Wat je vind mag je houden of eerlijkheid?

Zie ik het iemand laten vallen, dan geef ik het terug. Vind ik het op straat, dan neem ik het gewoon mee.

Tja, je moet met jezelf beginnen he. Oog om oog, tand om tand (en dan zelfs bij iemand die er totaal niets aan kan doen dat jouw fiets door iemand werd gestolen) is een beetje een achterhaald principe, zeg nu zelf.
Bovendien, mijn fiets is vorig jaar ook gestolen. Mijn nieuwe staat driedubbel op slot. Als je een beetje moeite doet, overkomt het je niet meer.

Dit soort kwesties vind ik altijd heel makkelijk op te lossen door jezelf te verplaatsen in de ander. Zou jij willen dat iemand het teruggaf? Ja. Dus dat doe je dan ook.

Wat had ze dan moeten doen? Tien procent van dat geld afgeven terwijl zij ervoor gewerkt heeft?

Ik snap wat je bedoelt, maar het is toch niet raar dat ze wat verwacht? Dat mag best als je iemand z’n TIENDUIZEND gulden terugbrengt. (:

Maar verder, als ik op straat geld zou vinden, zou ik het teruggeven als ik zie wie de eigenaar is. En een portemonnee ofzo moet je natuurlijk altijd naar de politie brengen. Zou het zelf ook echt niet leuk vinden als iemand het geld eruit haalt 'm vervolgens ergens weggooit.

Teruggeven, sowieso. Of als ik iets op de grond vind, pak ik het gewoon niet. Ik ben niet zo laag dat ik dingen pak/meeneem wat niet van mij is.
Kom nou.

:face_with_raised_eyebrow: Ik vind jouw denkwijze een beetje apart

Als ik iemand iets zie laten vallen zou ik het teruggeven, als ik geld vind onder de 20 euro houd ik het zelf als ik iets boven de 20 euro zou vinden zou ik het naar de bank brengen

Pfoe ik kan wel zeggen dat ik het terug zou geven, maar er is een kans dat ik het zou houden.

Dit is makkelijk.

Als ik zie wie het verloren heeft dan geef ik het natuurlijk terug. Als ik niet zie dat iemand het verliest dan hou ik het :stuck_out_tongue:

Als ik geld op straat zou vinden zou ik het meenemen, tenzij ik zie dat iemand het verliest dan zou ik het natuurlijk teruggeven.
Andere spullen zou ik bij de winkel/politiebureau afgeven.

teruggeven ja.

mijn vriend verloor een keer zijn portemonnee, met 20 euro contant en al zijn pasjes. die avond kwam de politie aan de deur, met zijn portemonnee die hij verloren was. dat vond ik zo lief, van die mensen die dat ding aan de politie hadden gegeven. echt een geweldige daad.

Als ik het op straat vind, houd ik het. Als ik zie dat iemand het verloren heeft, geef ik het terug. Als ik iets vind in een winkel/bios ofzo dan geef ik het aan het personeel.

Ik heb een x bij de bios een supermooi mango tasje gevonden en dit zat erin: blackberry, portomonnee, id-kaart, rijbewijs en 5 euro. Toen wilde ik eigenlijk de 5 euro pakken en de rest gewoon aan de medewerkers geven :blush: Maar ik kende dat meisje vaag dus dat heb ik maar niet gedaan haha.

Ik hou het gewoon

Moeilijk :’) Nouja, eigenlijk niet, want het ligt heel erg aan de situatie. Als ik een volle portemonnee zou vinden, dan zou ik naar de gegevens kijken en diegene opbellen. Ik zou het nooit bij een winkel of bij de politie achterlaten, want ik weet uit ervaring dat ze daar ook niet altijd even eerlijk handelen.
Als ik echter gewoon alles geld zou vinden, dan zou ik het wel houden, behalve als ik echt zie dat iemand het daadwerkelijk kwijtraakt.

Ooit had mijn moeder een portemonnee gevonden en er stond een vrouw naast die er ook op aasde. Dus toen mijn moeder die portemonnee opraapte, zei die vrouw: zullen we de winst delen? Dus mijn moeder heeft dat wijf gezegd dat ze maar weg moest gaan, ze was van plan het naar de politie te brengen maar dat zei ze niet tegen haar. Is dat wijf gewoon zelf naar de politie gegaan en heeft gelijk verteld dat mijn moeder een portemonnee had gevonden, alleen uit afgunst. Als mijn moeder haar vertelde dat ze de helft mocht hebben ofzo, had ze gewoon haar bek gehouden. Bah, wat voor mensen je wel niet op de wereld hebt.

In jouw situatie had ik hem gewoon gehouden. Ik bedoel, bij de winkel achterlaten heeft vaak weinig zin. Je kan ook je telefoonnummer bij die winkel achterlaten mocht er iemand terugkomen voor die ketting. Word je dan niet gebeld, tja, gefeliciteerd met je nieuwe vondst.

Als geld of iets anders, waarvan de eigenaar niet/heel moeilijk terug te vinden is, gewoon op straat ligt neem ik het mee.
Anders geef ik het terug of breng ik het naar het politiebureau of zo.

^Hoezo weinig zin? :stuck_out_tongue: Als ik iets kwijt ben in de stad (mits het een beetje belangrijk is) ga ik wel altijd langs de winkels en dan ben ik heel blij als ik daar kom en iemand heeft het aan het personeel gegeven :slightly_smiling_face: Is me al minstens 10 gebeurd dat ik iets vergeten ben en 7/10 keer heb ik het weer teruggekregen van het winkelpersoneel.

geld niet, behalve als ik zie dat iemand het verliest. ik vond ooit een briefje van twintig in de goot. het is niet te achterhalen van wie het is, dus dan vind ik dat het op het moment dat ik het vind van mij is. als ik het laat liggen pakt of iemand anders het, of het verregend. en als ik het naar de politie breng, komt er waarschijnlijk toch niemand voor.
waardevolle spullen als een id of sleutels ofzo breng ik wel naar de politie of ik geef het in de winkel waar ik het vind af of ik neem het mee naar huis en zet een advertentie in het plaatselijke nieuwsblaadje/hang een briefje op in de supermarkt.
spullen als een ketting of een armband. tja, dat is ook niet te achterhalen van wie het is. als het duur is/er duur uitziet, dan breng ik het wel ergens, maar als ik een armband van de h&m ofzo zie van een euro of vijf dan houd ik die gewoon. wie gaat er nou stad en land afzoeken voor zo’n armband?? grote kans dat zo’n ding over een jaar nog steeds bij de politie ligt. kan ik hem toch beter omdoen, of niet soms??