Wat mij opvalt...

Ik zit op sites om verhalen te lezen. Fanfiction.net, wattpad en nog wel meerdere. Nu valt me een paar dingen heel erg op, (dit geld niet voor fanfiction.net daar is de kwaliteit van de verhalen meestal wel heel goed).

Onder andere dat verhalen die ‘apart’ zijn of ander dan andere niet echt gelezen worden. Ook al zijn ze wél interessant. Terwijl verhalen die juist heel cliché zijn (een meisje komt op een nieuwe school, ziet een jongen die of juist een buitenstaander is, of een badboy, waar ze direct verliefd op wordt, en bla bla bla) heel veel mensen leuk vinden. Nu vraag ik me af, waarom vinden mensen die zoveel leuker? Want ik zou ook weleens veel reacties/reads/votes op mijn verhalen willen hebben.

Ook iets wat me opvalt op Wattpad, is dat vaak de interpunctie van de verhalen ronduit slecht zijn, écht slecht. Soms heb ik weleens het idee dat die mensen die het schrijven niet eens weten wat komma’s zijn! Nu weet ik dat mijn grammatica etc. niet geweldig zijn, maar ik doe wél mijn best. Die verhalen krijgen dan reacties, met hoe ‘geweldig’ het dan is, en dat de manier van schrijven ‘perfect’ is. Dat soort mensen nemen tips ook niet echt ter harte…persoonlijk erger ik me te erg aan dat soort verhalen om het te volgen, maar andere vinden het weer geweldig.

Nu heb ik op deviantart tutorials opgezocht om extra goed te leren schrijven, maar ik vraag me nu echt af, waarom doe ik het nog? Van iemand waarmee ik vroeger veel sprak kreeg ik te horen dat mijn verhalen gewoon apart waren en niet veel mensen dat soort onderwerpen leuk vonden. Dus kwam het idee in mij op om dan maar een van de zovele verhalen te schrijven die in mijn ogen cliché is, maar ik besef me nu dat mijn liefde voor schrijven komt doordat ik schrijf over dingen die mij interesseren, die ík leuk vind. Ondanks mijn eigen plezier die ik krijg van het schrijven, kan vast iedereen wel instemmen dat het heel leuk/motiverend is om te zien dat andere jou werk óók waarderen…

Zo kan ik me nog herinneren dat ik vroeger op een site zat (die nu gesloten is), waar ik weleens verhalen posten. Daarop had ik twee accounts, op een account was ik al best populair want die had ik al een paar jaar, en het andere kende vrijwel niemand. Op mijn populaire account poste ik een verhaal waar ik echt mijn best op had gedaan en die qua spelling en verhaallijn véél beter was. Ik kreeg wat reacties op dat verhaal, maar na twee keer gepost te hebben las niemand het meer. Ondertussen had ik op de andere onbekende account een verhaal. Het was een super cliché verhaal, waarbij ik expres heel veel interpunctie achterwege liet. Daarop bleef ik héél lang ontzettend veel reacties krijgen. Er was dan ook niemand die zei ‘gebruik aanhalingsteken wanneer mensen iets zeggen’ , ‘gebruik komma’s in zinnen en gebruik hoofdletters na een punt’. Niets daarvan.

Ik vraag me af, zijn er mensen die dit ook opvalt, of ben ik echt de enige die hier last van heeft? Daarnaast zou ik ook graag weten wat ik moet doen, een cliché verhaal dat ikzelf misschien niet leuk vind, of een verhaal dat ikzelf wél leuk vind maar andere waarschijnlijk niet?

Een verhaal dat jij zelf leuk vindt. Anders zul je na een tijdje waarschijnlijk niet meer echt zin hebben om door te gaan. En daarbij, je doet het nog altijd voor jezelf. Al snap ik dat het natuurlijk wel leuk is wanneer je leuke comments krijgt.

Mij valt het niet echt op eigenlijk.
Althans, als ik hier op GS kijk dan hebben de verhalen met slechte interpunctie/veel taalfouten ook minder reacties/volgers.

Maar schrijf alsjeblieft voor je eigen plezier! :slightly_smiling_face:

Hier op girlscene is het inderdaad wel van goede kwaliteit! Het meeste dan.

Tja, als veel mensen iets leuk vinden, wordt het veel gemaakt… Dus is het snel cliché. Maar schrijven moet je toch doen omdat je inspiratie hebt en het leuk vindt? Dan zou ik niet gaan schrijven om alleen volgers te trekken!

Verder kijk ik nooit op Wattpad, maar de weinige verhalen die ik een keer heb bekeken waren inderdaad slecht geschreven qua spelling etc. Maar goed, ik lees dus alleen hier op GS en als er veel spelfouten zijn, stop ik al snel.

Als je de verhalen die je schrijft zelf niet leuk vindt, krijg je ook minder inspiratie. En schrijf je dat met minder enthousiasme. En dat kan doorschemeren in je verhaal. Dan krijg je misschien nog minder volgers. Ik zou gewoon de verhalen schrijven die je leuk vindt. De meeste mensen kwamen het verst met aparte ideeën.

Ik zou zelf veel liever een verhaal lezen met goede grammatica etc
Het hangt inderdaad van je smaak af, maar ik zou zeggen: als je gewoon doorgaat gaan mensen je verhaal waarderen.