Zojuist zag ik weer de reclame waarin ze roepen “Wat is er met ons eten gebeurd?”. Hoewel het natuurlijk een verkooppraatje is, vond ik het wel een interessant punt. En daarom wel iets voor een discussietopic. Vooral omdat ik benieuwd ben hoe anderen erover denken.
Typisch bijvoorbeeld is in de reclame noemen ze “E621”. Dit stofje is hetgeen waar ik sterk op reageer. Ik krijg een allergische reactie al terwijl ik aan het eten ben. Maar bijna niemand kent dit. Of in elk geval, heel weinig mensen. Terwijl het eigenlijk een heel typisch stofje is. Je zou niet denken dat je spierpijn kan krijgen van eten. Nou, wel dus. Van dit stofje namelijk!
Het grootste punt is bijvoorbeeld dat het een link schijnt te hebben met obesitas, en dat het nog verslavender zou zijn dan nicotine.
Maar vooral mijn punt is dat er zoveel zooi in ons voedsel terecht komt. Aspartaam in bijna alle drankjes, zelfs in yoghurt heb ik het gezien! Transvetten in koekjes en bakboter, en de lading E-nummers die steeds meer voorkomen…
Transvet heeft ook een grote verantwoordelijkheid bij het dikker worden van onze samenleving. Verzadigd (normaal) vet, heeft ongeveer 18 dagen nodig voor je de helft ervan kwijt bent. Maar transvet (een onverzadigd vet) heeft maar liefst 51 dagen nodig voor je pas de helft ervan kwijt bent. Dat is een maand extra.
Wat vinden jullie hier van?
Wisten jullie dit?