Wat heb ik?

[center]Heej iedereen!

Ik ben al ongeveer 4 jaar ongesteld en heb nooit echt last gehad van hele erge buikpijn. Maar vorig jaar (2014) werd ik wakker op een mooie dag. Ik voelde dat ik ongesteld was geworden. Het eerste wat ik dus deed, was naar de wc gaan en zag dat ik ook diarree had. Oke… dat heb ik wel vaker dus ik maakte me geen zorgen. Maar na ongeveer 10 minuten op de wc hebben gezeten voelde ik hevige buikpijn opkomen. Ik had nog nooit zo erg buikpijn gehad. Maar omdat ik alleen thuis was heb ik daarna ongeveer een half uur alleen kreunend op de wc gezeten. In die tijd wist ik niet hoe ik me moest bewegen, en kreeg het super warm waardoor ik kledingstukken uit trok. Het waren steeds periodes van buikkrampen en daarna stopte het weer even. Ik wist dat ik hulp moest halen, ik ben van de wc afgekropen en heb naar mijn ouders gebeld, mijn moeder kwam direct naar huis en trof me lijkbleek en naakt aan op de wc. Ze wist net als mij niet wat we moesten doen. Het eerste plan was om naar de dokter te gaan maar dat lukte me niet door die erge pijn, dus belde mijn moeder de 112. Toen het ambulance personeel na een half uur binnen kwam voelde ik me veilig. Ik weet nog wat ik dacht: ‘als ik nu dood ga, kunnen hun mij redden’. Ik moest op de bank gaan liggen. Ze hebben mij onderzocht maar hebben geen conclusie kunnen trekken. Ze dachten eerst aan een blinde darm ontsteking, maar dat was het niet. Na een tijdje voelde ik me helemaal beter en zijn de ambulance mannen weer weggegaan. Wat was dat een nachtmerrie!

Ik heb nooit last van menstruatiepijn maar het leek wel alsof al die pijn die ik de afgelopen keren niet heb gehad, zich opgestapeld heeft en allemaal in 1 keer kwam op deze dag.
Mijn moeder vertelde dat als ik nog een keer zulke erge pijn kreeg, dat ik plat moet gaan liggen, maar we gingen er niet vanuit dat ik het nog een keer kreeg.

Maar helaas precies een jaar later (2015) heb ik weer dezelfde pijn gehad.

Ik werd wakker en was ongesteld, maar had nergens last van. Ik nam een douche, maar halverwege het douchen kreeg ik steken en krampen in mijn buik. Ik voelde dat ik naar de wc moest en zag dat ik diarree had. Ondertussen riep ik mijn moeder en vertelde dat het niet goed met me ging en dat ik hetzelfde voelde als vorig jaar. Ik moest van haar op de bank gaan liggen en met moeite is dat me gelukt. Ik wilde eerst niet dat mijn moeder de dokter of 112 belde want ik ging er vanuit dat het zo ophield. Maar het duurde te lang, mijn moeder belde de dokter die er al snel was. Toen hij er was, werd de buikpijn gelukkig wat op. Ook hij wist niet waar deze buikpijn vandaan kwam.

Mijn vraag is aan jullie: Heeft iemand van jullie hier ook last van of weet iemand wat dit is?

Nog even alles op een rijtje:

• Als ik die buikpijn had was ik ongesteld.
  • Als ik die buikpijn had, had ik diarree.
  • Als ik die buikpijn had was ik bleek in mijn gezicht.
  • De buikpijn waren periodes van pijn. soms hield de pijn even op. Bij mij werden de periodes tussen de pijn steeds langer.

Alvast bedankt voor de reacties! :slightly_smiling_face:
[/center]

Onderstaande niet citeren svp.

Ik ben natuurlijk geen dokter, maar ik herken veel van je klachten. Ik heb regelmatig zulke hevige pijnaanvallen zoals jij waarbij ik dus ook opvliegers heb, heel erg ga zweten, lijkbleek word en helemaal niks meer kan behalve pijn lijden.
Die aanvallen trekken dan wel weer vanzelf weg.
Ik ben medisch onderzocht en omdat het ZH geen verklaring kon vinden voor die klachten (en nog wat andere klachten, maar dat is hier niet relevant), hebben ze gezegd dat ik PDS heb. Dat komt voor in veel vormen en kan dus per persoon anders zijn.
Als het bij jou maar zo zelden voorkomt dan vraag ik me af of het heel relevant is om al die medische onderzoeken daarvoor te doorstaan…
Je zou naar eventueel de HA kunnen gaan die je wellicht kan doorverwijzen naar een internist.

Verder denk ik niet dat iemand hier antwoord kan geven op de vraag ‘Wat heb ik’, want wij kennen jou niet en zijn geen artsen.

Misschien heb je gevoelige darmen (of zelfs PDS/ spastische darmen). Vraag aan je huisarts of je daar onderzoek naar mag doen. Je kan ook informatie over PDS enzo opzoeken om te kijken of de symptonen overeen komen. Het kan ook iets totaaal anders zijn, maar hier dacht ik gelijk aan!

Ik heb dit ook een aantal keer gehad, maar inmiddels niet echt meer. Ik had dan ook enorme buikpijn, die niet te definiëren valt (als in, het zijn niet echt steken of gewoon buikpijn, maar een hele nare misselijkmakende buikpijn, echt hels inderdaad). Ben er zelf eigenlijk nooit voor naar een arts geweest, maar ben na inlezen hier op het forum en in combinatie met minder heftige buikpijn die ik regelmatig heb (met name na eten), ook wel een beetje op het spoor van PDS gekomen, hoewel ik dit nooit heb laten vaststellen ofzo.

Ik denk alleen dat je voor zekerheid toch echt bij een arts moet zijn. Maar je kan natuurlijk even research doen naar PDS, wie weet herken je wat symptomen en kan je er wat mee. Ik hoop voor je dat je er niet te vaak last meer van hebt! :slightly_smiling_face:

Ik herken je klachten, en ook ik heb PDS. Wat ik alleen heel vreemd vind, is dat je maar één keer in het jaar eventjes last hebt en daarna vervolgens niet meer. Is je stoelgang verder wel goed, of heb je vaker last van diarree en/of buikkrampen?

Ik heb dit ook. Elke keer als ik ongesteld ben en daarbuiten soms ook nog. Lijkt me normaal.

Herkenbaar alleen zit ik dan verstopt ipv diarree. Alleen heb ik het nooit als ik ongesteld ben. Ook heb ik dit niet op regelmatige basis (die hevige pijn dan) en ook niet heel lang maar echt korte steken van 10 seconden.
Verde maak ik me r niet echt druk om. Heb mijn hele leven al darmproblemen. Al zie ik het de laatste jaren niet meer als problemen gezien ik er nu mee om kan gaan en weinig last meer heb.

j

Ik heb dit ook wel eens gehad als ik ongesteld was. Zelf heb ik een voedselallergie en als ik dan dat bepaalde eten binnen kreeg, kreeg ik een reactie die erg lijkt op wat jij nu hebt. Misschien is het een idee om toch naar de HA te gaan en te vragen voor een allergietest of doorverwijzing (zoals anderen aanbevelen)?
Allergie lijkt me niet voor de hand liggend omdat je het niet zo vaak hebt, maar je kan maar beter uitsluitsel hebben.

Ik heb dit ook altijd als ik ongesteld ben