Wat kan zelfstandiger? Duits of Frans.

Hey,

Ik moet een profiel kiezen en nadat ik heel lang getwijfeld had of ik Duits of toch Frans wilde, besloot ik ze maar allebij te nemen, op aanraden van mijn leraren. Maar ik kan maar één van de twee vakken in mijn ‘vaste pakket’ en dan de ander als ‘extra vak’.
Voor een extra vak moet je veel meer zelf doen. In plaats van dat alles je aangeleerd wordt door een leraar, moet je het jezelf aanleren. Ik weet niet precies hoe zelfstandig het nou allemaal moet, maar ik weet in ieder geval dat ik één van de twee vakken moet kiezen als een vast vak, en één als extra vak.
Dus nu is mijn vraag aan jullie: Wat denken jullie dat ik als ‘extra vak’ moet kiezen. Is Duits makkelijker om jezelf aan te leren of Frans?

Alvast bedankt!

Ikzelf heb Duits moeten bijspijkeren en was een tijdje terug voor mijzelf aan Frans begonnen. Persoonlijk vind ik Frans makkelijker om zelfstandig te leren.

Dank je! Ik zal het onthouden. Ik sta momenteel ook wat beter voor Frans (maar dat kan ook door mijn lerares Frans komen haha) maar ik wil gewoon niet dat ik straks heel veel moeite heb met dat extra vak of zo.

Duits lijkt wel meer op het Nederlands, maar er zijn meer regeltjes in het Duits. Ik zou ervoor kiezen op Frans meer zelf te doen. De Franse grammatica is vrij easy, in het Duits zijn er veel meer valkuilen en regels.

Ik denk toch wel echt Duits, in tegenstellig tot wat anderen hier zeggen. Merk bij mezelf dat ik veel meer aan mijn Frans leraar heb dan aan die van Duits. Maar moet je bij jullie dan meteen je extra vak op afstand volgen? Ik neem ook allebei en dat kan gewoon ingeroosterd worden.

Ik vind de franse grammatica altijd heel moeilijk haha. Duits veel minder moeilijk, is gewoon een kwestie van onthouden.

Ik denm dat het écht heel erg aan jezelf ligt. Ik heb ook een vakkenpakket gehad met Duits en Frans erin en ik merkte dat ik de twee talen door elkaar begon te halen, omdat ik in allebei zoveel les kreeg. Ik denk dat je voor het meer zelfstandig leren de taal moet nemen die je het beste ligt. Probeer wat dingetjes op youtube op te zoeken in allebei de talen en kijk wat je het makkelijkst kan verstaan bijvoorbeeld.

Je moet zelf inroosteren maar een deel moet je meteen zelf doen ja.

Ik heb dit jaar nog allebei de talen maar ik zat dus al heel erg te twijfelen omdat ik ze allebij vrijwel even leuk en even makkelijk/moeilijk vind haha.

Ik zal het er trouwens nog wel even goed met mijn leraren over hebben want ik krijg hier veel gemengde reacties. Wel heel erg bedankt iedereen!

Ligt eraan wat je meer ligt… Ik heb zelf duits altijd een stuk makkelijker gevonden om te leren. Het is een taal met veel regeltjes, maar dat maakt het dan ook wel weer makkelijker om te leren vind ik.

Ligt echt aan jezelf denk ik, maar ik had Frans als extra vak en dat ging echt prima. Heb veel zelfstandig gedaan en ging niet vaak naar de lessen, vond ik alleen maar fijn.

Bij ons maakt het geen verschil welk vak je als extra vak doet want bij beide krijg je gewoon je eigen lesuren en evenveel zelfstandigheid, hulp etc. Wat gek dat dat bij jullie anders is.

Ik heb zelf Duits en merk echt dat het goed te doen is om dit zelfstandig te leren. Als ik een keer een les mis heb ik weinig van de lesstof gemist want het is makkelijk in te halen.

bij mij op school wordt je extra vak gewoon ingeroosterd en je moet daar ook gewoon verplicht heen. als je ervoor kiest om een extra vak te nemen, dan moet je daar ook wat voor doen en naar de les komen.
maar ontopic, ligt eraan wat jij moeilijker vindt. ik had echt een grafhekel aan frans, duits ging nog wel. ik denk dat zoiets echt persoonlijk is.

ik heb ook allebei, en ik weet eigenlijk niet wat je beter zelfstandiger zou kunnen… ik zelf zou frans doen, agz dat mijn beste vak is en die grammatica is niet moeilijk (vind ik) en je krijgt meer leesteksten enzo en dat is meer een kwestie van kunnen. Bij duits heb je denk ik wel wat uitleg nodig bij naamvallen, dus ik zou frans als extra doen!

maar ben je verplicht een extra vak te doen? of wil je gewoon heel graag beide talen?

ikzelf vind duits makkelijker om jezelf aan te leren, maar het ligt aan de persoon.

Het ligt inderdaad aan wat je ligt, maar de Franse grammatica vind ik over het algemeen makkelijker dan de Duitse, en je kunt de Franse grammatica jezelf goed aanleren vind ik. De Duitse naamvallen zijn best wel uitgebreid, dus als ik zou was zou ik voor Frans gaan.

frans, want de grammatica daarvan is een stuk makkelijker, vind ik. ik heb nu zelf duits en frans, op vwo, en de duitse grammatica is echt killing, dus daar heb je wss wel uitleg van een leraar bij nodig.

duits, ik heb altijd al moeite gehad met frans.

Dat hangt echt van de school en van jou af. Ik moet zelf zeggen, aangezien ik beide studeer, dat ik liever Frans zelfstandig zou doen. De Duitse grammatica zit lastiger in elkaar, in het Frans zijn er wel een heleboel kleine regeltjes maar dat is voornamelijk stampen.
Op mijn middelbare school werden aan Duits hogere eisen gesteld dan aan Frans, dus dan zou ik ook voor Duits kiezen. Gewoon even informeren wat je in de bovenbouw allemaal moet doen voor de vakken, dat lijkt me het handigst.

En hartstikke goed van je dat je allebei gaat doen!

Oh, wat vreemd zeg dat je een extra vak zelfstandiger moet doen.
Ik had op de middelbare ook een extra vak en daar kreeg ik gewoon normaal les in.
Persoonlijk vond ik Duits makkelijker te verstaan en te spreken, maar Frans makkelijker te leren qua woordjes en grammatica.