Wat is etnocentrisme?

Hey meiden!

Ik ben maatschappijwetenschappen aan het leren maar ik stuit op een begrip dat ik niet snap, en op internet vind ik alleen uitleggen die nog moeilijker zijn dan een gebruiksaanwijzing van een tv in het chinees. Uit de context haal ik ook vrijwel niks, dus bij deze: kan iemand me makkelijk uitleggen wat etnocentrisme is? (topic mag gesloten worden als ik m’n antwoord heb)

Alvast bedankt! (:

‘’ Etnocentrisme is het centraal stellen van de eigen cultuur en daar de cultuur en het gedrag van anderen aan afmeten’’

ja dan snap ik het eigenlijk nog niet helemaal… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Etnocentrisme heeft te maken met standplaatsgebondenheid. De eigen cultuur wordt centraal gesteld, en andere culturen worden vanuit die eigen cultuur bekeken en beoordeeld.
Dit is wel handig om te lezen: http://www.geoclopedie.nl…/Antropologie-Cultuur.htm
Die uitleg vond ik tenminste wel duidelijk :slightly_smiling_face:

aah dus het is een soort nationalisme, alleen dan minder erg? dan snap ik het namelijk

Nationalisme stelt inderdaad het eigen land centraal maar ’ Daarbij wordt gestreefd naar een eigen land of juist meer invloed daarvan. Het nationalisme bevordert en benadrukt de eigenschappen van het eigen volk."
Het lijkt dus wel op elkaar, maar het is wel iets anders.

Je eigen volk eerst stellen. Een beetje nationalisme. :wink:

aaah dankjewel meiden! (:

Nee, dat is het juist niet.
Het gaat erom dat jij opgroeit binnen een bepaalde cultuur en vanuit die cultuur naar andere culturen kijkt. Je wordt opgevoed met het idee dat jouw eigen cultuur als het ware de beste is, maar dat is meer een onbewust proces dan iets anders.
Zeker geen nationalisme.

Slot :slightly_smiling_face: