Wat is er met ons eten gebeurd?

Zojuist zag ik weer de reclame waarin ze roepen “Wat is er met ons eten gebeurd?”. Hoewel het natuurlijk een verkooppraatje is, vond ik het wel een interessant punt. En daarom wel iets voor een discussietopic. Vooral omdat ik benieuwd ben hoe anderen erover denken.

Typisch bijvoorbeeld is in de reclame noemen ze “E621”. Dit stofje is hetgeen waar ik sterk op reageer. Ik krijg een allergische reactie al terwijl ik aan het eten ben. Maar bijna niemand kent dit. Of in elk geval, heel weinig mensen. Terwijl het eigenlijk een heel typisch stofje is. Je zou niet denken dat je spierpijn kan krijgen van eten. Nou, wel dus. Van dit stofje namelijk!
Het grootste punt is bijvoorbeeld dat het een link schijnt te hebben met obesitas, en dat het nog verslavender zou zijn dan nicotine.

Maar vooral mijn punt is dat er zoveel zooi in ons voedsel terecht komt. Aspartaam in bijna alle drankjes, zelfs in yoghurt heb ik het gezien! Transvetten in koekjes en bakboter, en de lading E-nummers die steeds meer voorkomen…

Transvet heeft ook een grote verantwoordelijkheid bij het dikker worden van onze samenleving. Verzadigd (normaal) vet, heeft ongeveer 18 dagen nodig voor je de helft ervan kwijt bent. Maar transvet (een onverzadigd vet) heeft maar liefst 51 dagen nodig voor je pas de helft ervan kwijt bent. Dat is een maand extra.

Wat vinden jullie hier van?
Wisten jullie dit?

volgens mij kloppen een aantal dingen in je beginpost niet (of ze zijn verwarrend), niet alle onverzadigde vetten zijn transvetten, veel onverzadigde vetten zijn zelfs goed voor je!

ook zijn veel transvetten onvermijdelijk, het zit in alle zuivelproducten (van herkauwers) en bewerkte vetten. ook door het bakproces ontstaan ze.

ben het trouwens wel deels met je eens hoor

Ik wist niet de getallen, maar ik vind het wel zorgwekkend dat het eten in de winkel zo erg vol met E-nummers zit. Zeker als je niet veel tijd hebt om te koken dan ontkom je er niet aan.
Van mij zou het best wat minder mogen.

Ja, maar als je een beetje makkelijk wilt koken dan ontkom je er gewoon niet aan.

Het liefst eet ik zo puur mogelijk. Een keer in de week heb ik een cheat dag waarbij ik chocolade, pizza en alle andere dingen met E-nummers eet. Wanneer ik niet meer studeer en wat meer geld verdien dan wil ik graag helemaal puur en biologisch gaan eten, maar op dit moment is dat voor mij gewoon te duur. Overigens zijn niet alle e-nummers slecht, maar je moet gewoon even opzoeken wat het is. Het zijn sowieso geen stoffen die direct schadelijk voor je zijn, gezien ze goedgekeurd zijn door de EU.

Wat versta jij onder makkelijk koken? Meestal kook ik maar 20 minuten maar ik maak bijvoorbeeld wel mijn eigen pastasaus en ik schil aardappelen en zo.

Ik heb het even veranderd, naar ‘een’ onverzadigd vet. Die zin had ik niet goed geformuleerd.

Het is op zich wel te doen, een aanrader is om wanneer je de tijd hebt, uitgebreid boodschappen te gaan doen en alles goed te lezen. Na een tijdje weet je precies waar het wel of niet in zit. Ik neem bijvoorbeeld ook een lijstje mee, of schrijf op welke producten we normaal hebben als ik het niet onthoud.
Als ik nu boodschappen doe, doe ik er niet langer dan normaal over. Net als anderen die bijvoorbeeld een glutenallergie hebben. Alleen als je iets nieuws probeert moet je even kijken. Maar veel dezelfde producten koop je elke keer opnieuw.

Goedgekeurd betekent natuurlijk niet direct onschadelijk. Zoals E621, het is verboden in verschillende landen (Japan, Norwegen, Australie…), maar niet in Nederland. Dat zegt denk ik toch wel iets. Maar dat is het vervelende ook. Zelfs als er iemand aan dood gaat, zou Nederland het nog niet verbieden.

Er is een boek, E = Eetbaar van Kamsteeg. Daar behandelt hij elk E nummer, met de effecten er van en of het ‘eetbaar’ is. Nuttig boekje, omdat er inderdaad ook duidelijk wordt vermeld welke E nummers veilig zijn.

Ja, wij zijn hier thuis ook veel mee bezig!
Er is inderdaad een E6… nummer, wat maakt dat je meer wil eten. Zit ook in chips (herkenbaar dat je niet kan stoppen met chips eten?), dat zou wel degene kunnen zijn die jij noemt in je post. En verbeter me als het fout is, maar er is er ook één waarin vroeger foto’s ontwikkeld werden, en dat eet je dan… Ik geloof dat de 600 sowieso het gevaarlijkst zijn maar het is natuurlijk meestal niet goed. Als je erop gaat letten en je er een beetje in verdiept, slaat het eigenlijk nergens op. Ik snap niet wie ooit heeft bedacht om zulke troep in het eten te gooien.
Wij thuis eten veel biologisch, maar soms is het echt niet te vermijden. We proberen wel echt zo puur mogelijk te eten. Hebben een eigen moestuin, koken nooit uit een pakje, gebruiken zo goed als geen sauzen, etc.
Ook merk ik dat ik van bepaald soort eten echt last krijg van mijn maag. Vroeger had ik dit niet, of ik zocht er niks achter, maar als ik nu Chinees ofzo eet… Echt drama. Je merkt het meteen, maar dat is ook niet zo heel gek, eigenlijk.

Dat nummer wat je zoekt is inderdaad E621. Of eigenlijk E621 tot E625, en E635 om precies te zijn. Het heet monosodium glutaminaat. Of vet-sin. Maar het wordt soms wel verstopt onder 30 verschillende namen. Ik heb ze allemaal opgeschreven. Bijvoorbeeld glutamaatzuur, gistextract en planteneiwit extract. Denk je dat je alleen op het nummer of de naam moet letten, verstoppen ze het gewoon onder andere namen.

Ik wil later ook een moestuin. Helaas is dit nu niet mogelijk, ik heb alleen een balkon.

Oke! Ja ik weet niet zoveel van de nummers en namen precies, probeer gewoon alles te ontwijken haha. Maar ze doen dat allemaal heel sneaky inderdaad.
Je kunt kleine dingen ook wel in bakjes kweken he!

Je kunt wel overgevoelig of zelfs allergisch zijn voor die E-nummers. Daarbij zijn niet alle E-nummers even onschadelijk. Sommige E-nummers staan gewoon voor citroenzuur of voor een andere uitgeperste groente/vrucht, maar er zijn er ook bij die een hele chemische samenstelling hebben.

Je kunt ook overgevoelig of allergisch zijn voor aardbeien… Wat ik bedoel met direct schadelijk is dat je niet meteen dood gaat of ernstig ziek wordt als je ze eet. Als jij af en toe chips eet (waar best wat E-nummers in zitten) dan wordt je over het algemeen niet ziek, je moet er alleen niet te veel van hebben. Daarnaast is chemisch niet altijd slechter dan natuurlijk.

Ik ben niet intolerant, maar reageer wel met heftige migraine aanvallen en moet altijd overgeven. Nou, ik weet niet hoe jij er dan over denkt maar dat ik er zo ziek van word neem ik het toch liever wel serieus.
Af en toe eten is niet schadelijk nee, maar sommigen reageren er wel op. Het kan zelfs epileptische aanvallen oproepen bij een klein aantal mensen.

Zo’n 30% van de Nederlandse bevolking heeft last van druk op de borst, hoofdpijn, spierpijn of duizeligheid na het eten van dat stofje. Maar die hebben totaal geen idee vanwaar het vandaan komt. Nee, zij gaan dan naar de dokter, die vervolgens niks kan vinden. Een aantal stuurt hij naar de fysio. En wij maar dokken voor de zorg terwijl die 30% misschien wel miljoenen verschil kan betekenen op onze zorg als we alleen dat stofje niet meer eten. Probleem namelijk is dat dit spul voor een bepaalde kettingreactie zorgt. Het is de bron van veel klachten bij mensen.

Het liefst zou ik helemaal puur en biologisch eten, dus zoveel mogelijk zelfgemaakte dingen als brood etc en zelfgekweekte groenten en fruit, maar nu gaat dat nog een beetje moeilijk. Ik vind het erg dat je eigenlijk niet meer weet wat je eet en drinkt en wat voor (vreemde) stoffen je allemaal binnen krijgt.

Ik probeer de E-nummers wel te vermijden. Wij koken thuis altijd zoveel mogelijk met verse ingredienten en dergelijke. Zoveel mogelijk vers eten en zoveel mogelijk eten zelf bereiden, dan hou je in ieder geval nog een beetje in controle hoeveel troep je binnenkrijgt, want eigenlijk is al het voorgepakte en voorbehandelde eten potentieel ‘gevaarlijk’. Kan mij daar af en toe best wel zorgen om maken, dus ik probeer dus in ieder geval zoveel mogelijk zelf te bepalen wat ik tot me neem.

Waarom stoppen ze dat allemaal in ons eten dan?

Hier nog eentje. Ik ben zelf een enorme voorstander van biologisch eten en zelf fruit etc verbouwen, helaas mag het niet van mn moeder en ben ik nog maar een arme scholiere :’),
Ik eet wel al bijna 1,5 jaar geen vlees en vis meer, puur omdat daar zo’n troep in zit (buiten biologisch vlees).

Om het langer houdbaar te maken, lekkerder te laten smaken/ruiken of om het er lekkerder uit te laten zien.