Wat is de basis voor een gezonde voeding?

Ik ben al een tijdje bezig met stoppen met snoepen en bewegen.

Nog altijd heb ik geen idee wat de basis is voor een gezonde voeding…! Waar moet ik op letten als ik kijk op de achterkant van verpakkingen?

Welke dingen kan je het best ontbijten? En wat kan je vooral schrappen?

Misschien helpt dit? http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf.aspx

Plantaardig voedsel is heel gezond. Dus vooral veel fruit, groente, rijst, brood, havermout en pasta gaan eten. :slightly_smiling_face:

Ik vind de nieuwe schijf van vijf ook een mooie richtlijn. Maar ‘wat is een gezond voedingspatroon’ is een vraag waar mensen zich al jaren mee bezig houden en waar niet echt een eenduidig antwoord op is. Wat voor jou gezond is, kan voor iemand anders niet per se gezond zijn, bijvoorbeeld omdat jij meer of juist minder voeding/eiwit/vetten nodig hebt. Dus het is ook een kwestie van uitproberen: wat werkt voor jouw doelen en waar voel jij je goed bij? Voor mij zou een puur plantaardig dieet bijvoorbeeld totaal niet werken, terwijl dat voor heel veel anderen ideaal werkt.

Zelf streef ik vooral naar niet te bewerkte voeding. Mijn koolhydraten haal ik voornamelijk uit groente, fruit, volkoren producten (brood, pasta), rijst, aardappels etc. Mijn eiwitten uit vlees, vis, eieren, zuivel en groente. En mijn vetten uit noten (ongezouten!), kaas, olie en eveneens vlees/vis. Ik merk dat ik met dit voedingspatroon meer energie heb en meer kan eten dan wanneer ik er (veel) bij zou snoepen of kant en klare producten zou gebruiken.

Een gezond voedingspatroon is voor niet iedereen hetzelfde. Het ligt eraan wat voor jou het beste werkt. Maar je moet sowieso 2 a 3 maal per dag een stuk fruit. Genoeg groenten en volgens mij ook sowieso 2 maal per dag iets qua melk,yoghurt enz voor de eiwitten . Ik weet natuurlijk niet wat je drinkt op een dag maar je zou kunnen proberen de limonade te laten staan. Af en toe is helemaal niet erg, maar daar zitten toch wel onnodig veel calorieën in.

Dit inderdaad.