlijk voor haar worden, omdat jij haar enige vriendin bent. Je kunt haar misschien beter helpen met het maken van vrienden. Ik weet niet wat je precies bedoelt met apart gedrag, maar misschien kun je samen met je vriendin kijken naar mogelijkheden om dat gedrag te veranderen? Een cursus of iets dergelijks? Of een zelfvertrouwencursus of iets dergelijks.

Je zou je vriendin ook kunnen adviseren om op een sport of een ander clubje te gaan. Wie weet zitten daar mensen met wie ze een klik heeft en krijgt ze op die manier meer zelfvertrouwen en vriendinnen.

Persoonlijk zou ik mijn vriendin steunen wnr ze in een moeilijke periode is, maarr als je je niet meer goed en prettig voelt in een vriendschap dan zal ik het wel beëindigen. Ga niet op de mening van andere in over je vriendschap, want dat is echt bull.
Ik lees je topic nu zo beetje en ik heb het gevoel dat je al een lange tijd met die gedachte rondloopt om het te beeindigen, maar ik denk vooral dat het is omdat ze niet echt past bij jou ‘idale vriendin’ gedachte.

Ik denk dat je dit als excuus gebruikt omdat je bang bent dat jouw andere vriendinnen je raar vinden omdat je met haar omgaat.

+

Jij bent die moeder toch niet. Ik gok dat iedere puber wel eens tegen zijn/haar moeder schreeuwt.

Precies wat ik wilde zeggen. Volgens mij schaam je je voor haar. Persoonlijk zou ik niet graag vrienden willen die zich voor mij schamen gezien ik dat dan niet als goede vrienden beschouw. Natuurlijk doet iedereen weleens iets raars waarvan je denkt 'moet dat nou?, maar ik heb het idee dat je gewoon bang bent dat je andere vriendin en je raar vinden inderdaad.