Wat moet ik doen?

Ik heb een probleem.

Ik zit nu in vwo 6 en ga er voor het gemak even van uit dat ik zal slagen. Echter weet ik niet wat ik moet studeren en heb ik ook geen idee in welke richting.
Dan nu het 2e probleem, ik heb een vriendje die in engeland woont en ik zou eigenlijk zo snel mogelijk naar engeland willen verhuizen aangezien wij nu elke vakantie heen en weer moeten reizen en tussendoor elkaar veel moeten missen. Mijn ouders vinden mij alleen te jong om te gaan en ik weet niet hoe ik ze kan overhalen. Ik zou sowieso een tussenjaar moeten doen omdat ik al te laat ben om volgend jaar te gaan. (hij kan niet hier heen verhuizen want hij wil het leger in…)

wie oh wie kan mij helpen om uit te vinden wat ik in hemelsnaam moet studeren en of ik moet wachten met naar engeland gaan tot na mijn bachelor of dat ik mijn ouders toch moet overhalen of misschien hebben jullie nog andere ideeën?

alvast bedankt <3

Hoe oud ben je Sarah? Als je na dit schooljaar nog steeds onder 18 bent zou ik gewoon in Nederland blijven. En jezelf voorbereiden om volgend jaar op een Engelse universiteit in te schrijven. Zodat je dan bij hem kan zijn EN je kan studeren. Vinden je ouders misschien ook een fijner idee… Het blijft sowieso altijd moeilijk voor ouders om hun kind los te laten, dus ik zou er voor gaan…

Tussenjaar en dan studeren in buitenland zou ik doen. Tussenjaar om alles te regelen en werken om geld te sparen.

@Sarah
ik ben nu 17 en ik wordt in de zomervakantie 18.
mijn ouders overhalen wordt nog wel een probleem ben ik bang want ze verzinnen elke keer nieuwe dingen. Aan de andere kant ben ik wel 18 tegen de tijd dat het zo ver is en hebben ze eigenlijk niet zo veel meer over mij te zeggen.

@precious ja ik zal inderdaad heel hard moeten sparen. Engeland is heel duur, nog een probleem

heel erg bedankt beide <3

Hij gaat het leger in, dan is hij weg… Zit je daar lekker alleen in Engeland… :flushed:

hij wil iets met vliegtuigen doen dus hij zal lessen volgens en soms training volgen. het is een soort apprenticeship.
Ik zal hopelijk vrienden maken op uni en ik heb een hele goede band met zijn ouders gelukkig.

iemand nog tips om mijn ouders over te halen?

Hoelang hebben jullie al met elkaar? Naar Engeland verhuizen is een grote stap. Mijn moeder doet er al moeilijk over omdat ik verhuizen wil naar het midden van het land (woon in het noorden) en ik ben al een paar maandjes 18.

Ik denk dat je in dat tussenjaar goed kan laten zien dat je zelfstandig aan het worden bent, dan zijn zij misschien ook sneller geneigd erop te vertrouwend dat jij weet hoe je jezelf kan redden. Sowieso hebben ze niets te zeggen als je 18 wordt, maar ik begrijp dat je liever steun van je ouders wil. Misschien kan je ook een soort ´planning´ maken van hoe je alles gaat aanpakken en dat presenteren aan hun…

@tiger nu wat langer dan 15 maanden. Mijn ouders zeggen dat het er niet aan ligt dat ze me niet weg willen hebben maar dat ze niet willen dat ik een tussenjaar neem… of ze willen het gewoon niet toegeven. Ze blijven zeggen dat ze mij gewoon geen toestemming geven.

@Sarah ja dat dacht ik ook. Alleen is nu een tussenjaar opeens een probleem voor mijn moeder.
Ojaa dat is wel een goed idee. Dan kunnen ze meteen zien dat ik het echt serieus bedoel en dat ik ook echt van plan ben verder te studeren en echt niet ga werken ipv studeren.

Ik zou op mijn achttiende niet definitief verhuizen naar een ander land met een vriendje in het leger hoor.
Je hebt helemaal niemand waar je op terug kan vallen daar en zit dan vast aan een studie daar. Lekker dan als blijkt dat hij toch vaak weg is of dat het uit gaat.

hij zal beginnen begin van 2015 en dan zal ik natuurlijk kijken hoeveel hij daadwerkelijk thuis is. En ook zal ik eerst nog een tussenjaar nemen. Dan zal hij dus al anderhalf jaar in het leger zitten en zullen we als alles goed gaat al 3.5 jaar een relatie hebben. Denk je dan nog steeds dat het een slecht idee is? niet aanvallend gewoon vraag ik me af

Zou je een HBO studie in deeltijd kunnen gaan doen na je VWO? Die duurt maximaal 2,5 jaar en dan heb je een goed diploma op zak en zou je daarna kunnen verhuizen. Je relatie zal in die tijd stand moeten houden. Want om nu halsoverkop naar Engeland te verhuizen, is ook zo snel. Eerst aan je eigen toekomst werken, dan die van jullie samen. Je zegt dat je vriend het leger in wilt gaan, dus grotendeels van de tijd is hij ook aan het werk. Hij werkt ook aan zijn toekomst. Dus ga eerst voor een goede opleiding en meer zekerheid hier voor jullie besluiten naar Engeland of Nederland te verhuizen.

Hmm, als jullie dan nog steeds wat hebben kan je wel overwegen om alles op te geven. Ik zou daar nu nog niet concrete plannen voor maken. Die studie kan je ook wel na je vwo uitzoeken. Al is een richting bedenken geen slecht idee.

heet dat dan niet zo een associates degree ( of iets in die trant) want dat niveau ligt tussen mbo 4 en hbo bachelor in en dat zou ik misschien wel een beetje zonde vinden van mijn vwo diploma

het probleem is dus dat iedereen zich binnenkort in zal moeten schrijven. En als ik in nederland blijf moet ik dat dus snel weten en snel bedenken wat ik wil studeren. En om nou een tussenjaar te nemen en in nederland te studeren dan zal het nog 4.5 jaar duren voor ik dan uiteindelijk dichter bij mijn vriend kan zijn :frowning_face:

Misschien moet je dan toch voor jezelf kiezen en een studie gaan volgen hier in Nederland.

Ja, omdat jij alleen een tussenjaar wilt om naar Engeland te gaan. Het kan ook zijn dat het in dat jaar uitgaat, en dan zit jij een jaar thuis. Daarbij moet je ook niet onderschatten hoe moeilijk het is om aan werk te komen. Ik zou gewoon hier je studie volgen. Dat biedt je een hoop meer zekerheid en scheelt een hoop geld.

Afhankelijk van wat je gaat studeren kan je ook snel naar Engeland. Je kunt bijvoorbeeld daar op uitwisseling gaan of daar een master volgen.

Ik denk dat je echt eerst meer aan jezelf en je eigen toekomst moet denken voordat je alles opgeeft om naar hem toe te gaan en bij hem te zijn. Je bent nog jong, ja je hebt al een langere relatie maar dat geeft geen goede indicatie van hoe het over een paar jaar zal zijn.

Ik denk dat je het nogal onderschat wat voor een impact het gaat hebben als je naar Engeland verhuist, het is niet zomaar een vakantie dat weer eindigt. Ook dichterbij je vriend zijn betekent heel veel meer dan wat je nu meemaakt. Verhuizen is een te definitieve oplossing op jouw leeftijd, in mijn ogen.

Ik kwam jouw topic tegen via het lotgenoten topic en geloof me, ik weet hoe moeilijk het is om niet dichtbij je vriend te kunnen zijn. Maar ik ben ook altijd van mening dat je in de eerste plaats aan je eigen leven en invulling van je leven moet denken, en dat altijd voor jezelf moet doen en niet afhankelijk moet maken van een relatie. Want relaties gaan uit. Zelfs als ze nog super stabiel lijken. En dat zeg ik ook uit eigen ervaring.

het is echt heel zwaar geweest afgelopen jaar en nog 4 jaar wachten zou ik echt verschrikkelijk vinden. Ik ben dus echt wanhopig opzoek naar oplossingen.
stage en minor is maar een heeeeel klein gedeelte van je studie, als het al mogelijk is. en vaak moet je daar dan ook echt excellent voor zijn.
Daarbij komt dat maar 15% van de mensen hun studie in daadwerkelijk 3 jaar haalt en als dat zo is dan betekent dat dat het dus nog langer zal duren voordat ik met hem samen zou kunnen zijn.

dat tussenjaar zou btw ook dienen als uitstel van studie keuze want ik heb echt geen idee wat ik wil doen

Vind dit echt een lastige… omdat hij het leger in wil + je verhuist dan ook nog eens naar een ander land. Maar als je ouders het nog niet willen zou ik wachten.