Wat is Havo, Mavo,...?

Ok, jullie zijn mijn laatste hoop :grinning: Ik ben dus wanhopig op zoek naar een uitleg over het Nederlandse schoolsysteem. Ik van Belgie, maar doe Open Universiteit (Nederland) en nu hebben we een taak gekregen waarin verschillende niveaus vergeleken moeten worden, maar ik heb heel internet al afgezocht, maar raak er niet wijs uit!

Wat ik wil weten is: Wat is het verschil tussen Havo, Mavo, Vwo, hbo, Mbo,…?
Ik kan er echt niet aan uit, dus ik zou het heel lief vinden als iemand mij zou willen helpen!
Groetjes x

Na de basisschool ga je naar de middelbareschool en kan je uit verschillende niveau’s kiezen (van hoog naar laag): VWO, HAVO, VMBO-T, VMBO-K, LWOO ← Volgens mij.
Als je na je middelbareschool verder wilt leren kun je naar het Mbo, Hbo en als je het VWO gedaan hebt kan je ook nog naar de Universiteit.

Kan het niet heel goed uitleggen maar ik heb het geprobeerd. Kun je het trouwens nergens op internet vinden?

Havo, Mavo en Vwo zijn van de middelbare school. Mavo bestaat eigenlijk niet meer, dat is nu GTL en dat is het hoogste van het VMBO. Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. Na het VMBO kan je naar het MBO, Middelbaar Beroeps Onderwijs. Havo is net iets hoger dan GTL, dit is het Hoger Algemeen Voorbereidend Onderwijs, hiermee kan je naar het HBO, Hoger Beroeps Onderwijs. Vwo is weer hoger dan Havo en daarmee kan je naar de universiteit.
Als je het nog niet snapt, gewoon vragen.

Nouja ik weet niet hoe in Belgiƫ alles heet, dus ik kan het niet vergelijken :stuck_out_tongue:
Maar ā€˜van laag naar hoog’ heb je op de middelbare school: vmbo, havo, vwo
Het vmbo heeft nog verschillende niveaus: vmbo-t (theoretisch), vmbo-gl (gemengde leerweg) en vmbo- … (dit weet ik even niet, het is praktisch in ieder geval)
En op het vwo kan je kiezen om Latijn/Grieks te doen. Als je dat wel doet is het gymnasium, anders is het atheneum.

Daarna moet je een vervolgopleiding kiezen: mbo, hbo of wo (universiteit)
vmbo gaat naar mbo, havo naar hbo, vwo naar wo
(En je kan natuurlijk ook hbo ga doen na het vwo, of mbo na de havo, maar je snapt het zo wel denk ik ^^)

Hoe gaat het schoolsysteem in Belgiƫ dan?

Havo = stroom 5
mavo = stroom 4

Oh bedankt allemaal! Ik ga het eens lezen en kijken of ik er nu iets van begrijp :slightly_smiling_face: In Belgie ga je na het lager naar het middelbaar (12 jaar) waar je kan kiezen uit: ASO, TSO en BSO (van hoog naar laag). Dit is Algemeen Secundair Onderwijs, Technisch Secundair Onderwijs en Beroeps Secundair Onderwijs. En daarna kan je universiteit of hogeschool gaan volgen :slightly_smiling_face:

ik woon in belgie, en ik denk dat het ongeveer zo zit
vmbo = bso
mavo = tso
havo = aso (volgens mij is het hetzelfde als wetenschappen ofzo)
vwo = aso (want daar heb je ook gymnasium in, en dat is dan weer Latijnse volgens mij, en latijnse behoort hier tot aso)

maaar het kan ook fout zijn.
je hebt er ook zo veeel ;o
bij ons heb je er 3 (ASO, BSO en TSO, ofja 4 als je deeltijds meerekent) maar in nl heb je er echt 6 ofzo.
dus ik weet het niet helemaal zeker xd

van hoog naar laag:
gymnasium/atheneum

vwo (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) daarmee kan je naar de universiteit voor een wo studie (wetenschappelijk onderwijs)

havo (hoger algemeen voorbereidend onderwijs) daarmee kan je naar het hbo (hoger beroep onderwijs)

vmbo T (voorbereidend middelbaar beroep onderwijs theorie) daarmee kan je naar mbo (middelbaar beroep onderwijs)

vmbo P (voorbereidend middelbaar beroep onderwijs praktijk) kan je ook mee naar mbo volgens mij maar dat weet ik niet zeker

vmbo K(ader)

LWOO (leerwegondersteunend onderwijs)

toch?

MBO > Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Leren voor een vak die je leuk vindt. Met theorie en praktijk zoals stages.
Dit kan je doen na 't VMBO.
Niveau’s: 2, 3 en 4.
Dat zelfde geldt voor HBO > Hoger Beroeps Onderwijs.
Dit kan je doen na de HAVO of na 't MBO.

VWO GYMNASIUM (Latijn + Grieks, 6 jaar, universiteit)
VWO ATHENEUM (Zelfde als gym, alleen zonder Latijn en Grieks, 6 jaar, universiteit)
HAVO (5 jaar, hbo)
VMBO-T (4 jaar, mbo)
VMBO-K (4 jaar, mbo)
VMBO-B (4 jaar, mbo)
PRAKTIJK ()

van hoog naar laag.

je kan trouwens van een mbo naar een hbo opleiding maar je hebt in het mbo 4 ā€˜levels’ mbo 1(laagst) 2 3 en 4 (hoogst vanuit 4 kan je naar hbo.
en tijdens je studie kan je opklimmen kwa levels
(zeg ik dat goed?)

van hbo kan je ook naar wo maar dan moet je je master (volgens mij) halen.

Ok, ik heb het denk ik! In grote lijnen dus:
Middelbaar (van laag naar hoog):
-LWOO
-VMBO (hoogste vorm = GTL, vroeger MAVO)
-HAVO
-VWO (Latijn/Grieks=Atheneum, anders Gymnasium)

Hoger (van laag naar hoog):
-MBO
-HBO
als je VWO hebt gedaan ==> unief

Dit volstaat wel, ik kan nu verder met de opdracht, hartelijk bedankt, mensjes!

vwo en dan een studie heet een wo wetenschappelijk onderwijs opleiding
en die doe je op de universiteit

Maar nu heb ik nog een probleem… Ik moet in die taak scores van IQ-testen vergelijken van een persoon die eerst HAVO heeft gedaan (met doublure in klas 4) en daarna MBO heeft gedaan. Maar ik heb drie groepen om die persoon mee te vergelijken:
-HAVO
-VWO/HBO
-WO

Dan kies ik het best HAVO zeker he? Of kan je Mbo met Hbo vergelijken?

mbo is een stuk lager dan hbo.

ik zou de havo doen

Ok, ik heb ze er allebei mee vergeleken, dus dan vraag ik het maar even aan de leerkracht :slightly_smiling_face: Bedankt allemaal!

Vwo + latijn en grieks = Gymnasium zonder is het atheneum

Ach zo, ok :slightly_smiling_face:

Vmbo en mavo is hetzelfde, vroeger heette dit mavo, tegenwoordig is het vmbo.
En van belgiĆ« heb ik geen verstand, maar de rest staat hier wel uitgelegd duss…