Wat kiezen voor vakkenpakket? HELP!

Hoi allemaal :slightly_smiling_face:

Ik zit echt met een probleem! Ik zit nu in de derde klas en ik doe mavo. We hebben een paar weken geleden een officiële blad gekregen waarop we moeten kiezen welke vakken wij voor volgend jaar willen en volgende week moet het al ingeleverd worden! Ik weet nu al zeker dat ik de sector economie ga doen en daarvoor is economie verplicht (duhh ;p). Ik heb echt helemaal geen interesses in natuurkunde, scheikunde of biologie dus dat valt allemaal af. Nederlands en Engels is gewoon standaard dus heb ik nu al 3 vakken, ik moet er in totaal 6 hebben. Na de mavo wil ik havo gaan doen en ik zit te twijfelen of ik c&m of e&m wil kiezen. Maar ik moet voor beide wel geschiedenis hebben dus nu nog 2 vakken. Als ik c&m wil doen heb ik frans nodig en met e&m heb ik wiskunde nodig dan kun je nu wel zeggen kies beide maar het probleem is dat ik eigenlijk ook maatschappijleer wil doen. En dan is er nog iets Je mag een 7de vak erbij doen als je een zeven gemiddeld staat en ik kan er een vak bij doen nu denk je zeker perfect kies dan wiskunde, frans en maatschappijleer maar ik wil ook muziek gaan doen, haha sorry ik ben een beetje ingewikkeld XD. Dus wat denken jullie dat het meest verstandigst is om te gaan kiezen? Ik denk dat nu al veel mensen gaan zeggen om muziek weg te doen maar muziek is echt mijn lievelings vak en ik sta er ook hoog voor dus dat gaat mooi mee voor mijn examen. Maar vertel alsjeblieft wat jij denkt dat het beste is. Bedankt!

Je moet kiezen waar je het meeste aan hebt als je havo wil gaan doen. Dus sowieso economie, geschiedenis.
Voor C&M heb je toch ook wiskunde nodig? Ik zou sowieso wiskunde doen, dat heb je bij veel studies nodig.
Daarnaast is het afhankelijk van de studie die je na de havo wil doen wat je erbij kiest. Muziek is leuk, maar in de bovenbouw heel anders (tenminste, bij mij wel).
Ik zou met je decaan overleggen wat het handigst is voor jou.

Ik zou inderdaad sowieso Frans en wiskunde kiezen! Op die manier zet je jezelf namelijk nog niet vast. Verder blijft dan inderdaad nog de keuze tussen muziek en maatschappijleer. Ik denk dat je simpelweg moet kijken wat jou het leukste lijkt, dus vooraal kijken of jouw interesse voor maatschappijleer opweegt tegen jouw liefde voor muziek. Heel veel succes nog, want ik merk dat als ik het zo typ dat het dan ineens zogenaamd allemaal super makkelijk lijkt, maar dat is het totaal niet. Dit soort dilemma’s zijn altijd lastig.

Hey!,

Zelf zit ik in 4 MAVO en ben ook van plan om 4 HAVO te gaan doen.
En zelf ga ik hoogwaarschijnlijk E&M kiezen.

Als je iets met economie wilt doen, ga voor E&M, want die heeft Wiskunde en dat is vaak wel handig voor je vervolgopleiding.
En ik denk dat je eigenlijk niet veel aan Muziek hebt in je vervolgopleiding.
Ik zou Frans kiezen.

En nog een tip: praat met je decaan en je ouders hierover!

Alvast veel succes!

frans wiskunde en muziek want maatschappijleer is kut

Nou dan zou ik kiezen voor frans wiskunde en muziek. Maatschappij, geen idee wat je daar aan hebt. Wiskunde zou ik echt sowieso kiezen want het is denk ik moeilijk om een jaar geen wiskunde te hebben en dan ineens op havo 4 niveau verder te gaan.