Wat kun je doen aan een onstoken ooglid?

Ikdenk dat mijn ooglid is ontstoken, want het is heel dik, en daardoor lijkt de ene oog kleiner dan de andere. het doet ook redelijk veel pijn als ik mn ooglid sluit.
Het is dus zegmaar zoiets maar danwel wat minder erg:

http://homepage.mac.com/omca/somca/nog/chalazion_files/image002.jpg

Wat kan ik hieraan doen, want ik vind het heel erg vervelend!

Volgens mij is daar niet heel veel aan te doen. Sowieso geen make up op doen, echt alles heel goed reinigen. Misschien even langs de apotheek of dokter vragen of ze 'n zalfje ervoor hebben of dat het vanzelf weg gaat?

Een ontstoken oog is eigenlijk altijd onschuldig. Vaak is het na een dag of vier ook weer over. Wanneer je ontstoken oog veel langer duurt wordt aangeraden om naar de dokter te gaan omdat er dan wat anders aan de hand kan zijn. Dit kan je doen wanneer je ontstoken ogen hebt.

* Houd je ogen goed schoon. Maak je oogleden s'ochtends en s'avonds schoon met een wattestaafje. Maak een wattestaafje nat en ga er mee langs je oogleden. Dit moet altijd van de buitenkant naar de binnenkant gebeuren.
* Wanneer je lenzen draagt, wordt aangeraden om deze even niet te dragen. Het oog geneest sneller zonder lenzen, plus dat lenzen je ontstoken oog extra kunnen irriteren.
* Heb je erg veel last van je onstoken oog, dan kan je een nat gemaakt washandje op je ogen leggen. Dit vermindert de klachten. Maak het washandje nat met warm water. 

Wat je niet moet doen: Ga niet met je handen in je ogen wrijven. Je kan je ontstoken oog hier extra mee irriteren plus er kan vuil in komen. Maar je kan ook de infectie aan je ene oog op je andere oog overbrengen. Als je eerst in je ontstoken oog zit te wrijven en daarna in je goede oog, dan kan deze ook ontstoken raken.

Ik ken dat, er is niet heel veel aan te doen behalve goed schoonhouden en er niet teveel aanzitten.

Wat wel eventueel kan zorgen dat het sneller weg is is oogcreme, vochtinbrengende (en meestal ook antirimpel) crème voor de huid rond je ogen. Dit hielp bij mij heel erg, was na een dag al weg dan. Het is helaas best wel prijzig spul, in een klein potje. Gewoon even naar de DA, wel een goed merk kiezen en anders kun je ook even vragen naar een proefje (die zijn gratis & ik deed daar ook best lang mee)

Bedankt voor de tips! kan het ook als je ijs op je ooglid legt wat sneller weggaan?
want het is maar dat ik morgen een feest heb en dat ik het dus ook het liefst zo snel mogelijk wegwil hebben, ik heb op dit moment even geen geld dus ik kan jammer genoeg geen zalfje etc kopen…

Mijn vriend heeft dat ook vaak! Hij kookt dan water en doet maakt daarmee een make-up watje nat en houdt het dan tegen zijn oog. Hij zegt dat het goed werkt.

Ik heb het zelf een paar keer gehad, maar als je naar de dokter gaat zal hij je waarschijnlijk een zalfje voorschrijven, en dat valt dus gewoon ondergeneesmiddelen, als dat goed is worden de kosten daarvan door je zorgverzekerraar gedekt.

Verder moet je zo min mogelijk aan je ogen zitten! Zoals gezegd hierboven kan je wel met een nat watttenstaafje af en toe je ogen reinigen, maar niet me je vingers gaan voelen of de zwelling al minder is!

Als ik een ontstoken oog had deed ik inderdaad ook een wattenschijfje in heet water en legde dat op mijn oog, ik heb geen idee wat er gebeurt als je ijs op je oog legd; nog nooit geprobeerd.
Succes ermee!

naar de dokter :astonished:

heb ik ook wel eens,water koken af laten koelen en dan in een eierdopje doen en in je oog gieten [prikt wel even].
je kan ook nog een zakje kamillethee af laten koelen en op je oog leggen ;]

Ik werd een keer wakker met een ontstoken oog. Het was helemaal dik en kreeg mijn oog bijna niet open. Normaal zou het geen probleem zijn, maar ik moest die avond op de foto…

Ik heb toen mijn oog goed gereinigt met water en er een koud washandje opgelegd om de zwelling tegen te gaan. Daarna je oog een beetje insmeren met vaseline of dagcreme of je huid niet uit te laten drogen. 's Avonds was bij mij de zwelling al weg. Net op tijd dus. Sowieso moet je geen make-up dragen.

Dit was natuurlijk voor een onstoken oog en geen ooglid, maar misschien werkt het.

Dokter misschien heeft hij wel een zalfje of zo.

had ik laatst ook, heb toen een zalfje gekregen van de dokter en binnen een week was t over! mocht geen lenzen of make-up :wink: