wat is het verschil tussen een psycholoog en een therapeut?

hellooo,
ik ben dus Marianne.
enne, ik ben depressief en voel me vaak kut.
ik wil graag praten met iemand anders dan mn moeder.
ik weet alleen het verschil niet tussen een psycholoog en een therapeut.
ik hoopte dat jullie me konden helpen zodat ik zo snel mogelijk uit die dip kom…

alvast bedankt (:

xxxx

Een psycholoog is iemand waarbij je in therapie gaat. Dus in principe is een psycholoog gewoon een therapeut. Je huisarts kan je helpen om je door te verwijzen naar een psycholoog, want zonder verwijzing kan je daar niet terecht. Sterkte in ieder geval! Hoop dat je hier wat aan hebt.

zie google.

Je hoeft niet via je huisarts te gaan hoor. Als je gewoon een afspraak maakt met een psycholoog raak je ook binnen. Het kan wel gebeuren dat je erg lang moet wachten tot je op consultatie kan gaan want psychologen zijn vaak volgeboekt. Ik spreek trouwens uit ervaring (;

als je via de huisarts gaat krijg je volgens mij eerder de sessies vergoed.
hij kan je ook een goede psycholoog aanraden.
dus ik zou als ik jou was via de huisarts gaan.

Sessies krijg je zowiezo vergoed, maar je moet een brief aanvragen (bij de psycholoog zelf geloof ik) en dat binnenbrengen bij je ziekenfonds
dan krijg je een deel terugbetaald

Volgens mij bedoel je het verschil tussen een psycholoog en een psychiater. Een psycholoog geeft alleen therapie, en een psychiater geeft minder therapie en schrijft meer medicijnen voor. Als een psycholoog medicijnen voor wilt schrijven, moet dat via de huisarts of psychiater gaan, omdat een psycholoog geen medicijnen uit mag schrijven.

Volgens mij moet je wel eerst langs de huisarts. Die geeft een een doorverwijsbrief, en daarna kan je pas bij de psycholoog in het ziekenhuis terecht. Er zijn ook particuliere psychologen, en misschien kan je daar zonder eerst een huisarts bezoek terecht.
En trouwens, zonder huisarts bezoek of bij een particuliere psycholoog krijg je minder snel vergoed -eigen ervaring-.

Haha nou ik ook. Bij mij zeiden ze dat dat niet zonder verwijsbrief kon! Maargoed, ik ben gelukkig weer uit therapie. Ze vergoeden iets van 8 sessies…

Is dat niet hetzelfde?

Ik ging altijd gewoon naar de kinderpsychologe in het ziekenhuis.

Volgens mij moet je dan binnen in het ziekenhuis doorverwezen zijn, dus bijvoorbeeld door een kinderarts, en niet door de huisarts. Of althans, zo ging het bij mij. In het ziekenhuis kon ik alleen terect vanuit binnen het ziekenhuis.

Haha ja dat klopt denk ik wel. Maar ik was 9 en ik had last van paniekaanvallen, maar ik liep al bij een kinderarts vanwege mijn diabetes. Dus ik weet het niet eigenlijk, maar ik heb er iets van 4 jaar gelopen voor allerlei problemen. :stuck_out_tongue:

Ik heb eigenlijk geen verstand van die onderwerp dus ik heb geen idee of je verwijzing van de huisarts nodig hebt… upje dan maar.

Ja dat was bij mij ook het geval :slightly_smiling_face: Maar later was ik een keertje vanwege een depressie naar de huisarts gegaan, en toen kon ik niet meer terecht in het ziekenhuis, dus ging ik naar een particulier.

Er is ook iets van dat de 1 mag wel medicijnen aan je voor schrijven en de ander niet. Ik ben vergeten welke nou wat doet haha.

Psycholoog niet, psychiater wel.

Oke (:

Aha zo. Wat vond jij prettiger? In het ziekenhuis of bij een particuliere psycholoog?

Ik twijfel de laatste tijd of ik naar psycholoog moet gaan, ik zit niet zo lekker in mijn vel. :grin:

Ik denk dat het in belgie anders verloopt dan in nederland. Hier in belgie kan je zonder doorverwijzing naar een psycholoog gaan

Die in het ziekenhuis waren echt kinderpsychologen, ik was ook nog redelijk jong toen. Maar eerlijk gezegd vond ik ze niet zo goed, ze kwamen eigenlijk altijd met dezelfde adviesen. Ookal had ik niet echt iets “groots”, ik werd een beetje behandeld als patient.
De particuliere psycholoog waar ik bij ben geweest, is zelf ook 30 jaar depressief geweest, zij wist écht wat ik doorging, en die ziekenhuisvrouwtjes wisten het uit boeken. Dat was voor mij belangrijk, je kan iemand echt goed begrijpen wanneer je het zelf hebt meegemaakt. De particuliere psycholoog had minder gestudeerd, maar ze is me veel beter bevallen. Het is eigenlijk moeilijk, elke is anders. Oh, meestal is er trouwens wel een intake-gesprek, je kan hierbij bekijken of eentje je bevalt, en anders kan je naar een andere gaan. Naar mijn idee moet het wel meteen goed klikken…

Ik heb dat de laatste tijd ook weer! Ik ben een paar jaar echt zwaar depressief geweest, dat is nu gelukkig weer voorbij, maar nu heb ik een soort van stemmingswisselingen… Het ene moment ben ik redelijk vrolijk, en het andere moment valt het hele kaartenhuis in een en is alles een ontzettende chaos… Verder heb ik de laatste tijd een ontzettend laag zelfbeeld opgebouwd (of juist afgebouwd, hehe) en een beetje een eetprobleem ontwikkeld… Maar ik zit nu een beetje te twijfelen of het wel nodig is, en dat het niet weer oké gaat wanneer ik weer een normaal ritme heb als ik naar school ga…

Bedankt voor je advies! Zelf vond ik mijn kinderpsychologe wel goed, maar het viel me wel op dat ze aan sommige problemen geen aandacht besteedde. Ik heb wel een gezegd, na heel lang praten, dat ik dood wilde. Dat is natuurlijk niet normaal voor een 11-jarige, maar mijn ouders waren gescheiden net en er waren allemaal problemen dus ik was het toen zat. Maar ze zei dat ik het gewoon ‘uit mijn hoofd moest zetten’ zoiets, dat vond ik toen wel vreemd eerlijk gezegd. Maar verder ben ik altijd wel tevreden over haar geweest.

Ik vind wat jij noemt ook wel belangrijk ja, inleving en ervaring is misschien wel beter. Bovendien niet alles gaat zoals het in die boeken staat.

Als ik jou zo hoor komt het wel herkenbaar voor, ik heb ook stemmingswisselingen, en ook hoe ik over mezelf denk. Mijn zelfbeeld wisselt heel erg. Als ik jou was zou ik misschien wel weer naar die psychologe gaan, helemaal zoals je zegt, dat je een beetje een eetprobleem ontwikkeld. Ik zou er heen gaan voor het uit de hand loopt!

(zo hee vet verhaal maarja xD)

bedankt meiden!
hier heb ik echt wat aan!
vind het alleen wel doodeng om er naar toe te gaan.
ik ga morgen denk even kijken of ze bij het riagg ook psychologen hebben. In vlaardingen dan.
weet iemand dat?

xx