Wat is Fotografie...

Een fotograaf of kunstenaar is iemand die zich zelf heeft leren kennen, zich uitgepluist heeft en binnenin heeft kunnen kijken. Weet hoe een ander ziet wat jij ziet en dat kan verantwoorden, kan zien wat anderen niet zien en daarmee kan omgaan.
Verder genoeg inspiratie en zelfkennis heeft kunnen opdoen tot zijn dood en dat zover kan uitwerken dat hij eigenlijk niet wist dat hij daar zoveel verder mee kan.
Hij heeft daardoor een nieuw stadia in zijn leven bereikt, dat van een kunstenaar. Hij is niet bang voor kritiek en kan uitleggen waar zijn werk voor staat. Omdat hij weet dat het goed is op zijn manier en het kan verantwoorden. En zal de grootste schijt hebben aan de hiërarchie!

Waarom noemen zoveel mensen zich dan fotograaf?
Omdat ze het beestje een naam willen geven?!?
Maar hoe kan je nou fotograaf zijn als niet eens weet wat het inhoud en vooral niet eens wat wat kunst is?
Fotografie is een te gemakkelijk medium geworden, koop een sony,canon of een nikon en je bent toch fotograaf?

NEE

Waarom kan iedereen zoveel kritiek uiten op een foto terwijl je niets van een foto weet van een fotograaf. Je kan geen mening hebben zolang je de achtergrond niet weet, zolang je niet weet waar je het over hebt.
Natuurlijk ben je vrij in het geven van interesse in een “goede” foto, maar kritiek is voor de hedendaagse mens te hoog gegrepen.

Ben je als je van de fotovakschool afkomt een fotograaf? Het staat op je diploma? dus dan zal dat wel zo betekenen? of heb je wel een papier nodig?
Een ding is duidelijk je bent GEEN fotograaf door een papiertje en als je van die school af komt ben je ook geen fotograaf. Ja je kent de technieken van je camera en das heel belangrijk maar dat maakt je geen fotograaf.
Dat kan je pas worden op het moment dat je jouw ideeën over iets op deze wereld uit je hoofd op een stuk licht gevoelig papier kan plaatsen. En dat durft te verantwoorden. Op te komen tegen de hiërarchie en te laten zien wie je bent.

Dus daarom de vraag, ben je fotograaf?

vera van zalk
Ik maak foto’s.

Amen!
Ik noem mezelf ook eerder een plaatjesmaker, gezien ik ervan om dingen vast te leggen met potlood en papier als door een camera.

Dat over kritiek heb je ook gelijk, we kunnen dat allemaal. Denken we.
Om eerlijk te zijn is mijn kritiek altijd gebaseerd op mijn smaak. Dat is voor mijzelf moeilijk uit te bannen.(tenzij ik me er meer in zou gaan verdiepen)

Och, gos, krijgen we dit weer

Haha het was eigenlijk wel onvermijdelijk gezien de huidige ontwikkelingen.

“Waarom kan iedereen zoveel kritiek uiten op een foto terwijl je niets van een foto weet van een fotograaf. Je kan geen mening hebben zolang je de achtergrond niet weet, zolang je niet weet waar je het over hebt.
Natuurlijk ben je vrij in het geven van interesse in een “goede” foto, maar kritiek is voor de hedendaagse mens te hoog gegrepen.”

Dit stuk begrijp ik niet helemaal. Zeg je nou dat mensen die geen echte fotograaf zijn geen kritiek kunnen(/mogen) geven op anderen?

omg wat kan je bezig houden…

Laten we dan met z’n allen helemaal geen foto’s meer posten, want we mogen alleen nog maar ‘mooi!’ zeggen tenzij iemand zijn levensverhaal heeft gedeeld?

Idd :'D

fo·to·gra·fie de; v -fieën de kunst om met licht afbeeldingen vast te leggen op dunne, voor licht gevoelige lagen

Wat een gezeik toch altijd. Mogen we tegenwoordig geen hobby meer hebben?

Ik snap het wel ergens, like als je schilderd ben je ook niet meteen een kunstenaar.
Fotografie kan je hobby zijn, maar dan ben je nog geen fotograaf

Ik zou mezelf ook nooit een fotograaf noemen trouwens, maar waarom zou je geen fotograaf zijn, als je niet gelijk aan de omschrijving voldoet?

"Hij heeft daardoor een nieuw stadia in zijn leven bereikt, dat van een kunstenaar. Hij is niet bang voor kritiek en kan uitleggen waar zijn werk voor staat. Omdat hij weet dat het goed is op zijn manier en het kan verantwoorden. En zal de grootste schijt hebben aan de hiërarchie!
"

Dus, als je een verlegen, braaf meisje bent dat zo onzeker is dat je je mond nauwelijks open doet en alles behalve schijt hebt aan de hiërarchie, máár je maakt adembenemende foto’s, ben je geen fotograaf? Over in hokjes stoppen gesproken!

Al dat gezeur hier altijd, in zo ongeveer elk fototopic met gemiddelde foto’s, dat iedereen maar denkt dat ie kan fotograferen etc… Wie bepaald dat jij (jij in het algemeen) het recht hebt om dat te zeggen? Ben jij zo’n topfotograaf dan? Heb jij de fotografie uitgevonden? In verreweg de meeste gevallen zal het antwoord op beide vragen nee zijn.

Daarbij komt ook dat fotografie kunst is. En wat jij kunst vindt, is misschien niet wat ik kunst vind. Als we nu echt zo gaan zeuren over de definitie van fotograaf en over wie wel of niet een fotograaf is, dan kan het Fotografie gedeelte hier beter opgedoekt worden, want in mijn ogen zijn er hier maar weinig ECHTE talenten (en nee, daar behoor ik zelf absoluut niet tot) en die enkeling die er wel tussen zit, kan zijn talent wel op een “betere” plek kwijt.

zoiezo… waarom heb je dit in hemelsnaam bij fashion staan?

En wie zegt dat wij zeggen dat we fotografen zijn?
we noemen het gewoon fotografie, omdat je foto’s neemt, en niet zomaar foto’s van ‘oh klik’
wat zou je het anders moeten noemen?
eruthis neemt foto’s?
eruthis schiet plaatjes?

WAAR MAAK JE JE DRUK OM.

je zal vast iemand zijn die zelf ook fotografeert, en als er VRESELIJKE amateurs tussen zitten die nog maar net beginnen en denken dat ze creatief zijn, dat je je er dood aan ergert.

okee vaagjes.
maar als je het leuk vind, post vooral nog meer van dit soort teksten…
ik verdiep me hier niet in, maar ik vind sommige foto’s gewoon wel mooi en sommige niet. :stuck_out_tongue:

En dit staat bij Fashion?

Ten eerste sorry, ik heb het perongeluk bij fashion gezet schijnbaar, maar dat doet er niet toe… want daar gaan jullie je dan schijnbaar helemaal druk om maken…

Jullie voelen je schijnbaar erg aangevallen met z’n allen… Alleen maar omdat er hier iemand eens reageert op het feit dat jullie allemaal denken fotografen tezijn. En nee ik vind niet dat ik een fotograaf ben, anders zet ik er niet onder: Vera van Zalk, en ik maak foto’s. EERST LEZEN!

Ik maak me er druk om ja en heb het lef dit op een forum te zetten, maar veel anderen zullen dit alleen maar denken…

ik vind het leuk dat jullie er zo op happen… En ja, je mag best kritiek op mij geven maar dat neem ik toch met een korreltje zout. Als mijn baas me nou kritiek geeft of erwin olaf (om maar eens een naam te noemen) zal ik me er zeker meer van aantrekken. Maar niet van trudy uit weet ik veel waar die zelf een half jaar fotografeert en zichzelf een erwin olaf vind.

Jij hebt hem door :]

fotografie kan een hobby zijn, dan ben je geen fotograaf en weinig mensen noemen zich ook zo. Je kunt toch ook zeggen ‘ik teken strips’, dat betekend niet dat je jezelf gelijk een ‘professioneel striptekenaar’ vind. Waar maak je je druk om? En wat doet dit bij fashion?

Eerst lezen dan piepen, dat was een ongelukje…

ik piep niet, ik schrijf