Wat er net was gebeurd...

Zit je met zn 3en in de woonkamer, komt er een joch voor je raam staan: HELP HET IS ECHT! met een hand die er best wel slecht aan toe zag (lees: bebloed vingers er half af)
Maar aangezien hij de kwajongen van de buurt is, en vaker van dit soort geintjes uithaalt, gingen wij er niet op in, we dachten dat het weer zo’n streek was van hem.
Toen hij doorhad dat we niet reageerden liep hij rustig verder.

Later liepen er een aantal mensen door de straat, wat bleek, het was dus wel echt!
Het jongetje van 12 jaar had een poolse nitraat in zijn hand laten ontploffen en werd meegenomen door de ambulance.
De hele buurt was in shock, want ze dachten allemaal dat het een streek was, omdat hij dat vaker doet.

Het is wat allemaal… zwaar vuurwerk + 12 jarig jongetje en je kijgt dit.
Ondertussen zijn we wel van de schrik bekomen, maar voelen ons wel schuldig… je gaat ervan uit dat het nep is omdat hij zoiets vaker doet, en dan is het een keer echt.

@DisneyMagic, moest het even kwijt, en misschien komt het niet heel duidelijk naar voren maar dat iedereen waarschijnlijk wel zo’n kwajongen kent met zulke streken, maar dat het ook wel eens vreselijk echt kan zijn. Moest het echt even van me afschrijven.

Tsja, jij kunt er ook niets aan doen. Als hij altijd streken uithaalt, kun je dit verwachten.

Ander voorbeeld, maar mijn opa is een hypochonder. Hij verzint dus altijd dat hij ziek is. En een paar jaar terug kreeg hij dus een hartaanval, maar niemand geloofde het. Heel erg, maar wel z’n eigen schuld. (uiteindelijk viel hij flauw en toen geloofden we het wel dus hij leeft nog gewoon hoor. Oh en hij heeft er niets van geleerd)

Het is toch niet jullie schuld? Het is de schuld van dat jongentje die zelf heel dom die nitraat in ze hand laat ontploffen. Sowieso mag je nu nog geen eens vuurwerk afsteken maar goed.

Vorig jaar heeft een klasgenoot zijn hand verloren aan zo’n nitraat. Hij was professioneel kickbokser…

Het is niet jullie schuld, maar vooral van de ouders van het jongetje, zij zijn verantwoordelijk, jullie niet…

Het is toch alsnog verschrikkelijk.

Heftig, het zal hem leren niet met zwaar vuurwerk te spelen.

Boontje komt om z’n loontje.

Ik vind het niet per sé de schuld van het jongetje, maar van zijn ouders inderdaad.
Ik bedoel: het kind is 12! hoe komt ie aan een nitraat…

Dit vind ik heel erg en ik krijg er zelf ook rillingen van. Reken maar dat ik niet naar buiten ga op oudjaarsavond. Bah.

Doet me denken aan die verhaal met het jongetje dat steeds roept dat er een wolf is. Zelfde moraal enzo.

Ja inderdaad!
Het is echt erg voor dat jongetje natuurlijk. Ik ga ook echt niet buiten op oudejaarsavond.

niet jouw schuld. dom van die ouders dat ze dat gewoon goedvinden. maar dat zie je dus ook terug in het gedrag dat dat kind normaal vertoond. ik denk dat hij niet snel meer met vuurwerk speelt. dit soort zaken kunnen mensen in één moment jaren volwassener maken, maar alsnog erg voor die jongen.

Heftig… Ik vind echt dat ze daar beter voor moeten waarschuwen. Desnoods dmv reclame’s met foto’s/filmpjes van afgeblazen vingers en ontplofte ogen enzo…

Op de basisschool hebben wij een keer een voorlichting gekregen over vuurwerk en het verhaal + foto’s van een jongen wiens hand was ontploft. Dat is 8j geleden maar juist door die foto’s is het me altijd bijgebleven.

Hier dacht ik ook aan.

Anyways, ik heb echt niks met vuurwerk en heb het liever ver uit mijn buurt. Er kunnen hele nare dingen mee gebeuren als kinderen/volwassenen ermee gaan ‘spelen’ zonder de denken aan de gevolgen. Jij kunt er niks aan doen, het is alsnog goed gekomen met de jongen. Het klinkt misschien hard, maar dit is wel een lesje voor hem. Moet hij maar niet zo vaak de kwajongen uit hangen.

Wat vervelend voor jullie ook, ik snap dat je je naar voelt maar ik snap óók dat je het in eerste instantie niet gelooft. Het was bovendien al gebeurt, dus wat had je nog kunnen doen?

Is jouw schuld niet. Gadver, van mij mogen ze vuurwerk echt verbieden. Ik zit als een rietje op de bank bij iedere knal. Ik ben zelfs al angstig voor sterretjes. Morgen wordt voor mij dus absoluut niet tof. Ik ben écht bang voor vuurwerk.

Een jongen bij mij op school is één oog kwijtgeraakt door het afsteken van een vuurwerkbom. Een andere jongen, die daar ook bij was, had ook allemaal erge dingen, maar ik weet even niet meer wat. Ik vond vuurwerk al niks, maar van mij mag het echt weg. Alleen siervuurwerk vind ik wel leuk, als ik het binnen kan bekijken.

Jullie hadden er sowieso niets meer aan kunnen doen. Als hij vaker dit soort streken uithaalt dan snap ik jullie heel goed. Hoop dat hij nu iets geleerd heeft… Dit is de reden dat ik doodsbang ben voor vuurwerk.