wat leren/weten voor vmbo-t examen nederlands?

hoi meiden (:
dit topic mag dinsdag weer weg, maar moet het nu echt even weten.
ik heb het al in het examentopic 2010 gevraagd, maar daar word niet echt op mijn vraag gereageerd… en klasgenoten weten het ook niet, en m’n leraar nl reageert niet op mn mail.
dus weet iemand van jullie wat je moet weten/leren voor het examen nederlands? :grinning:
jullie zouden me heel erg helpen!

(ik hoef geen reacties van; had je maar eerder moeten vragen, want het is ook gewoon mn eigen schuld dat ik er weer op het laatste moment pas mee begin. dat weet ik wel dus hoeft niet nog eens te worden vertelt) :slightly_smiling_face:

alvast bedankt! :slightly_smiling_face:

oh ik quote mezelf :’)

:slightly_smiling_face:

Ik weet dat het op havo vorig jaar een tekst was met vragen daarover (begrijpend lezen) en een samenvatting opdracht over een tekst en ik dacht vmbo ook. Maar anders moet je even naar de examens van vorig jaar kijken?

misschien een solicitatiebrief schrijven?:stuck_out_tongue:
dat moest ik vorig jaar met vmbo…
havo is inderdaad teksten en samenvatting, dat heb k dit jaar… maar dat is meestal wel wat anders dan vmbo

oke bedankt voor de reacties (:
en bij ons is het ook teksten lezen, en daar vragen over beantwoorden, en een brief (of zelfs 2) schrijven.
maar ik dacht mss zijn er nog speciale dingen die je moet weten ofzo, aangezien veel mensen zo gestresst zijn dat ze niet goed genoeg hebben geleerd (zeggen ze)
ik heb nog helemaal niet geleerd, en ben niet eens zenuwachtig! :grinning:

Das wel een goed teken toch? (:

als je neit strest en niet leerd
wrrom maak je dan zown topic?

k heb zelf ook examen dinsdag
maar kga maandag pas ff leren
zo geen zin haha.

suc6 alvast (:

ja of juist niet ;p en dat ik het dan helemaal verkloot, maar komt vast wel goed! hoop ik

omdat ik nog wel van plan ben te leren, en dankje :slightly_smiling_face:

ja moet je inderdaad ook een brief schrijven want in het oude examen van 2009 moest je dat dus niet doen alleen een samen vatting van een tekst…

m’n zusje zegt dat je of een sollicatiebrief of formele - of een informele brief moet schrijven + een tekst

Tekstbegrip (dus vragen over teksten beantwoorden)
Samenvatting maken
Artikel schrijven (kan ook brief zijn)

Het is een beetje onduidelijk maar 3 van deze onderwerpen komen er in voor:

Zakelijk brief schrijven, artikel maken, samenvatten, en tekstverklaren.

hihi kom je lekker vroeg mee x]
wel raar da tje het niet weet/je hele klas het niet weet/lekker onduidelijk dan van je school!

maar ik weet het niet x]

Op examenblad.nl staat wat je moet leren.
(Voor havo iig, zal er voor vmbo ook wel opstaan)

oh wat ben ik blij dat havo tekstverklaring heeft

En samenvatten!
EN OMG we moeten zo!

Succes meiden! :slightly_smiling_face: