Wat je vind mag je houden of eerlijkheid?

Hey meiden,

Iedereen heeft vast wel een keer meegemaakt dat je iets vind op straat/winkel etc.
bijvoorbeeld : Je ziet dat iemand per ongeluk een briefje van 50euro laat vallen op straat.

Wat zou jij dan doen : Het briefje zelf oprapen en terug geven aan diegene of het briefje in je eigen zak stoppen?

Ik vraag dit jullie omdat ik vandaag ongeveer een soortgelijke situatie heb meegemaakt.
Ik was met een vriendin aan het winkelen. Ik zag een leuk broekje en ging naar de pashokjes. In het pashokje waar ik zat trof ik een erg mooie ketting aan van Mi Moneda aan.

Aan de ene kant dacht ik : Wauw ! die is wel mooi ik zou het best willen hebben. Maar aan de andere kant dacht ik : Het is niet eerlijk want, iemand is de ketting verloren en is nu waarschijnlijk helemaal in paniek. En ik dacht ook meteen aan mijn nieuwe ring die ik ook voor geen goud zou willen missen dan zou ik het ook fijn vinden als iemand hem eerlijk zou terugbrengen.

Na niet lang nadenken besloot ik om de ketting aan het winkelpersoneel te brengen. Ik hoop dat de ketting inmiddels weer terecht is bij de eigenaar.

Maar nu ben ik benieuwd,
Wat jullie in z’n situatie zouden doen? (eerlijk!)

Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Ik zou het teruggeven aan de eigenaar, zelf zou ik het ook fijn vinden als iemand anders dit zou doen als ik iets zou verliezen.

eerlijk? er zijn van mij 4 fietsen gestolen ter waarde van 500 euro.
2 x zijn er telefoons van me gestolen ter waarde van ± 450 euro.
op vakantie is mijn tas gewoon van mijn lichaam afgesneden ( met een mes ). en ineens had ik geen tas meer: er zat 90 euro in + een telefoon en camera.

vraag nu nog maar eens of ik 50 euro zou houden als ik hem zou vinden…
ja dat zou ik doen, tenzij een oud vrouwtje etc. het liet vallen als ik erachter liep. (:

ik zou het teruggeven .
elke keer als ik anders die ketting bijv zou dragen zou ik er een rotgevoel bij houden, zou ik ook hebben met geld dat ik gevonden heb terwijl ik heb gezien wie het liet vallen.
dus ik breng het toch maar terug. xd

Eerlijkheid is het best (:
Ikzelf zou later nogal een schuldgevoel krijgen omdat het toch van iemand anders is die er misschien wel heel veel waarde aan hecht.

Als iemand het zou laten vallen dan zou ik het teruggeven, zie ik het liggen op straat neem ik het echt wel mee hoor.

Ik vond een keer in een cafe een briefje van 50 euro op de grond, heb t gewoon in mn zak gestopt, ik ga echt niet aan mensen in de buurt vragen of t van hun is, iedere gek kan ja zeggen x’)

Wow dan heb je echt veel pech :open_mouth:

Teruggeven! Want het is niet van jou!

Over dat schuld gevoel dat zou ik ook hebben achteraf want ja misschien heeft het wel een emotionele waarde voor iemand. Ikzelf zou het ook niet leuk vinden :stuck_out_tongue:

Als ik geld op straat zou zien liggen zou ik het houden. Als ik een portemonnee of iets ander waardevols op straat zou zien liggen zou ik het naar de eigenaar brengen of naar het politiebureau.

Als ik bij dat briefje bijvoorbeeld zou zien van wie het is dan zou ik het teruggeven, zoniet dat houd ik hetzelf. Ik heb een keer met collega’s in een bakkerij waar ik toen werkte 50 euro gevonden, die hebben we verdeeld xD En een keer in de stad op straat 15 euro. Dan ga je niet rondvragen of het van iemand is want iedereen kan zeggen dat het van hem of haar is. (zoiets stond ook al hierboven, maar ach x] )

ik ben degene die zou terug geven

…Dus? Je moet niet altijd iets terug verwachten als je ‘het goede’ doet. Wees dan in ieder geval blij dat ze je uberhaupt bedankt…

Ik zou het ding/het geld toch niet kunnen gebruiken of uitgeven. Zou me er veel te schuldig over voelen.

Ik zou het sowieso niet aan het winkelpersoneel geven, ik geloof er weinig van dat zij het eerlijk terug zouden geven als de gene die het kwijt is er naar vraagt (vriendinnetje van mij had haar buddha to buddha en complete pandora armband laten liggen in een zonnebankcentrum, ze waren de laatste die daar weg zijn gegaan en ‘niemand’ heeft wat gevonden… right…)
Ik zou het denk ik houden als ik niet weet wie het heeft laten liggen. Als ik zie dat iemand geld laat vallen geef ik het zeker terug.

Ik ben in deze dingen echt heel eerlijk,
maar met bijvoorbeeld een tientje ga ik niet naar het politiebureau ofzo,
dat heeft ook geen zin.
met 50 euro zou ik dat denk ik wel doen., stel het zijn hele arme mensen die het verliezen…
maar ook met kassafouten ga ik altijd terug, of het nou in mijn voordeel is of juist niet.
Maar, laatst was ik in de Hema met een vriendin, en daar hadden we twee broodjes gekocht. Het meisje had het ene broodje als een goedkoper broodje aangeslagen, en daar kwamen we later pas achter. Toen gingen we terug om het te zeggen, maar doet zei het meisje heel arrogant dat ze het toch echt wel goed gezien had hoor, wij zaten fout. Nou, dan ga ik daar ook niet meer tegen in hoor, dan heb ik mijn best gedaan. (:

@ pevensie, ja echt verschrikkelijk!! dat mensen aan andermans spullen zitten… als je het nou verliest, stja niets aan te doen, maar mn tas was gwn los gesneden ( in mallorca) voor als er mensen heen gaan!! doe een nek tasje om, je bent zo alles kwijt… en ja old dutch fietsen zijn er serieus 4 van me van gestolen!! echt heeeeeel frustrerend, gewoon scooiers!!!

Dit.

Ik had een keer mijn portefeuille laten vallen toen ik net uit de supermarkt kwam, ik had het niet eens door, gelukkig waren er twee meisjes achter mij die het hadden gezien en het teruggaven…