Wat een opluchting om aan jezelf toe te geven.

Ik heb het heel lang ontkent en voelde me zelf er heel lang te goed voor, vond dat ik beter kon en het vak van mijn ouders in moest gaan enzo(verkoop) Maar ik wordt daar niet gelukkig van, nu al niet…Laat staan dat ik dertig jaar dat werk ga doen.

Vorig jaar ben ik geslaagd voor mijn VMBO examen en deed na de zomer de opleiding Account Manager op niveau vier, kort samengevat. Keiharde verkoop. Heb dit 8 weken volgehouden en ben toen naar de marketing en communicatie opleiding gegaan, overgehaald door een goeie vriendin destijds.
Nu zit ik aan het einde van het jaar en heb er bijna 10 weken stage bij een meubel design fabriek opzitten. Leuke mensen, mooie meubels. Maar van 8 tot 5 achter de pc, die verdome rottelefoon de hele dag…Ik denk niet dat dit voor mij gaat werken. Geen uitdaging, en elke dag weten waar je aan toe bent.
Met een MBO vier diploma kan je natuurlijk best gaan solliciteren maar ik denk niet dat je daar verder mee komt. De meeste in mijn klas roepen ‘‘Ik ga HBO doen’’ wat ik ook heb geroepen, maar ik denk niet dat het zover komt noch wat ik eventueel op het HBO zou willen doen.

Een tijdje terug zat ik te denken over wat ik vroeger altijd al wou worden, kapster. De kapperschool, werken, netwerken, mooie kapsels afstylen, lekker producten en mensen tevreden zien vertrekken. Heerlijk lijkt me dat. Ik ben alleen dan bang dat mensen mij dom gaan vinden en oppervlakkig. Vooral mijn vriend, een HBO bachelor en ik die naar de kapperschool ga.
Diep van binnen weet ik dat hij me zou respecteren heus, maar toch wil ik een beetje een powergirl blijven, en op de verkoop heb ik het idee dat ik dat ben. Ook al word ik er niet gelukkig van.

Toch twijfel ik nog heel erg over het kappersvak en of ik wel een jaar moet weggooien terwijl ik er in feitte nog 2 hoef te doen en dan mijn MBO 4 diploma heb. Als ik me inzet kan ik dat met 2 vingers in de neus, maar ben bang dat ik na de opleiding bij de pakken neer ga zitten.
Ik kan natuurlijk ook dit afmaken en daarna nog een kapperschool in de avond gaan doen ofzo.
Wat lijkt jullie het beste voor mij?

Je inzetten het doen met 2 vingers in de neus kan niet haha.

Maar even OT. Ik zal voor de kappersopleiding gaan. Je kinkt echt niet blij en/of tevreden over de opleiding die je nu doet. Het best lijkt mij om er mee te stoppen, je wordt er niet gelukkig van.

Ik doe nu VWO en wil misschien ook kapster worden :’)
Ik zou het gewoon doen, boeiend wat anderen vinden, als jij denkt dat je er gelukkig van wordt, gewoon doen!

Dit is zo verschrikkelijk herkenbaar, volg je hart!

Hey! Mijn mams had een paar jaar terug precies hetzelfde. Deed al jaren hetzelfde werk in het ziekenhuis, gerespecteerd beroep enzo. Maar ze wilde dolgraag een stewardess worden! Een beroep waarop toch een beetje op wordt neergekeken. Een serveerster in de lucht, werd het genoemd in de familie. Ze is er toch voor gegaan en is nu gelukkiger dan ooit! En die familieleden die zeiden dat ze ‘maar’ een serveerster was? Die hebben nu het meest respect voor haar!

Moraal van dit verhaal: Doe waar je zelf gelukkig van wordt, dat is pas bewonderenswaardig!

Je kan inderdaad beter naar de kappersschool gaan, daar zal je veel meer plezier bij hebben.

kun je niet gewoon je opleiding afwerken en dan later via avondonderwijs voor kapster studeren? en dan in bijberoep. Want volgens mij is er echt niet zoveel werk voor kapsters, tenzij je al een som geld hebt voor je eigen salon.

Als ik dit zo hoor… doe gewoon die kappersopleiding! Ik kom uit een gezin waar iedereen VWO doet en waar dat de norm is, maar een van mijn zussen is kapster. Ze heeft plezier in haar werk, ze is hetzelfde als de rest en ze ziet er altijd fantastisch uit (haar haar zit altijd zoo mooi haha).
Er wordt echt niet op je neergekeken als je een ‘lagere’ opleiding doet hoor! Meid, kapster zijn is een hartstikke leuk beroep, gewoon doen!

Heb het eergisteren verteld aan mijn vriend en die reageerde er heel positief op. Kwam met een verhaal over zijn ex vriendin die het ook dolgraag wou en die precies hetzelfde probleem als mij had. Alleen zij deed een HAVO opleiding.
Hij zei dat ik absoluut moest doen waar ik gelukkig van word. En dat er mensen zijn die verjaren naar 23, 24 of 25 en het altijd nog niet weten, dus dat mijn switch niet zo gek is.

Al raadde hij me wel aan er goed overna te denken, omdat ik nu in principe nog maar 2 jaar hoef en dan toegang heb tot het HBO. Maar goed, heb daar voor alsnog geen leuke opleiding gevonden, eigenlijk. Zal ik even naar moeten zoeken. Volgende week mijn laatste stageweek dus er deze week nog even tegenaan.

Doe wat je leuk vindt, echt. Ik zit volgend jaar in VWO 6 en zou in principe advocaat kunnen worden - helaas helaas, ik wil graag stewardess worden. Waarschijnlijk ga ik hiervoor Frans en Spaans studeren. Snap je wat ik bedoel?

Maak gebruik van de kennis die je al hebt. Dat je MBO 4 hebt gedaan en ‘meer’ kan moet je in principe niet in de weg staan - je zou door kunnen groeien, je zou de kapsalon kunnen managen of teamleider worden of misschien zelfs wel je eigen kapsalon openen op den duur.

Wát je bent maakt in principe niet uit, maar hoe je het doet, of je er plezier in hebt en of je doorgroeit en naar je kunnen presteert, dat is wat uiteindelijk echt telt.

‘Find something you love to do, and you’ll never have to work a day of your life.’ - Harvey MacKay

Wat MIJ het beste lijkt. is die 2 jaar volhouden. want je zegt dat je deze makkelijk kunt halen. Dan heb je in ieder geval een diploma in je zak. Want je zegt wel dat je dat echt shitwerk vind, maar er zijn zoooooveeel verschillende bedrijven waar ze mensen als jij kunnen gebruiken. Neem het bedrijf war ik werk. Ik ben ontwerper bij een reclame bedrijf. Ons bedrijf is heel kleinschalig met hele grote klanten(denk aan air france, SBS 6, RTL etc) We zijn dus allemaal soort van familie van elkaar… Iedereen kan eigenlijk alles binnen het bedrijf en iedereen kan elkaar opvangen. Wij hebben sinds een jaartje een nieuwe vrouw in dienst die doet de telefoon, de bestellingen, de reclames versturen, marketing etc. Die komt me nieuwe ideeen. Ze heeft het ontzettend druk maar geeft aan dat ze elke dag weer voor een verrassing staat wat ze te zien krijgt die dag. Ook komen klanten bij haar en handeld zij deze af. Ze adviseert, controleert, etc. Ze is echt een duizendpoot… Ook komt ze regelmatig bijmij zitten omdat ik haar dingetjes van bv photoshop en illustrator leer… dat wil ze graag leren thuis. Ze doet het echt super en is altijd vrolijk. Ze heeft t weliswaar druk maar ze vind het super. Er zit ook geen druk op, ze moet gewoon de klanten tevreden houden:)
Na die 2 jaartjes kunjij zeggen ‘ik heb mijn MBO 4 diploma’ endaarna kun je altijd nog naar de kappers school. Kom op wat is nu 2 jaar… die zijn voorbij in een nies en een scheet… Danheb je in ieder geval dat diploma. mocht je dan over n aan tal jaar een leuke vacature tegenkomen op dat gebied… Kun jij altijd zeggen: ik ben geschikt want ik heb dat diploma…
Kijk je moet proberen zoveel mogelijk diplomas te halen… Des te leuker enmakkelijker het daarna wordt.

Zit zeker wat in. Ook dat gaat door mijn hoofd, inderdaad. En dan nog hoef ik me niet te beperken tot marketing met een niveau vier diploma maar kan ook nog sales kant uit of import/export eigenlijk heel veel.
Alleen ik zou het alleen halen om me ‘veiliger’ te voelen. Zou die 2 jaar gigantisch vaak inkakken rond feestdagen ofzo, en mijn motivatie nergens vinden.

Wat me wel weer trekt is mijn 2e stageperiode. Ik heb de kans deze te doen in Barcelona en dat lijkt me gigantisch gaaf. Maar goed, alles hangt af van het feit of ik dit jaar over mag.