Wat is nou het grote verschil tussen HBO rechten en WO rechten?

Heee allemaal,
Ik heb me een aantal maanden terug ingeschreven voor WO rechten in Tilburg en nog voor de lotingsuitslag te horen gekregen dat ik sowieso was aangenomen (ivm minder aanmeldingen dan plaatsen). Uiteindelijk heb ik me toch uitgeschreven omdat ik helemaal gestrest raakte bij het idee dat ik naar de uni moest (zeker nadat ik de boeken had gezien van een vriendin). Heb mijn VWO namelijk maar net gehaald en ik had daar al moeite met de hoeveelheid leerstof. En dat is dus helemaal niks vergeleken met rechten :stuck_out_tongue: Ook stond ik niet helemaal 100% achter mijn keuze en daarom neem ik aankomend jaar een tussenjaar. Ik zit er wel aan te gaan denken om na dat tussenjaar HBO rechten te gaan doen.
Maar wat is nou het grote verschil? Ik weet dat je met HBO geen togaberoep uit kunt oefenen, maar welke kanten kan je er dan wel mee op?

je kan na hbo rechten niet meteen een master doen. soms kan je de pre master tijdens de minor doen,maar meestal moet je die (deels) daarna doen. zonder master kan je bepaalde beroepen (o.a. advocaat) niet uitoefenen en word je voor sommige banen niet aangenomen. maargoed, dit zei je zelf al. je hebt een stage van een halfjaar en sowieso duurt de bachelor een jaar langer. je gaat waarschijnlijk iets minder diep in op de stof en het tempo ligt iets lager, je hebt meer onzin zoals projecten en onnodige verslagen en tentamens. je kan bij gemeentes werken, als juridisch medewerker o.i.d. bij een advocatenkantoor, juridisch medewerker bij bedrijven, bij verzekeraars, immigratiedienst, sommigen werken bij de belastingdienst, jeugdzorg.

je kan allerlei kanten op, maar de meeste werkgevers zullen liever iemand hebben die wo rechten heeft gedaan. ik raad je wel aan gewoon wo rechten te doen… er zijn al zo weinig banen in de juridische sector, je vergroot je baankans er gewoon heel erg mee. aan de hoeveelheid stof wen je echt wel. als ik jou was zou ik gewoon wo rechten proberen en als het niet heel goed gaat of het blijkt net te lastig te zijn is het meestal niet zo lastig om alsnog naar hbo rechten over te stappen.

-

Eens

Heb hele slechte verhalen gehoord over de baankansen van hbo’ers Rechten. Niet dat in deze tijd de baankansen voor WO’ers heel hoog zijn, maar ik hoorde dat hbo’ers in deze branche echt een ‘lachertje’ zijn.

Zonde dat je je toch hebt uitgeschreven. Je had het in ieder geval kunnen proberen.

Klopt, ik had het idd kunnen proberen. Maar ik wou in de 4e klas terug naar de havo omdat ik vwo te zwaar vond. Dit mocht niet van school, dus zat er niets anders op dan op het vwo te blijven, wat ik uiteindelijk ook gehaald heb (met niet zo’n hoge cijfers). Dus ik ben echt bang dat ik de uni gewoon niet aankan…

Ik kan je niks wijsmaken over de studie zelf, maar wel mijn eigen ervaring met het HBO.
Ik was in 2012 zelf van het vwo geslaagd met allemaal net wel/net niet 6ejes. Het heeft mij ook moeite gekost en mij werd er in de vierde aangeraden om naar het havo te gaan. Ik was daar te eigenwijs voor en ging dus door met het vwo.
Na mijn vwo wilde ik geneeskunde doen, maar werd hier vorige jaar helaas voor uitgeloot. Ik ben daardoor HBO-verpleegkunde gaan studeren. Hartstikke leuk, maar ik zette een stap binnen en merkte gelijk dat het niveau een stuk lager lag, dan wat ik het op het vwo heb meegekregen.
Je hebt met je vwo zo’n grote voorsprong, dat ik zelfs op het HBO het eigenlijk simpelweg makkelijk vond. Zelfs met mijn minimale punten. Je bent op een bepaald denkvermogen opgeleid, die havo mensen pas tijdens hun hbo meekrijgen (denk ik dan)
Hierdoor heb ik de keuze gemaakt om nog een keer in te loten voor geneeskunde. Ik ben dit jaar ingeloot en kijk met plezier uit naar wat meer uitdaging. Wat dat miste ik echt op het HBO.

Hopelijk heeft het jou een beetje geholpen en wens jou succes met je keuze! Als je vragen hebt kan je 't altijd stellen :wink:

Waarom stond je niet helemaal achter je keuze? Omdat je bang was dat het te moeilijk zou zijn of omdat rechten je niet echt aanspreekt?

Ik zou me geen zorgen maken over de moeilijkheidsgraad INDIEN rechten je wel echt interesseert. Je moet zelfstandig kunnen werken en als de studie je niet interesseert zal daar (denk ik) niks van komen. Je moet inderdaad veel lezen dus je moet wel echt gemotiveerd zijn.

Persoonlijk vond ik VWO moeilijker dan WO rechten. Ik haal nu dan ook hogere cijfers dan waarmee ik mijn VWO diploma heb gehaald. Ik denk dat rechten niet echt een moeilijke studie is, maar wel een studie waar je veel tijd in moet steken. En als je er niet zo veel tijd in wil steken kan je ook leren om slim te leren, dat doen sommigen ook.

Kan je je weer inschrijven? Als je het echt wilt en het niet erg vindt om veel te lezen, zou ik je absoluut aanraden WO te doen. dat is ook de enige manier om er achter te komen of het inderdaad te moeilijk is! Maar ik zou zelf liever vier jaar keihard werken en dan een opleiding hebben waar je echt wat mee kan, dan iets makkelijkers doen waar je direct veel minder mee kan! Beter WO rechten met lage cijfers, dan HBO rechten met hog :slight_smile: