Wat eten op onactieve dagen?

Hallo!

Ik ga binnenkort met school 2 weekjes naar Italië met de bus en in die 2 weken gaan we ook veel met de bus door Italië reizen. Nou vroeg ik me af wat je op dagen waarop je weinig beweging, zoals een hele dag in de bus, het beste kan eten? En dan heb ik het vooral over tussendoortjes, want echte maaltijden eet je natuurlijk dan niet. Koolhydraten lijken me niet zo handig, aangezien dit dan niet verbrandt wordt.

Iemand ideeën?

Huh wat?

Waar haal je dit precies vandaan?

Koolhydraten zijn meestal de bron van energie toch? Als er geen energie nodig is, worden koolhydraten opgeslagen, toch?

Ieder voedsel bevat energie (kcal = eenheid voor energie), en om gewoon de dag door te komen heb je energie nodig, ook al ben je niet actief.

Nee en nee.
Koolhydraten zijn EEN bron van energie, net zo goed als eiwitten en vetten dat kunnen zijn. En als er geen energie nodig is en je een teveel aan energie (kca)l in je lichaam hebt, dan word je zwaarder. Maar dat geldt niet specifiek voor koolhydraten. Als jij meer binnenkrijgt dan je verbrandt kom je aan, maar dat staat los van of het koolhydraten zijn of niet.

Wel is het zo dat je macro’s in balans moeten zijn. Als jij 80% van je voeding uit koolhydraten haalt en 20% uit eiwitten/vetten, dan krijg je waarschijnlijk te weinig voedingsstoffen uit eiwitten en vetten binnen en dat is ook niet goed. Maar het is niet zo dat je dan maar geen koolhydraten moet eten.

Ah, ik snap het. Daar hoef ik dus niet zo zeer op te letten :slightly_smiling_face: Wat raden jullie dan wel aan?

Fruit (appel, banaan, bakje druiven…), groenten (kerstomaatjes, worteltjes,…)
Qua langer houdbare tussendoortjes misschien nootjes, gedroogd fruit of (gezonde) mueslirepen?