Wat ik niet leuk vind aan op vakantie gaan

Ja, ik voel me echt een freak, haha.
Mijn hele omgeving heeft een obsessie met op vakantie gaan.
Als je vakantie, buitenland, zon, zee of strand zegt dan zie je hun ogen gelijk: :astonished: !!
Maar ik heb eigenlijk nooit zin gehad om op vakantie te gaan.
En dat komt niet omdat ik het buitenland haat, of buitenlanders, of het reizen.
Sterker nog, ik ben gek op het buitenland, en wil heel graag alles van de wereld zien. Het lijkt me geweldig om in je auto/camper te stappen en op eigen houtje, met familie of vrienden, bijvoorbeeld Europa rond te trekken.

Het ligt denk ik meer aan de soort vakanties die ik gewend ben.
Want wat ik niet leuk aan vakantie vind:

• Het gestress van iedereen
  • Het georganiseerde: alles MOET op een bepaald tijdstip
  • De stereotiepe toeristen…
  • Het eeuwige strandhangen
  • De obsessie met de zon en het weer
  • De bemoeienis van bv. het hotelpersoneel

Ik kan het niet goed uitleggen, haha. Maar als ik hieraan denk denk ik al meteen: laat maar zitten, als ik thuisblijf heb ik een veel meer ontspannen vakantie! En als ik op het vliegveld kom heb ik er al absoluut geen zin meer in bij de aanblik van die andere hyperactieve toeristen.
Het komt misschien deels doordat ik meestal nog met m’n moeder op vakantie ga (momenteel heb ik niet echt goede vrienden om mee op vakantie te gaan, haha). Maar ze laat ons aan de andere kant ook wel heel erg vrij in wat we doen. Ook dóen we heel veel. Dat is beter dan strandhangen, maar ook weer niet. Het is te warm om iets te doen, dat ten eerste, en alles moet weer gepland worden, en vaststaan, als je bv. met een busje naar een dorp gaat moet je daar verplicht de hele dag blijven en kan je niet denken ‘Nu heb ik het dorp wel gezien, ik ga naar huis’. Ik heb gewoon een hekel aan dat hele toeristische gedoe denk ik. Ik doe het allemaal liever op eigen houtje, maar je ontkomt bijna niet aan al die instellingen die zogenaamd jouw ‘droomvakantie’ gaan organiseren. En niemand in m’n omgeving deelt mijn mening, haha, dus als ik iets van de wereld wil zien zit ik er voorlopig nog aan vast! De vakantie is ook al geboekt voor deze zomer, en ik heb er wederom geen zin in maar daar is niks meer aan te doen :stuck_out_tongue:
Maar begin ik echt gek te worden of herkent iemand dit?

heb ik ook,

al wij met vakantie gaan heb ik echt geen moment rust alles moet gedaan/gerzien worden en als ik wat voorstel is het niet leuk genoeg, terwijl ik bijna alle dingen die we op vakantie doen zelf ook niet leuk vind.

Nee je bent niet gek.
Mijn moeder heeft ok een hekel aan op vakantie gaan, maar dat komt voornamelijk door haarzelf.
Ze zit 1/2weken van te voren al te stressen en haar tas te pakken stukje bij beetje, voordat we op vakantie zijn moet het hele huis schoon alle was zijn gedaan, oppas voor de katten geregeld zijn ze checkt dingen 100x etc. etc.
Voor de overige gezinsleden is dat ook niet leuk, ik word altijd gek van haar gestress en gezeik.
maargoed terug naar jou, ik denk dat jij geen hekel hebt aan op vakantie gaan maar dat jij gewoon een hekel hebt aan de vakanties die je tot nu toe hebt gehad, de soort vakanties bedoel ik dan.
Ik denk dat als je met vrienden zou gaan volgend jaar bv. dat het veeel leuker is, en voor nu kan je misschien kijken om een keertje niet mee te gaan met je moeder iets bezichtigen, dat jij gewoon een keertje gaat strandhangen als jij daar zin in hebt. En als je daar geen zin in hebt, maar je moeder wel dat jij dan wat ander gaat doen.

Ja ik snap je probleem wel. Ik haat strandhangen, want ik vind dat je dat in NL op de goeie dagen ook gewoon kan. En het angstvallig ALLES gaan bekijken “want dat moet”.

Op vakantie vind ik ‘t leuk om te kijken hoe mensen daar leven, in woonwijkjes wandelen en vooralll supermarkten bekijken, ik kom in geen enkel land zonder een supermarkt te bekijken :’) En dat er dan een mooie kerk staat, naja dat zal wel, als ik er langskom zal k wel eens binnen gaan xD

Jij moet gaan backbacken ^^

Ik heb dat ook, ik heb echt een hekel aan die toeristische plekken enz D:

En later wil ik zelf ook gaan reizen maar dan naar onbekende plekken^^

Dankjulliewel!!
Klopt echt he-le-maal wat jullie zeggen.
Ik wil ook eigenlijk niet meer mee, maar zolang ik nog niemand anders heb om mee op vakantie te gaan ga ik toch automatisch met hun mee. Ze betaalt het grootste deel en anders zit ik de hele zomer thuis terwijl iedereen weg is, haha. En bv. vorig jaar hebben we de piramides gezien in Egypte, dat vind ik dan weer leuk om gedaan te hebben, maar het gedoe eromheen niet. Thanks in ieder geval voor de reacties!

Ik heb wel op de middelbare 2 buitenlandse excursies gedaan, en op m’n studie ook 1, dat was dan wel weer echt leuk. De sfeer was relaxed en als je ergens niet aan toe kwam om te zien maakte dat niet uit, haha.

Hahah, precies dit. Ik vind supermarkten echt het leukste van de vakantie altijd x]

@Vlientje
Dat heb ik ook, haha. Ipv die eeuwige toeristische ‘lokale’ vis/kaasmarkten en kerken waarvoor je 10 euro entree moet betalen.

mag ik mee :angel:?

Ik erger me ook dood aan die stress >.<

prototype toeristen? Haha je bedoelt zeker stereotype. Maargoed snap wel wat je bedoelt, ook al vind ik reizen helemaal geweldig.

Het georganiseerde: alles MOET op een bepaald tijdstip dat is idd heel irritant!

Hahaha, ik bedenk me nu pas dat dat fout is. En ik typ het best vaak :angel: