wat mag je nou precies doen als je 16 bent?

ik ben eergisteren 16 geworden, maar ik vroeg me af wat ik nu allemaal mag doen. ^foute verjaardag op me profiel^

mag ik gewoon een krat bier kopen? en alcohol, zolang het onder 5 %o is of iets anders? want ik snap wel dat ik nu alcohol mag kopen, maar ksnap gewoon niet precies wat wel en niet?

en, waar koop je Smirnoff (Ice)?
de lokale (kleine) C1000 heeft het niet, moet je dan gewoon naar een grotere winkel? of naar een slijterij?

alcohol tot 14,9 %
sigaretten
uitgaan
certificaat

maar hoeveelheid alcohol maakt niet uit ofzo? ik bedoel, ik ga me niet lam zuipen maar als ik veel zou willen kopen mag dt gewoon?

bedankt voor de reactie!

Volgensmij is het maximaal 2 glazen wat je op mag als je nog ergens heen moet rijden…

Zolang je drank onder de 14,9 % haalt maar het niet uit hoeveel flessen.

Hoe krom dat ook klinkt: ja.
Je mag alleen niet op straat drinken en als jouw ouders zeggen dat jij het niet mag mag het ook niet. (Zij zijn de baas tot jij 18 bent of langer wanneer jij langer bij hen in huis blijft wonen.)
Ook mag je je niet dronken in het openbaar vertonen.

Ja, zolang het maar onder die 14,9% is.

Niet dat jij daar veel aan heb met dat rijden : ’ )

Ik heb eigenlijk geen idee, dus up!
(ik word morgen 16 :grinning:)

dit dus
en als je dronken bent mogen barmensen je ook geen alcohol meer schenken

^
Ja, maar wanneer ben je dronken? Dat is echt een beetje een vage omschrijving altijd.

hihi i wanna know 2, ik wordt zondag 16 jeeeej!

't Vervelende is dat je dat bij de een heel goed merkt, en bij de ander totaal niet.

Inderdaad. Ik ben al maf als ik niets op heb.

ja dat is ook heel vaag! en er was laatst toch ook zo’n onderzoek dat je het bijna altijd mee kreeg van barmensen maar okee officieel mogen ze niet meer schenken als iemand dronken is maar de term is idd vaag ben ik met je eens

Hm, bij mij merk je 't niet. Ik merk vaak ook zelf niks van alcohol, totdat het ineens teveel is. Dan gaat 't niet goed. Dat duurt gelukkig altijd een tijdje, voor dat gebeurt zeg maar.

gewoon drank die je bij de supermarkten kan halen, bij de slijterijen moet je eigenlijk 18 zijn behalve dan drank onder de 14,9%

^
Sinds een paar weken mag je niet meer de slijterij in als je onder de 18 bent. (Bij de meesten dan.)

Ook is het zo dat je vaak samen moet legitimeren. Jij kunt dus geen alcohol kopen met een vriendin die 15 is. Ook niet als je vrienden met een groepje buiten blijven staan en het winkelpersoneel dit ziet.

• Zuipen
  • Roken
  • Uitgaan
    Zoiets? (:

Tsja ik heb geen idee eigenlijk
ben wel 17… maar ik haal die dingen nooit
maar upje dus
al denk ik dat het meeste hierboven al is verteld