Wat is een corps?

Paar vraagjes, als iemand ze zou willen antwoorden,SUPER :grinning:

• wat is precies een studentencorps?
  • Wat is het verschil tussen een gewone studentenvereniging en een studentencorps?
  • wat is er allemaal anders in t corps?
  • Wat voor ontgroening moet je ondergaan?
  • En wat voor type moet je zijn om erbij te kunnen?

weet iemand zelf een ervaring of mening mee te delen erover dan mag die dat uiteraard ook melden :slightly_smiling_face:

Corps is geloof ik vanuit een bepaalde opleiding.
Vereniging zitten meerdere studenten uit verschillende opleidingen bij elkaar.

Ikzelf geef er niks om, dus kan je niets vertellen over ontgroeningen.
Types die erbij zitten, geven meer om feesten en zuipen, dan studeren.

Wat moet ik me voorstellen bij een studentenvereniging. Wat is dat?

Zoals Kraplapje al zegt is een Studentencorps altijd verbonden aan een Universiteit of Hogeschool, je kunt er dus niet bij als je niet aan deze uni of hogeschool studeert! Bij een gewone studentenvereniging kun je altijd lid worden als je maar HBO doet(er zijn ook weer verenigingen waar je alleen bij mag als je WO doet) en in dezelfde plek als de vereniging studeert. Voor het MBO zijn er gek genoeg niet echt studentenverenigingen voor hoever ik weet!

Een vriendin van mij zit bij het “Koor”(weer een andere benaming dan Corps) in Rotterdam en heeft het daar heel erg naar haar zin. Je hebt, bij de ‘echte’ corpsen heel veel verplichtingen. Zo eet je bijvoorbeeld iedere week met je ‘jaarclub’(een groep die je vormt aan het begin van je eerste jaar bij de vereniging) en heb je verplichte soosavonden. Ze zeggen altijd dat het niet verplicht is maar eigenlijk heb je altijd heel veel sociale druk om wel met alles mee te doen. Daarnaast kost het ook heeeel veel geld(veel etentjes, borrels, stappen etc.). Veel leden van grote corpsen zijn ook echte rijkeluiskindjes(die ik ken) en hebben gewoon veel status dankzij hun ouders en hun geld. Ook ken ik wat mensen die lid zijn van Vindicat in Groningen. Zelf lijkt het me echt verschrikkelijk. Het draait in dat wereldje ontzettend veel om drank en status en ikzelf persoonlijk vind het een grote neppe bende. Daarnaast word je tijdens je ontgroening verschrikkelijk vernedert en daar zou ik helemaal niet tegen kunnen. Maaaar, er staat natuurlijk tegenover dat je wel veel mensen leert kennen en goed kunt netwerken!

^
Een Corps is niet altijd verbonden aan een Universiteit of Hogeschool hoor…
Daarnaast is het Corps het zelfde als het ‘koor’ (Je spreekt het uit als koor.)
Ten derde kost het wel best wat geld ja, maar dat kosten andere studentenverenigingen meestal ook. (Al is het Corps wel duurder dan de meeste andere verenigingen.)
Daarnaast is status, drank en geld niet waar het om draait. Dat is inderdaad wel het beeld dat mensen van het Corps hebben, maar dat klopt naar mijn mening niet. Dat zijn gewoon vooroordelen.

Met een groep op uitjes gaan en veel zuipen.
Okee een beetje kort door de bocht misschien, maar zo is het in mijn ogen wel, de vaste borrelavondjes zijn vrijwel altijd verplicht en er wordt veel gedronken.

Duidelijk :’)

Jeetje. Wat hebben mensen hier ongenuanceerde beelden.

@IKWILGEENNAAM
Ik kan natuurlijk niet voor iedere vereniging spreken, maar bij mijn vereniging zit het zo:
Iedere week is er borrelavond. Voor veel disputen is dit niet verplicht, voor mijn dispuut wel… maar je als je de volgende dag tentamen hebt of je bent ziek dan hoef je natuurlijk niet. Daarnaast is het altijd prima om gewoon fris of water te drinken. (Verenigingen waar mensen dat niet oké vinden moet je naar mijn mening gewoon niet zijn. Want dat zou betekenen dat mensen die niet graag drinken geen lid zouden kunnen worden? Belachelijk.)

Daarnaast zijn er veel activiteiten. Dingen voor de ‘leuk’ zoals feesten, zeilweekend, fondueavond, etc. en dingen voor je ontwikkeling zoals debatwedstrijd, toneelcommissie, etc.

Ik kan je bijna met 100% zekerheid zeggen dat de meeste verenigingen zo in elkaar zitten. Het gaat dus niet enkel om zuipen. (Die disputen heb je wel, dus als je dat wil kun je daar ook voor kiezen, maar dat is niet echt mijn ding.)

Voor mij is een studentenvereniging echt een verrijking, want hoewel ik al best veel mensen in Amsterdam kende toen ik hier ging studeren leer je in een korte tijd super veel leuke (en ook niet leuke natuurlijk, dat heb je overal) mensen kennen. Als ik nu een keer een paar uur tussenuur heb op de universiteit stuur ik gewoon een berichtje aan een aantal mensen en gaan we samen lunchen of studeren.

Hoewel er dus ook een hoop feesten bij komt kijken helpt het mij ook enorm bij mijn studie omdat je in aanraking komt met ouderejaars van allerlei studies die perfect weten hoe je een tentamen het best kunt leren of oude tentamens/samenvattingen aan je kunnen uitlenen.

O, haha, ik dacht dat dat weer wat anders was :stuck_out_tongue_winking_eye: Maaar, ik bedoel het ook niet aanvallend, ik wil er gewoon mee zeggen dat het bij de mensen die ík ken en waar zij lid van zijn wel draait om status, drank en geld en daar irriteer ik me gewoon aan. Ik geloof zeker dat er verenigingen zijn die daar anders in staan maar dat is in mijn verhalen niet het geval.

Ik voelde me ook niet aangevallen hoor. :slightly_smiling_face: Ik wilde even duidelijk maken dat het niet altijd zo is.
Zelfs verenigingen die van buiten over kunnen komen alsof het alleen om status, etc. gaat zijn dit niet altijd. Naar de buitenkant toe doen ze zo, vaak ook een beetje door het ‘wij tegen de rest, onze vereniging is het best’ gevoel.

Hoi,

Ik zit er ook aan te denken om mij voor mijn universitaire studie aan te sluiten bij een corporale studentenvereniging. Ik geloof de verhalen over ontgroeningen wel, (daar zal ik wel achter komen en daarnaast als het te erg wordt kun je er ook mee stoppen denk ik), maar ik had nog een paar vragen:

Zit jij bij het Corps?

Is er één ontgroening of vindt er binnen het dispuut ook nog een zogenaamde KMT (kennismakingstijd) plaats? (zou je er misschien iets over kunnen vertellen?)

Hoe zit het met huisvesting? (je wordt toch ingedeeld bij een dispuut en die dispuutshuizen zitten toch allemaal in het centrum van de stad?)

Wat zijn de huurkosten en boodschappenkosten per maand?

Is de huurprijs inclusief gas/water/electra?, zo ja, is er sprake van een naverrekening

Kom ik in aanmerking voor huursubsidie?

Wat betaal je daarnaast? (ik las op een forum, bijna 1000 euro per jaar, dat waren dan vooral uitjes)

Hoeveel tijd mag je vrijmaken (is het één wekelijkse borrel of zijn er meerdere leuke uitgaansmomenten per week)?
Is het aan te raden om in dezelfde stad bij het corps te gaan als waar je studeert (bijv. ASC of Lanx als je in A’dam gaat studeren)?
Wat is het verschil tussen het amsterdamse studentencorps, het utrechtse studentencorps en die van leiden? (sommige zijn gemengd en wat houdt dat dan in)?

Het zijn best veel vragen, maar je zou me erg helpen als je ze zou kunnen beantwoorden of doorverwijzen naar iemand die dit allemaal weet.

groetjes :slightly_smiling_face:

^
Dat verschilt echt per corps/vereniging. Naar welke stad ga je en in welke vereniging ben je geïnteresseerd?

Daarnaast heeft vrijwel iedere vereniging KMT en een dispuutsontgroening (die bij iedere vereniging/dispuut anders is)… maar bij bijv. het corps in Amsterdam ga je eerst in een jaarclub en wordt je later pas gevraagd voor een dispuut.

Het is overigens niet zo dat je altijd in een huis komt of dat dat per se moet en niet alle huizen zitten in het centrum. Dat verschilt ook weer per stad en vereniging.

Over dat het duur is (1000 euro per jaar, 83 euro per maand… kan best kloppen), dat is zo… maar goed daar krijg je wel al je uitjes, drank, lidmaatschap etc. van. Ik vind dat het persoonlijk wel waard.

Huurkosten en boodschappen verschillen per vereniging, stad en huis (soms moet je als huisjongste de boodschappen betalen en dat soort dingen.)
Net als huursubsidie en gas, water licht.

Je moet over het algemeen wel veel tijd vrijmaken… zeker als jaars moet je overal bij zijn. Zeker meerdere dagen per week.

Het is aan te raden om bij een vereniging te gaan in de stad waar je studeert ja. Dat is toch ook de bedoeling van een studentenvereniging? (Ik zou persoonlijk niet voor het Lanx kiezen. Ik zou of ASC doen of een van de andere verenigingen die ook corporale kanten/disputen hebben zoals Unitas, SSRA… Lanx is voor veel mensen toch een beetje het ‘wannabe corps’.)

Ik weet verder alleen dat het Amsterdamse corps gemengd is… dat betekend dat er vrouwen en mannen lid mogen worden (disputen zijn wel gescheiden)… in Utrecht heb je een mannen en een vrouwen corps.

Waar het dus op neer komt: je zult dus echt iemand specifiek deze vragen moeten stellen bij de vereniging waar jij je wil gaan aansluiten.

Naast het corps zijn er trouwens zoals ik al zei veel verenigingen die een corporale insteek hebben of waar je verschillende disputen hebt (sommigen corporaal anderen vrijer).
Hier zou je ook voor kunnen kiezen, mocht het corps toch niet helemaal jouw ding zijn.

Hey,

A’dam wordt de stad waar ik aan mijn studie ga beginnen…
Deze studie wordt nl alleen in A’dam (en in Leiden) gegeven. Ik twijfel tussen het ASC en het USC.
Utrecht lijkt me een leukere stad en het liefst wil ik gewoon ‘colleges volgen in A’dam’ en ‘leven/ werken’ in Utrecht.

Ik hoop dat wanneer je lid bent geworden meteen een kamer in (de buurt van) het centrum mag betrekken, het lijkt me nl vet zuur als je dingen moet missen (steeds laatste trein terug). :frowning_face:

Ik geloof best dat de huurprijzen verschillen per locatie, maar wat is ongeveer de gemiddelde huur in jouw omgeving?
(centrum en daarbuiten) … 1000 p/m wordt toch een beetje duur…:slightly_smiling_face:

Hou jij naast studie en corps tijd over voor een bijbaan?.. Ik geloof best dat je mijn vragen het beste aan iemand moet stellen
die er al inzit, maar ik weinig mensen die daarbij zitten (allemaal LANX).:slightly_smiling_face:

Groetjes

@berend029: centrum van Amsterdam is onmogelijk om te wonen tenzij je een gigantische rekening hebt. Iets buiten het centrum betaal je al 500+ euro voor een kamer van ongeveer 10m2. Afgezien van het uberdure huren is Amsterdam echt een topstad!

^ Mijn dispuutshuis staat in het centrum en daar betaal je 400 in de maand incl. Daarnaast ken ik meerdere mensen die voor onder de 500 euro in het centrum wonen. Je moet gewoon geluk hebben of mensen kennen.

Hee, zie opeens dat mijn topic ook nog leeft haha

Ik heb besloten om bij minerva in leiden te gaan :wink:

^ Nice! En good luck. :wink:

Dit beeld heb ik ook, voornamelijk omdat mijn zus bij een studentenvereniging zat.

Ik had gelezen dat wanneer je “ontgroend” en lid bent dat je dan op zoek moet gaan naar een kamer (in een dispuutshuis). Mocht een dispuut/gezelschap één of meerdere kamers vrij hebben en kan je het een beetje met de mensen vinden dan kun je een kamer krijgen. :slightly_smiling_face:

Klopt deze informatie en wat zijn de ervaringen van jou? Kreeg de meerderheid (9 op de 10) op zo’n manier een kamer, of waren er nog veel mensen die op “kamerjacht” moesten? :anguished:?

in het frans betekent het ‘lichaam’ -.-