wat moet ik doen?

hallo,

het gaat slecht thuis en op school, extreem veel en erge ruzies met mn moeder dat ook mn gedrag op school beïnvloed…
zo heeft ze al een paar keer gezegt dat ze me uit huis gooit, maar zo ver is het nooit gekomen, mede dankzij mijn vader. het gaat nu ( sinds een week) wel iets beter, maar ik weet dat het bv. morgen al weer drama kan zijn. toen we gister thuis kwamen, we waren samen bij mijn paard geweest, zei ze weer opeens iets van, ja ga nog even door dan word je van school getrapt en dan kan je lekker met je paard samen naar opa & oma in Brabant verhuizen :slightly_smiling_face:, we hadden geen ruzie, en daarna ook niet, ik dacht dat het meer als een grapje was. Maar misschien is het wel beter om te kijken of dat allemaal zou kunnen, of ik weg mag, of mijn opa en oma het goed vinden, of mijn paard mee kan…
wat denken jullie hier van?

x

Als jij je daar fijn bij voelt moet je gaan. Wat rust in je hoofd… je kan ook eerst met een vertrouwenspersoon/jeugdzorg praten.

Ik denk dat jij het beste zelf weet wat de opties zijn, wij zijn er niet bij dus kunnen je daar niet echt bij helpen.

Ken je iemand met dezelfde situatie? Dan kan je daar met diegene over praten. Ook kun je het vertrouwenspersoon bij jou op school benaderen die samen met jou een uitweg zoekt. Weglopen voor je problemen is natuurlijk nooit goed, maar misschien moeten jij en je moeder wat minder op elkaars lip zitten. Ik heb een meisje in de klas die op dit moment precies hetzelfde heeft. Ze is 16 en heeft samen met haar moeder besloten dat het beter is als zij op zichzelf gaat wonen. Ze gaat er morgen echt wonen. Ze huurt een kamer is een studentenhuis bij ons in de stad. Haar moeder betaald groot en deels haar huur en de was etc brengt ze wel naar haar moeder. Ik denk dat dit een slimme zet van haar is geweest omdat ze nu meer rust aan haar hoofd heeft en zich op school kan voorbereiden. Misschien is dit iets waar je met je moeder over kan praten? Bij je opa en oma wonen klinkt nog niet zo gek! Word je eens een keer heel erg verwend haha!

Oh ik zie dat je 14 bent en dan is het natuurlijk niet zo verstandig om al op jezelf te gaan wonen. Ik zal als ik jou was het nog eventjes aankijken en als je het niet meer trekt toch echt bij je opa en oma gaan wonen…

Hebben wij er weer een brabander bij! :slightly_smiling_face:

Je bent veertien jaar, je zou opzich wel bij je opa en oma kunnen gaan wonen maar je zit zeg maar in die “Puber leeftijdscategorie.” als je me snapt. Veel meiden/jongens die in de pubertijd zitten hebben vaak (extreme) ruzie’s met hun ouders. Mijn leraar van Levensbeschouwing vertelde ons dat we in onze pubertijd begonnen te veranderen (innerlijk) omdat we gingen nadenken over dingen. En soms zijn onze ouders het er niet mee eens. Mijn moeder heeft ook wel een keer gedreigd me op straat te zetten. Het is alleen wel zo dat je alles moet opgeven hier, ook je vriendinnen, je komt weer in een nieuwe klas, etc. Ik zou er nog eens goed over nadenken, het is niet zomaar iets. Je zou ook dingen kunnen afspreken met je ouders over die ruzie’s, of gewoon dingen zeggen als je meer gekalmeerd bent of er pas op in gaan als je ouders meer gekalmeerd zijn?

ik snap dat jullie denken dat dit de ‘puber-ouders’ ruzies zijn, maar dit speelt al heel lang… inderdaad weet ik niet of ik alles er voor wil opgeven…

Het is inderdaad erg vervelend om constant ruzie te hebben thuis en dat her erg vermoeiend is. Ik had vroeger ook altijd ruzie thuis maar dat had echt te maken met dat ik een puber was. Deze tijd kan erg lang duren, sowieso vanaf 12 t/m 16.
Praat met mensen die je vertrouwd en ga niet overhaast beslissingen nemen al begrijp ik heel goed dat je liever bij je opa en oma wilt wonen op dit moment.
Sterkte ermee!!