[b]Heel even voor alle duidelijkheid. Dit is geen competitie topic voor het ‘om ter gezondste lijstje’, ga geen commentaar geven op mensen hun lijstjes als die niet perfect zijn, tenzij ze er expliciet om vragen! Laat mensen alsjeblieft in hun waarde en wees vriendelijk Als iemand al heel haar leven eet zoals ze nu doet, laat ze dan gewoon doen, is helemaal NIETS mis mee. Iedereen die wilt weten wat ideaal is om te eten op een dag kan gewoon de beginpost lezen, daarom hoeft niet op elk lijstje zomaar commentaar gegeven te worden omdat er zeg maar geen ontbijt is, te weinig fruit,… DIT TOPIC IS GEEN COMPETITIE VOOR HET OM TER PERFECTSTE GEZONDSTE LIJSTJE!!! iedereen is anders, iedereen is anders opgevoed, iedereen heeft zijn eigen eetgewoonten,… heb daar respect voor
Iemand die iets minder eet als de norm heeft daarom GEEN eetstoornis, maar kan gewoon een kleine eter zijn, ga hun dan ook geen slecht gevoel hierover geven… er is een verschil tussen iemand die eens geen ontbijt heeft of een boterham te weinig en iemand die 1 cracker eet op een dag… en zelfs dan nog, als die persoon een eetstoornis heeft, heeft het geen zin om erop te gaan schelden of gemeen te gaan doen, mensen met een eetstoornis hebben ook gevoelens…
aan de andere kant: als iemand bij wijze van spreke 10 repen chocolade op een dag eet en friet en weet ik veel, ga daar dan ook geen commentaar op geven, die persoon zelf zal zonder commentaar ook al wel weten dat dat niet 100% gezond is, maar who cares, HET IS HUN EIGEN LICHAAM EN IEDEREEN DOET ERMEE WAT HIJ OF ZIJ WILT
[/b]
Eerst en vooral: JA ik weet dat er al een topic is zoals dit en ja, toch maak ik een nieuw topic aan.
Het viel mij en andere meiden namelijk op dat er in dat topic enorm veel lijstjes geplaatst werden die belachelijk weinig waren met dan nog eens, om het helemaal af te maken, opmerkingen erbij van: “te veel, snel nog maar een uur gaan sporten (terwijl het een lijstje is van een 3-jarig kind)”, “Super ongezon” (als er 1 stukje chocolade in staat…),… en noem maar op, het bleef zich gewoon opstapelen. Nu, op zich, het is jou lichaam, je doet er inderdaad mee wat je zelf wilt… maar mensen beseffen niet hoe veel zo een stomme opmerking of zo een lijstje met het hoofd van een kwetsbare tiener of een meid met een eetstoornis kan doen.
Ik heb namelijk zelf ooit een eetstoornis gehad (inmiddels al 6 jaar geleden, maar dat is het punt niet) en ik weet dus hoe ENORM triggerend zulke lijstjes kunnen zijn voor meiden met een eetstoornis. Stel het je zelf eens voor: je worstelt enorm met jezelf, doet de grootste moeite van de wereld om te herstellen en om meer te eten, terwijl je zelf elke hap al teveel vind die je erin moet steken.
Dan kom je in een topic als dit, en zie je bij bv een lijstje, ik zeg nu maar wat, met een cracker als ontbijt, 1 boterham als lunch, een wortel tussendoor, een klein bord avondeten en dan een stukje chocolade bijvoorbeeld, waar dan bij staat 'ik heb het verpest vandaag, te veel en ongezond" (en nee dit is niet overdreven, zo’n dingen stonden er werkelijk tussen)
BESEF dat je lijstjes niet enkel gewoon doodleuk iets zijn wat je plaatst en wat dan vergeten kan worden, je kan er het leven van andere meiden echt mee beinvloeden zonder dat je het beseft. DUS alsjeblieft meiden DENK NA voordat je een lijstje plaatst.
MAAR DUS: to the point nu.
WAT IS DAN WEL GEZOND?
[i]om iemand een idee te geven van wat gezonde voeding ONGEVEER is voor een jonge meid (iedereen zijn lichaam is natuurlijk anders en het verschilt een beetje, maar dit is toch ongeveer wat de gemiddelde meid nodig heeft):
Dit is wat je lichaam ongeveer nodig heeft:
- 1,5 l water
- 220-300g aardappelen (oftewel: 50-60 g ongekookte rijst, pasta, quinoa, couscous,…)
- Brood: 6-8 sneden (nu denkt iedereen WOOOOW wie eet er nu acht sneden brood op een dag, maar bedenk je, elk koekje, cracker, cornflakes, muesli,… dat je eet zijn ook dat soort koolhydraten: 30g cornflakes/muesli/havermout/… is bijvoorbeeld net iets meer als 1 boterham, een koekje is ook 0,5-1 boterham (hangt van de grootte af natuurlijk,… dus nee 6-8 is helemaal niet zo veel als je denkt!)
- 200-300g groenten
- fruit: 2-3 stuks
- melkproducten of sojaproducten met calcium: 3 glazen (yoghurt, kwark, vla,… maken dus ook allemaal deel uit van deze groep!)
- vlees, vis, eieren, vervangproducten: 125g
- kaas: 20g
- boter/margarine: 30-40g
Nu ja, leuk om dat daar allemaal zo maar te zien staan, maar hoe giet je zo’n ding in godsnaam in een gezond voedingspatroon. om je een idee te geven een voorbeeldlijstje:
O: 45g havermout met 250ml halfvolle melk, een stuk fruit, een handje noten/pindakaas/… OF 2vb met gezond beleg + een glas zuivel/ bakje yoghurt en een stuk fruit OF 3vb met gezond beleg
T: een stuk fruit met een bakje kwark en muesli OF 3 rijstwafels met pindakaas en banaan OF een stuk fruit met Crackers met gezond beleg, een mueslireep en een stuk fruit, meergranen biscuitjes en een stuk fruit of bakje kwark,… (hangt er wat van af wat je smorgens hebt gegeten, had je smorgens al een bakje yoghurt, pak dan nu misschien die crackers, had je smorgens gewoon 3vb, neem dan nu dat bakje kwark erbij,… beetje creatief zijn )
L: 3-4vb met gezond beleg OF een kom groentesoep met 3vb met beleg OF bijvoorbeeld een omelet van 2 eitjes met groenten en iets van vlees en 2 vb OF een salade van groenten, kip, eitjes,… use your imagination
T: weer hetzelfde als T1, varieer een beetje!
A: 4 lepels groenten, 4 lepels aardappelen/pasta/rijst, stuk vlees (met lepels bedoelen ze een normale opscheplepel, niet zo een mega grote opscheplepel )
T: bijvoorbeeld een bakje kwark met noten en een stuk fruit, een bakje vla met muesli,… of verwen jezelf en neem lekker een ijsje (nomnom)
dit is maar een voorbeeld van hoe het kan natuurlijk, gewoon om een idee te geven maar je kan zoooooveel varieren. Bovendien: NEEN het is niet slecht als je een stukje chocolade neemt, NEEN het is niet slecht om eens patat te eten. ik ben van het principe dat als je probeert genoeg groenten, fruit, vezels, eiwitten,… eet en 80% van je voeding wat gezonder probeert te houden, dat die andere 20% niet uitmaakt. Dus neem lekker die brownie als je er zin in hebt, geniet eens van een pizza,… you only live once
[/i]
In dit topic zou ik daarom graag wat regels hebben, om te vermijden dat ook hier weer ongezonde lijstjes geplaatst zullen worden:
1. GEEN opmerkingen in de trend van: Te veel, te ongezond,…
2. GEEN lijstjes die echt ongezond weinig zijn, probeer toch tenminste eens te kijken of je in de buurt komt van een normaal eetpatroon.
3. als je zelf weet dat je lijstje te weinig is, plaats het dan NIET of zet er tenminste bij dat je weet dat het te weinig is
4. Als je lijstje bestaat uit een wortel en 4 druiven (bij wijze van spreken), zet er dan niet bij dat je trots bent op vandaag… of plaats het het liefst van al gewoon helemaal niet
Ik ben gewoon echt bezorgd omdat ik hier op girlscene al zoveel meiden heb zien wegkwijnen in een eetstoornis… als iemand opmerkingen of aanpassingen heeft voor de beginpost: laat jullie gaan, kan zijn dat ik de helft vergeten ben!